Frederik Bruun Rasmussen har cyklet gennem trafikken, ærmerne på skjorten er løst foldet op til albuerne og de tre øverste knapper er åbne. En halv time inde i interviewet, der foregår ved et arkitekttegnet mahognibord omgivet af store malerier, opdager han sin uformelle stil. Han skynder sig at knappe.

”Normalt går jeg ikke med skjorten sådan,” forsikrer han grinende, ”det var kun, fordi jeg skulle skynde mig på cykel.”

Frederik Bruun Rasmussens farfar, Arne Bruun Rasmussen, modtog for godt 70 år siden en arv fra en rig onkel i Amerika. Han arbejdede i et auktionshus, men besluttede at benytte pengene til at åbne sit eget sted og købte nogle lokaler i Bredgade. Kort tid efter havde han udkonkurreret sin tidligere arbejdsgiver, og siden den dag har auktionshuset Bruun Rasmussen været førende i Skandinavien.

I dag er Frederiks far, Jesper Bruun Rasmussen, bestyrelsesformand og auktionsleder, mens Frederiks søster, Alexa Bruun Rasmussen, er direktør for branding, og Frederik selv er direktør for internationalt salg og vurdering. Succesen bygger på evnen til at lytte til mennesker, vinde deres tillid og smøge ærmerne op.

”Jeg har en fotografisk hukommelse, ligesom min far. Ting, jeg har set for 10, 15, 20 år siden, kan jeg huske. Pludselig kan der være en mand i receptionen, og jeg kan huske, hvilket maleri jeg solgte ham for 20 år siden, måske til 15.000, og jeg tænker, ’gad vide, om han er klar over, at det måske kan indbringe ham 100-150.000 i dag’. Så får vi os en sludder,” siger Frederik Bruun Rasmussen.

Untitled-2.jpg

For et par år siden blev han kontaktet af Jan Utzon, søn af den berømte arkitekt Jørn Utzon, om Frederik måske ville komme forbi. Efter flere kopper te i Jan Utzons køkken, blev de enige om, at Frederik skulle forsøge at sælge en gobelin af den franske stjernearkitekt Le Corbusier, som oprindeligt skulle have hængt i det berømte operahus i Sydney. Han udstillede gobelinen i London og New York og fortalte om venskabet til Le Corbusier og om skandalen bag en af verdens mest ikoniske bygninger. 

”Historien betyder utroligt meget. Havde det været en anden gobelin, som havde været solgt til en anden familie, havde det ikke været det samme. Det handler om proveniens, auraen, magien. Det er i sidste ende det, vi sælger.”

Den blev solgt for 2,1 millioner kroner. Mere end dobbelt så meget som nogen anden Corbusier-gobelin.

”Det er det, vi skal blive endnu bedre til,” siger Frederik Bruun Rasmussen. Men det er en balancegang, for Bruun Rasmussen må aldrig blive telefonsælgere, slår salgsdirektøren fast, nu hvor han har fået knappet skjorten.

Virksomheden har som Frederik Bruun Rasmussen også måtte følge udviklingen. Bruun Rasmussen har de seneste år satset voldsomt på onlineauktioner, hvor du dagligt kan deltage i auktioner på nettet og byde på smykker, ure, sølv og kunst.

”Hvis vi ikke havde satset på nettet og salg af varer til 3.000-10.000 kroner, så er jeg ikke sikker på, at vi havde eksisteret i dag.”

Selv om det er nærliggende at tro det, så har Frederik Bruun Rasmussen aldrig fået karrieren serveret på et sølvfad.

”Med et efternavn er der nogle, der tror, at alting kommer af sig selv. Men folk forventer også mere. Du skal levere varen gennem mange års flid og engagement. There’s no free lunch, du må selv smøge ærmerne op,” siger han.

Men han bliver alvorlig igen, da han påpeger, at det med ærmerne er helt afgørende, hvis også virksomheden skal holde 100-års fødselsdag.

”Det med at arbejde hårdt, det er bare sådan, det er. Min far har altid været utroligt passioneret i virksomheden, og jeg vil vove den påstand, at hvis du ikke har det ekstra drive som familievirksomhed, så overlever du ikke.”

Ved auktionen i slutningen af november vil et Rolex-ur fra 1950, model Jean-Claude Killy, vurderet til cirka en million kroner, malerier af Asger Jorn, en helt unik daybed af Kåre Klint blandt andet være til salg. Dén dag er påklædningen ikke afslappet, lover Frederik Bruun Rasmussen:

”Jeg vil altid have slips på til auktioner. Nogle ting skal man ikke ændre på.”