Euroman i Milano: Kort men godt

Euroman i Milano: Kort men godt
Offentliggjort

Det italienske modehus No. 21 med designeren Alessandro Dell’Acqua ved roret har siden 2010 designet tøj til det andet køn, men det var først i januar i år, at han præsenterede sin første herrekollektion. Ligesom sidste sæson viste han kun 21 looks. Kort, men godt. For mere skulle der faktisk ikke til for at levere en overbevisende kollektion. Stilen var afslappet og urban med lag på lag, massere af tern, botanisk print, farverige striktrøjer, voluminiøse skater shorts og logo t-shirts. Et forfriskende og moderne bud på næste sommers herregarderobe. Og så kan man ønske, at en af de danske herrebutikker opsnapper mærket asap.

Euroman i Milano: Kort men godt
Euroman i Milano: Kort men godt

Sommeren 2015 står i det maritime tegn, hvis det står til Frida Giannini hos Gucci. Hun præsenterede en gennemført kollektion inspireret af havets folk med sit vanlige nik til 60’ernes silhuetter. Der var både officeruniformer og matrostøj med smalle bukser der stumpede, enkelt og dobbeltradede jakker, officerstriber og emblemer, smukke frakker og slidte jeans. Det hele leveret i en farveskala af blå, rød, hvid og sandfarvet med sømandsstriber som et gennemgående tema, og med klassiske loafers med bidsel og hvide lærredssneakers til at toppe det af.

Euroman i Milano: Kort men godt
Euroman i Milano: Kort men godt

Den tyskfødte Parisbaserede up and coming designer Tillmann Lauterbach viste mandag aften en kollektion, der havde fokus på at redefinere klassikere. Kollektion var døbt ’Objects of Ordinary madness’, hvilket betød inkorpering af detaljer fra spændetrøjer og overraskende materialevalg, der ikke var til at spotte med det blotte øje. Bomuldsskjorter var blevet coated, så de fik en papirlignende overflade og sweatrene var vævet af strimler af vandfast papir. Kollektionen havde et sporty og ungdommeligt udtryk med flotte frakker, boxy shorts (en tendens, der ikke bliver til at komme udenom næste sommer), denim med malerpletter, omvendte kasketter og seje solbriller designet i samarbejde med det LA baserede eyewear mærke Rigards.

Euroman i Milano: Kort men godt
Euroman i Milano: Kort men godt