Det går godt for dansk herremode for tiden. Det populære amerikanske modesite Highsnobiety har netop udnævnt København blandt de vigtigste modebyer i verden.
Men der sker også mange spændende ting på den danske modescene for tiden. I denne uge løfter Mads Nørgaard og Rezet sløret for et nyt spændende samarbejde, som endnu ikke er kommet hjem fra produktionen.
Og så er Soulland begyndt at lave denim, som er en af efterårets store tendenser. Det har vi taget en snak med Soulland-grundlægger Silas Adler om.
Lad os komme i gang med denne uges vigtigste stil- og modenyheder.
Mads Nørgaard og Rezet Store løfter nu sløret for et helt nyt minisamarbejde, som består af et par klassiske suitbukser med elastikdetalje ved anklen og en refleksdetalje på baglommen og en langærmet T-shirt med fælles logo.
Ideen til samarbejdet opstod, da sneaker-fanatikerne fra Rezet Store manglede de perfekte bukser til at vise sneakers frem. De så et problem i, at lange bukser dækker for skoene. Og det var noget, som Mads Nørgaard var med på at hjælpe med:
”Jeg holder meget af street wear, sportstøj og sneakers. Og vi synes dette samarbejde har samlet det bedste fra den klassiske herregarderobe med en mere afslappet gadestil”, siger Mads Nørgaard i en pressemeddelelse.
Der er endnu ikke kommet nogle officielle billeder af de to produkter, men de kan købes hos Mads Nørgaard og i Rezet Store fra torsdag den 3.september. Samme dag holder de to mærker også en lille lanceringsfest med kolde øl og donuts fra kl. 17-19 i Mads Nørgaard-butikken, hvor alle er velkomne.
Annonse
Det unge danske mærke Armoire officielle har netop lanceret deres nye efterårskollektion, og der er sædvanligvis fokus på deres favoritklassikere som Oxford-skjorten, strik, jakkesæt og trench coaten. De har brugt sæsonprægede stoffer som fx alpaca-uld, merino-uld og kashmir.
Kollektionen rammer flere af efterårets tendenser. Fx har flere af deres bukser fået mere bredde, og så er klassikere som cardiganen og rullekraven også repræsenteret.
Det er uden tvivl en udbredt tendens i modebranchen at arbejde med bæredygtigt design: Tøj, som ikke følger trends, men i højere grad er tidsløst og er af høj kvalitet. Men hos Armoire officielle er det ikke kun noget, man fokuserer på disse år, det er hele grundlaget for deres arbejde.
Her er nogle favoritter fra den nye kollektion:
Det amerikanske modeforum Highsnobiety har udnævnt København til at være blandt de 15 vigtigste modebyer i verden lige for tiden. Begrundelsen ligger i, at de københavnske designere leverer kvalitetstøj kollektion efter kollektion, som er meget brugbart. Samtidigt er de københavnske mærker meget tro overfor den danske designtradition med enkelt design.
Som Highsnobiety skriver, har København ikke den samme stjernestatus som Paris, London og New York, men alligevel ejer langt de fleste amerikanske modeinteresserede efterhånden tøj fra danske mærker som Soulland, Wood Wood, Han Kjøbenhavn og Norse Projects.
Highsnobiety har også udvalgt deres favoritbutikker og mærker. Her er et lille udkast af disse:
Butikker: Norse Store, Storm og Le Fix
Mærker: Soulland, Wood Wood, Henrik Vibskov, Libertine Libertine og Won Hundred.
Det luksuriøse britiske modehuse har i denne uge lanceret en særlig taskekollektion ’The Dazzle Collection’ med camouflage print, der oprindeligt var designet under 1. Verdenskrig som krigsskibs-camouflage.
Målet med dette skibscamouflage var ikke at skjule skibene, men derimod at forvirre fjenden, da mønstreret gjorde det vanskeligt at estimere skibets størrelse og hastighed.
Krigsprintet har Mulberry altså nu sat på deres signatur taske ’Mulberry Clipper’ og to nye taskemodeller. Der hører også forskellige accessoirers som fx punge og iPhone-covers til Dazzle-kollektionen.
Som en del af deres nye efterårskollektion ’Exotic/Erotic’ introducerer Soulland sit nye denim program, som indeholder fem par jeans og en jakke. De er blevet inspirerede af 90’ernes Manchester, herunder romantiseringen af det ordinære, hvor ripped jeans står som en klassisk, men skarp kontrast til de blomstrede prints, som kollektionen også byder på.
Euroman.dk har taget en lille snak med grundlægger og kreative chef Silas Adler om det nye denim projekt.
Vi har længe gerne vil lave denim, men ville ikke gå i gang, før vi følte, vi havde den rigtige knowhow. Jeg er ikke den store denim-nørd, derfor havde jeg svært ved at finde frem til det design, som passede perfekt til Soulland. Men vi gik i gang med at tegne og teste, til vi fandt det rigtige fit og snit. Derefter afprøvede vi forskellige kvaliteter og vaske.
Da vi sidste år endelig fandt det design, som vi følte passede til Soulland, var vi klar til at kaste os ud i vores første denim produktion. Det gik godt, og vi var tilfredse med resultatet, så nu er vi klar med mere denim.
Det er altid svært at lave klassikerne, fordi alle har en skarp holdning til, hvordan de skal være. Den hvide T-shirt og skjorte og jeans er ret konservative, og derfor er det svært at lave de små særlige detaljer, der gør, at designet sidder lige i skabet.
Det kan være helt ned til én millimeter, der skal ændres for at designet kan blive unikt, da så mange andre har lavet denim gennem årene. Men når man først finder frem til sit eget design, så stopper man ikke efter et par jeans. Det er typisk noget, som bliver en fast del af kollektionerne for fremtiden.
Annonse
Denim er jo en klassiker, og det vil altid være der, men i perioder er det bare mere populært end andre. Hvis folk har gået mindre med denim i en periode, vil de automatisk begynde at gå med det igen. Det vender typisk tilbage med fem års mellemrum.
Denim er den mest perfekte fusion mellem arbejdstøj og hverdagstøj. Det er slidstærkt og behageligt og passer til det meste. Et par gode jeans afbalancerer garderoben rigtig godt. Det er helt klart en genstand, som alle mænd bør have i sin garderobe.
Det denim-minde, som står klarest for mig er min morfar, som flyttede til USA i 60’erne og blev forelsket i et par Levis jeans.
For ham stod de bukser for den amerikanske drøm. De repræsenterede cowboyeren inde i ham og den frihed, som amerikanerne så ihærdigt efterstræber. Men også styrke og maskulinitet. Jeg har aldrig set ham i andet end de forvaskede Levis jeans.
Men det er netop det, som denim kan. Hvis kvaliteten er god, så holder det for altid og bliver kun pænere med tiden, jo mere det bliver brugt. Det er der meget få stoffer, der kan."
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.