Det er svært at forestille sig Clint Eastwood komme ridende i en dunjakke. Alligevel har Canada Goose fra 1957 og amerikanske Levi’s med mere end 140 års erfaring indgået et samarbejde, der bygger på respekten for hinanden, deres ekspertiser inden for slidstærke materialer og lysten til at se deres forskellige versioner af holdbare produkter forenet.
Kollektionen indeholder tre velkendte Canada Goose-silhuetter, parkacoaten, bomberjakken og en vendbar vest lavet med traditionelle Levi’s-detaljer i denim og læder. Her forklarer de to kreative sjæle bag samarbejdet, direktør Spencer Orr (SO) fra Canada Goose og chefdesigner for Levi’s Peter Stolz (PS), nærmere om ideen, processen og resultatet.
SO: ”Vi er altid åbne over for potentielle samarbejder, og dette føltes helt naturligt. Oprindelig mødtes vi til en fagmesse, og fordi vi var fans af hinandens mærker, blev vi hurtigt optagede af, hvad vi kunne skabe i fællesskab.”
Annonse
PS: ”Vi kan bringe to autentiske og ikoniske mærker sammen. For os indleder det en samtale, som går hinsides denim, og selv om der er elementer af denim i kollektionen, ønskede vi at begrænse brugen af det og fortælle en fyldigere historie omkring arv og ikoniske detaljer.”
SO: ”Hvis du tænker på en pioner inden for denim, er Levi’s åbenlyst det første mærke, man tænker på. Vi deler den samme arv i forhold til, at vi begge er del af en personlig uniform i nogle af verdens mest øde og krævende regioner. At arbejde med Levi’s muliggør en introduktion af noget uventet, som alligevel giver mening. Vores mærker komplementerer hinanden uden at konkurrere, og der var en naturlig samhørighed mellem vores traditioner. Også internt har det været et sjovt projekt for vores udviklingsteam, som kom til at arbejde med et nyt materiale og et nyt designteam.”
SO: ”Da vi først havde udtænkt visionen – at skabe noget, som ville begejstre vores fans ved at splejse det bedste fra to mærker – kom vi hurtigt i gang med arbejdet. Først fandt vi nøgleelementer fra begge brands, som vi ønskede at inkorporere, og derefter gik det ud på at blande dem. Vi delte skitser, design og prototyper gennem hele processen, og vi er begge meget glade for det endelige resultat.”
PS: ”Fra Levi’s perspektiv havde jeg et ønske om at finde på en tiltalende historie, som ville binde arven fra de to mærker sammen. Det ledte mig til historien om en af mine forfædre, fire generationer tilbage, som var minearbejder i Bay Area under guldfeberen. Efter han hørte om nye opdagelser i Yukon, hoppede han på et damptog og begav sig ud på en rejse for at finde lykken. Vores samarbejde er direkte inspireret af min forfader, hans rejse og hans søgen efter nyt land og nye muligheder.”
PS: ”I sidste ende handler det om arbejdstøj. Det er det, begge firmaer bygger på. Det bliver ikke mere ægte, når to ikoniske, autentiske mærker går sammen for at fortælle en historie.”
SO: ”Det er i virkeligheden et perfekt partnerskab på alle fronter, og vi deler den samme tradition for at producere autentisk tøj til brug i industrien. Faktisk er Canada Goose-produkter lavet til folk, som bor og arbejder i nogle af de hårdeste miljøer på jorden.”
Vil vi få et opfølgende projekt at se en dag?
SO: ”Vi har ikke planlagt det, men partnerskabet har været meget positivt.”
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.