Køreglæde på tryk - de bedste nye bilbøger

Offentliggjort

Det er dyrt at købe en superbil, men man har vel lov til at drømme. En håndfuld nye bilbøger gør det lidt lettere.

Euromans motorredaktør Christian Grau har fundet fire bilbøger, der får dig lidt tættere på drømmen om bilerne.

Se de fire bøger på de følgende sider.

Porsche Sounds


Er du blandt de heldige, der har været på rundtur i det nye, flotte Porsche Museum i Zuffenhausen, vil du sikkert nikke genkendende til stemningen i bogen Porsche Sounds. En flot bog med mange flotte, historiske billeder og et virkelig lækkert grafisk design.

Bogens forfatter har sin gang på museet og man fornemmer, at det er en intern ekspert, der står bag, for der er virkelig dykket dybt fotoarkivet og fundet nogle fantastiske periodebilleder frem.

Selve indholdet har rod i historien om Porsche og rummer en del kuriøse anekdoter om eksotiske modeller og racerbiler, men basishistorien kunne man til gengæld ligeså godt tage på wikipedia. En svaghed er at bogen ikke er skrevet på dansk, men derimod i to kolonner med henholdsvis tysk og engelsk, hvilket er med til at forstærke indtrykket af en bog, der handler mere om form end om indhold –paradoksalt modsat af Porsches biler i øvrigt.

Med bogen følger et par cd’er med lyden af de historiske biler og lidt udvalgt musik. Det er en sjov gimmick, men man skal nok være mere end almindelig nørdet for at smide cd’erne i afspilleren mere end et par .

”Porsche Sounds” af Dieter Landenberger på e.a.r Books

Pris: 399 kr.

Porsche


Er man mere til læseoplevelser end til æstetik går man til gengæld aldrig forgæves hos Christian Frost, der står bag sæsonens anden Porsche bog. Her får du også historien om Porsche, men da Frost er motorjournalist og ikke arkivar, er hans tilgang til de forskellige modeller langt mere personlig.

Han har kørt mange af bilerne og formidler sine oplevelser med stor indlevelse og et levende, humoristisk sprog.

Samtidig har Frost og hans forlag rødder i magasinbranchen, hvilket giver et mere læserorienteret og magasinagtigt design, der måske ikke får samme fine plads på kaminhylden, som Porsche Sounds, men til gengæld er ligeså nemt at læse som et bilblad.

En del af kapitlerne i bogen har i øvrigt også været publiceret før som artikler, men selv dem ender man med at læse en gang til.

”Porsche” af Christian Frost på Duckshoot Media

Pris: 299 kr.

MINI – The Car. The Cult & And The Swinging Beats

Fra folkene bag Porsche Sounds kommer også en anden nyhed: MINI – The Cult & And The Swinging Beats”. Også denne bog har en lydside – ikke i form af motorlyd (hvem ville også overleve, så fedt lyder en Mini altså heller ikke), men derimod som et soundtrack med beatmusik fra 60’erne og 70’erne, hvor den første Mini havde sin, øh, storhedstid...

Det lyder umiddelbart stemningsfuldt og nostalgisk, ikke mindst hvis man – og her skriver vi med glæde – i modsætning til overtegnede var ung i perioden. Ikke desto mindre er der tale om coverversioner, passionsløst leveret af et orkester, der aldrig burde være lukket ud af danserestauranten på Polensfærgen, så lad for himlens skyld ikke det være argumentet for at købe bogen.

Så hellere tage den for dens lækre mod-inspirerede design og de mange gode billeder og historiske reklameindslag. Det er dem, der bærer bogen, og det er som der står i en af bogens få tekster, det der er meningen – lyt til musikken og kig på billederne, vi nøjes med sidstnævnte.

”Mini – The Car. The Cult & The Swinging Beats” af Michael Steinc og Thomas Pfahl på e.a.r Books

Pris: 299 kr.

Mercedes-Benz i Danmark – Mennesker, biler og markedsføring


Mens de tre andre bøger har et internationalt snit, er der, som titlen antyder, en udpræget dansk vinkel på Erich Karsholts bog ”Mercedes Benz i Danmark. Det er en virkelig stor og gennemarbejder krabat, der fortæller hele historien om Mercedes i almindelighed og i særdeleshed om mærkets tilstedeværelse i Danmark.

Et perspektiv, der takket være forfatterens grundighed samtidig betyder, at bogen får fortalt et helt lille stykke Danmarkshistorie ved siden af – fra automobilets udbredelse, over verdenskrigenes betydning, til oliekrisen og nutidens situation for mærket.

Erich Karsholt har sin daglige gang på reklamebureauet på Bates, der servicerer Mercedes i Danmark, og det betyder samtidig, at vi får en masse interne anekdoter fra direktionsgangen og marketingafdelingen hos importøren.

Til gengæld skal man også være meget interesseret for at læse dette monument af en bog fra ende til anden. Så hellere gå til den som en buffet.

”Mercedes-Benz i Danmark – Mennesker, Biler og markedsføring” af Erich Karsholt på Strandbergs Forlag.

Pris: 499 kr.