Den er langt fra den hurtigste i feltet, men den er stabil og forudsigelig: Selvom Renaults 2016-model i høj grad er baseret på sidste sæsons Lotus, er den overraskende konkurrencedygtig. ”Den har stabil downforce hele vejen gennem svingene, og er derfor nem at presse,” fortalte Magnussen til Euroman i Melbourne.
”Den er endnu ikke hurtig nok til at komme på podiet eller bare mellem de otte hurtigste i kvalifikationen, men den har et godt udgangspunkt.”
Kevin Magnussen er selv inde på det: Renault er endnu ikke i stand til at blande sig i toppen eller komme med i tredje del af kvalifikationen (’Q3’) for de otte hurtigste biler. De pladser ser i øjeblikket ud til at blive besat af Mercedes, Ferrari, Red Bull og Toro Rosso. Men herefter følger et uhyre tæt midterfelt med Williams, Renault, Force India, Haas og McLaren. Her er dagsformen afgørende – hvem der finder det bedste set-up på dagen. Kampen er så tæt, at det er ganske få tiendedele, der afgør, om man er tæt på top-10 eller bare lige foran bundpropperne Sauber og Manor.
Alle teams havde større eller mindre problemer med deres biler i Melbourne. Med kun otte test-dage inden sæsonpremieren og en træningsdag i Australien, der var præget af regnvejr, var diverse ’børnesygdomme’ uundgåelige i årets første Formel 1-løb. Men Renault led mindre end de fleste af konkurrenterne, og mønsteret fra vinterens test i Spanien, hvor Magnussen var en af de kørere, der nåede flest omgange, ser ud til at fortsætte: Renault har en pålidelig bil – og det kan give VM-point i Bahrain, hvor ørkenheden kan gøre løbet endnu hårdere end premieren i det australske efterår.
Teamkammeraten er din værste fjende i Formel 1. Sådan er det bare – for det er kun ham, der sidder i en identisk bil og derfor kun ham, man reelt kan sammenlignes med. Magnussens Formel 1-fremtid afhænger af, om han kan køre fra sin Renault-makker Jolyon Palmer i 2016. Det blev inden sæsonstarten anset for at være en overkommelig opgave, men den engelske rookie overraskede positivt i Australien. Der var gode grunde til det, men faktum er, at han sluttede foran Magnussen i både kvalifikationen og løbet. Dét mønster skal danskeren bryde i Bahrain.
Renault har gode chancer for at avancere op gennem feltet i de kommende måneder. Alle teams udvikler deres biler, og en tommelfingerregel siger, at omkring 75 procent af bilen re-designes i løbet af sæsonen. I denne teknologiske oprustning står Renault stærkt: For det første er deres udgangspunkt relativt svagt, fordi de kom meget sent i gang med 2016-programmet – der er altså mange ’lavthængende frugter’ at plukke i de kommende måneder. Og for det andet har de med Renault-koncernen i ryggen større ressourcer (både teknisk og økonomisk) end mange af de direkte konkurrenter i midterfeltet.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.