PRØV EUROMAN fra 23 kr. om måneden

Hvordan er man(den) en ”Don Draper” på øremærket barsel?

Hvordan er man(den) en ”Don Draper” på øremærket barsel?

Den moderne mand skal være en blød mand, der kan snakke følelser og være en tilstedeværende far og kæreste. Og så skal han helst tjene en god hyre i et fedt job.

"Vi er kreative, vi er tjekkede".

"Vi har altid første parket til receptioner og vigtige events".

Sådan hører vi skuespilleren Laura Christensen, mens hun i en ny film for Ford C-MAX holder fødselsdag med papirhat på i sønnens børnehave, mens hun - efterårsforkølet - falder træt ned i en stol på det lokale jobcenter, mens hun gennem bakspejlet forsøger at holde styr på junior, der hælder slikposen udover bagsædet.

Filmen er en kommentar til de idealer, som vi ofte føler, at vi skal leve op til i forhold til omverdenens og vores eget billede af os selv.


Både mænd og kvinder er stillet over for idealer af sig selv, hinanden og samfundet, der kan være svære at leve op til, siger kønsforsker Christian Groes.

Men det er ikke kun kvinderne, der føler sig tynget af idealerne. Den moderne mand synes også at opleve et både indre og ydre pres om at skulle leve op til et sæt idealer, der kan være svære at forene i praksis. 

Erhvervslederen Asger Aamund kalder den moderne mand for "en for blød vatnisse", der, fyldt til bristepunktet med empatisk sympati og ligestilling, okser hjem med cykelhjelm og indkøbsposer på cykelstyret, mens han, hvis han så søger den mere traditionelle Don Draper-manderolle, risikerer at blive udstillet som en mand, der endnu en gang udøver sine privilegier som...ja, en mand.

Don Draper på øremærket barsel

Den moderne mands dilemma synes nemlig at være i splittelsen mellem disse to manderoller – den moderne og den traditionelle manderolle. Sådan lyder tesen, hvis man spørger Christian Groes, kønsforsker og lektor ved Roskilde Universitet

"Et af de fremherskende idealer hos den moderne mand er, at han skal kunne mere, end han har skullet kunnet tidligere," forklarer han og fortsætter:

"Han skal være en god og blød familiefar, der henter børnene i skole og hjælper til i hjemmet, alt imens der oven i ligger et skjult forventningspres om, at han har et arbejde med status, hvor han tjener penge til familien og kan betale for ferierne".

Den moderne mand er dermed fanget mellem den maskuline Don Draper, hvis barmfagre sekretær har kaffen klar, når han møder ind på kontoret, og den bløde mand, der holder på ligestilling og øremærket barsel.

Christian Groes mener dog, at vi – mænd som kvinder - gerne vil bryde med den traditionelle manderolle i ligestillingens navn. Men hvis alle gerne vil ligestillingen, hvorfor bliver der så holdt fast i den traditionelle manderolle?

"Det er dybest set både mænd og kvinder, der er med til at holde fast i den traditionelle manderolle," forklarer Christian Groes.

"Hvis vi forestiller os, at kvinder helt holdt op med at forvente, at en mand også kan hjælpe til økonomisk, så ville den gamle manderolle være irrelevant. Men det gør hverken kvinder eller mænd. Det ville kræve en ændring, som er tvivlsom, fordi der traditionelt altid har ligget en status i en bestemt type jobs, i penge og forbrugsvare".

"Og kvinder efterspørger de her kvaliteter hos en mand. Nej, det kan godt være, at mændene ikke kan sælge sig selv på at de har penge. Det er de færreste kvinder, der hopper på den, men alligevel kan man konstatere, at det er et plus, hvis man som mand har penge".

Kønsforskeren underbygger denne påstand med tendensen, hvor især yngre kvinder typisk tiltrækkes af den kreative og spændende "musikertype, der, selvom han måske ikke rigtig slår igennem, nu en gang er ret så charmerende".

Men når det begynder at handle om at skulle stifte familie og skabe et hjem, så er det som oftest den type mand, der kan sikre en eller anden form for stabilitet, som vinder kvindernes opmærksomhed.

Fleksibilitet og rummelighed er nøglen

Laura Christensen har sammen med Ford udarbejdet filmen for Ford C-MAX. En familiebil, der vil trække fleksibilitet og rummelighed op på et helt nyt niveau. Og det samme synes i en slags overført betydning at være filmens pointe: Det moderne familieliv fordrer et helt nyt niveau af fleksibilitet og rummelighed.

"Det er små ting, men at man skal kunne sige; i dag orker jeg fandeme ikke at lave mad. I dag er det ok, at vi køber den pizza. I dag er det okay, at jeg ikke er så skide dygtig," har Laura Christensen bl.a. forklaret om tankerne bag i filmen.


Ford C-MAX er en familiebil, der er indbegrebet af fleksibilitet og rummelighed. Samme præmis gør sig gældende, hvis manden skal leve op til de moderne idealer.

Christian Groes er enig, for hvis den moderne mand skal kunne fungere i splittelsen mellem den traditionelle og moderne manderolle, kræver det, at kvinder, mænd og samfundet hæver niveauet for fleksibilitet og rummelighed.

"Vi skal gøre op med denne her millimeter-demokratiske opfattelse af ligestilling, hvor vi skal tage opvasken lige meget, støvsuge lige meget, skifte bleen lige meget, tjene lige mange penge osv. osv. Der risikerer man nemlig, at hele ligestillingstanken går ind og spænder ben, fordi den bliver for teknisk. I stedet handler det om at acceptere, at man har forskellige ønsker og forcer," siger Christian Groes og afslutter;

"Og det er ikke ensbetydende med at gå ind for uligestilling, men det handler om at gå ind for større fleksibilitet og rummelighed i forhold til, hvordan vi lever vores liv. Der kan være perioder, uger eller år, hvor man i et parforhold har den ene og den anden rolle. På den måde vil man som mand også kunne leve op til begge mandeidealer men ikke nødvendigvis samtidig".

Se Laura Christensen og Fords film for Ford C-MAX her: