Acne

Moderedaktøren om sin fascination af det svenske brand: Acne er fortsat udbrud

Jonny Johansson skabte sit luksusmodehus ved et tilfælde og fik alle til at følge i svenskernes fodspor. Frederik Lentz Andersen fortæller historien om mærket, der netop har fået nyt hovedkvarter i Stockholm.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med det svenske brand, Acne, undrede det mig, at de havde valgt så aparte et navn. Hvem ville i alverden have lyst til at gå klædt i tøj, man forbinder med en hudlidelse? Den fordom må de være blevet mødt med hundrede tusindevis af gange før som siden.Det var først da jeg lærte baggrunden for mærket at kende, at det gik op for mig, at det faktisk var ret godt tænkt.

Acne blev stiftet i 1996 og udgjorde et slags kreativt kollektivt kollektiv med forgreninger i reklame- og filmproduktion og grafisk design. Oprindelig stod akronymet ACNE for Associated Computer Nerd Enterprises, det blev efterfølgende opdateret til Ambition to Create Novel Expressions.

Medgrundlægger af kollektivet, Jonny Johansson, producerede i 1997, som en gimmick, 100 par jeans med iøjnefaldende røde syninger. De 100 jeans blev givet væk til venner og samarbejdspartnere, og efter fransk Vogue og Wallpaper skrev om tiltaget, opstod der en hype, som resulterede i en massiv forespørgsel på mere ACNE merch.

Inden længe blev ACNE’s tøjlinje en særskilt forretning, og efter få år overhalede den fraktion resten af kollektivets forgreninger på kendskab og omsætning. Jonny Johansson købte sammen med forretningspartneren Michael Schiller mode-delen Acne Studios fra, og det lader til at have været en helt ok investering.

Forleden var jeg til housewarming på Acnes nye hovedkvarter i Stockholm. Det ligger i det tidligere Tjekkoslovakiets ambassade. Folk var fløjet ind fra hele verden for at fejre dem og det nye hus.

acnestudios-floragatan13-1.jpg

Samme aften holdt de fest i en tom rå etageejendom. 10 forskellige DJ’s og bands fordelt på fire etager. 3.500 personer havde meldt deres ankomst. Der er noget ved Acne Studios. De formår at samle og fastholde deres fans. (Billederne i denne artikel er fra denne fest).

I mine 20 år plus i denne her skøre modebranche har jeg mødt rigtig mange forretningsdrivende og ligeså mange modeskabere. Mange har visioner om at revolutionere med opfindelsen af noget hidtil uset og lægger derfor ud med produkter kun få vil have. Det greb kræver udholdenhed og er svært at bygge en stor virksomhed op omkring. Acne opfandt et udtryk, mange gerne ville købe ind i, et look alle ville have. Selvom de bevarede kant, favnede Acne at blive et tilgængeligt brand.

AcneStudios_Floragatan_095.jpg

AcneStudios_Floragatan_073.jpg

Acne Studios formåede at blive Skandinavernes foretrukne go-to-brand, inden de med en ekstrem sund økonomi havde råd til at satse mere smalt. Startskuddet i min optik var deres samarbejde med det franske modehus, Lanvin. Denimkollektionen for Lanvin i 2009 satte nyt internationalt perspektiv på Acne, og gav dem sikkert også blod på tanden i forhold til kvalitets- og prismæssigt at rykke op i kategorien for luksusmodehuse.

Der, hvor Acne igennem to årtier nu, har vist sig at være i en liga for sig, er måden, de har balanceret at skabe det, mange gerne vil have, og det få vidste eksisterede, og det ingen havde nogen anelse om, at de ville ende med at sukke efter.

AcneStudios_Floragatan_213.jpg

AcneStudios_Floragatan_099.jpg

Acne var først med fra start, inden fixie-bike-bølgen begyndte at rase, da de, også i 2009 samarbejdede med Bianchi. I 2012 samarbejdede det svenske modehus med den verdenskendte engelske portrætfotograf Lord Snowdon (1930-2017), om udgivelsen af en portrætbog akkompagneret af en smal kollektion af blå skjorter, heriblandt et styk pyjamasskjorte, der sparkede hele pyjamastendensen i gang.

Ved udgangen af 2012 samarbejdede Acne også med webshoppen Mr. Porter om en kollektion af festtøj. Igen her lykkedes det det svenske modehus at igangsætte tendensen om brug af smoking mikset ind i dagliggarderoben.

AcneStudios_Floragatan_303.jpg

Jeg har elsket Acne igennem de sidste 15 år, og i perioder har 70% af min garderobe bestået af Acne Studios. Deres kollektionsalsidighed har gjort det muligt for mig at finde alt fra basisvarer til de elementer, der kunne løfte mit udtryk nok til at få lidt kant uden at stikke af.

Jeg har oplevet deres kollektioner på catwalks i Paris, sæson efter sæson, og næsten hver gang formår de at skabe et behov, jeg ikke havde 10 minutter forinden. Det er i min optik definitionen på succes.

AcneStudios_Floragatan_085.jpg