BMW har deres M og Mercedes har deres AMG. For bilentusiaster er det bogstavkombinationer, der klinger af magi, motorstøj og hestekræfter ad libitum. Når det er sagt, så er der nogle AMG-modeller, der giver mere mening end andre. At pille komforten og diskretionen ud af en S-klasse for at skabe en S63 AMG er lidt som at pille mørbraden og fileten af en t-bone steak.
I en kompakt og sportslig bil som den nye C-klasse Coupé giver AMG outfittet derimod perfekt mening. Kort akselafstand, baghjulstræk og 487 hestekræfter, det er noget, enhver køreglad chauffør kan se ideen i, så lad os tage prøvetur og se, hvor meget AMG, der er i det lille C.
Fire afgangsrør til udstødningen, en kraftigere enducer og det umiskendelige logo er alt, der afslører, at denne C-klasse coupé er en AMG. Kulfiber spoileren er ekstraudstyr og følger med Performance-pakken.
Og nu vi er ved Performance-pakken, så er de røde AMG-bremsekalibre er en detalje, der er værd at gå efter – ikke mindst fordi de også indikerer, at bilen har større bremser. Det bør den næsten også have, for med pakken følger 30 ekstra hestekræfter.
Det hvide læder på ratbunden og de matchende paneler på instrumentbordet og dørsiderne er derimod ikke et argument for at betale de omtrent 150.000 ekstra. Skal du have indfarvede interiørdetaljer så gå efter samme farve som bilens eksteriør.
Små AMG-emblemer i de behørigt faste sportssæder, det er den slags diskretion, der giver AMG klasse.
Som i alle andre AMG-modeller er det motoren, der er bilens absolutte højdepunkt. Det er ikke specielt moderigtigt at holde fast i den gamle 6,2 liter sugemotor, men den lyder forrygende og trækker som en vanvittig.
På vejen er C63 ligeså rå som den ser ud. Godt greb i fordækkene og en bagende, der slet ikke kan holde sig på plads, når du slipper de 487 hestekræfter fri. Tak til elektronikken, som kan slås forsvarligt halvvejs fra, hvis du stiller bilen i Sport+ og trykker ESP-knappen. Med en let fod på speederen giver det dig en kontrolleret og smidig udskridning. Giver du derimod speederen for meget vægt, slår elektronikken hårdt til og afbryder festen.
Annonse
Samtidig kan C63 køres så tilpas mageligt, som det hører sig til i en Mercedes. Motorens brummen er altid tilstedeværende, og undervognen bliver aldrig blød, men det lever vi gerne med. Eneste svaghed er automatgearet, der trods mulighed for at skifte manuelt helst selv vil bestemme. Det gør det også udmærket, men en køremaskine af den kaliber fortjener et mere kontant gearskift.
Så tilbage til indledningen, hvor AMG er C63 AMG? Den er utrolig AMG og en meget komplet køremaskine, som man selv i dette Brian Sandberg-trim taber sit hjerte til. Den har prisen imod sig, og gearet trækker lidt ned, men det er en af de testbiler, vi har haft mindst lyst til at aflevere længe.
Motor: 6,2 liter V8
Hestekræfter: 487
Moment: 600 Nm. v. 5000 omdr.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 4,4 sek.
Benzinøkonomi: 8,3 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 280 g/km.
Pris: fra 1.500.000 kr (med performancepakke og udstyr som testbilen 2.100.000 kroner)
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.