Det årlige Formel 1-løb i Monaco tiltrækker altid særlig opmærksomhed. Både fra de mange rigmænd, der lægger til kaj i havnen for at følge løbet fra deres lystyacht, fra medierne og fra kørerne, der vil blive husket som noget særligt, hvis de vinder det legendariske løb.

Kevin Magnussen kørte i Monaco sidste sæson, hvor han blev verdensmester i World Series-klassen. Derfor er han forberedt på, hvordan det er at køre på den bane, der til daglig er offentlig vej og derfor har autoværn og bygninger helt tæt på.

”Der er større risiko for at køre galt i forhold til mange andre baner. Og sker det, kan det gøre ondt, for hvis man ryger af banen, er der større sandsynlighed for, at man rammer noget i stedet for, at man kører ud på noget grus eller græs som på andre baner,” fortæller Magnussen.

Især tunnelen står som noget nærmest ikonisk på den 3.340 meter lange strækning. Når bilerne igen kommer ud i dagslys, skal de bremse hårdt op. Det giver mulighed for overhalinger, men har også resulteret i mange ulykker gennem tiden. Magnussen fortæller, at det især kræver noget mentalt af kørerne at komme rigtigt og hurtigt igennem tunnellen.

”De første gange man kører 300 km i timen gennem tunnellen, hvor man normalt må køre 50, føles det sindssygt hurtigt, men så vænner man sig til det, og tænker ikke over det. Man skal lige af med den der mur-eksem, så man vænner sig til at køre tæt på murene. De første omgange kører man ubevidst lidt langsommere. Man føler, at man kører så stærkt som muligt, men det går ikke så hurtigt, som når man har vænnet sig til det.”

Magnussen har efter sæsonens første fem løb 20 point og ligger nr. 9 i kampen om verdensmesterskabet.