Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet

Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet
Offentliggjort

Under den nyligt overståede modeuge i Paris slog opinionsdannende modehuse som bla. Louis Vuitton, Hermès, Lanvin og Balmain fast, at vi fortsat kommer til at se masser af militærreferencer i næste års forår/sommer kollektioner.

Bomberjakker, kamoflageprint og flyverdragter er nogle af de ærkemaskuline elementer, der er værd at investere i både til efteråret, men tydeligvis også til næste forår.

Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet

Chefdesigner Kris Van Assche brød med bomberens maskuline ophav og tilføjede et par ærmefulde flower power på Dior Homme’s bud på den ikoniske pilotjakke.

Multitalentet Henrik Vibskov er ikke kun det eneste danske modehus, der viser sin kollektion under den internationale modeuge i Paris, han er også en af de få, der formår at balancere på den hårfine grænse mellem humor, mode og kunst. Også Vibskov viste et redesign af bomberjakken, der med en løsere silhuet og to gigantiske prikker stod ud fra mængden.

Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet

Det hæderkronede franske modehus, der er blevet synonym med luksus i absolut særklasse, viste en langt mere farverig og frisk kollektion end de har gjort i de senere år. Og det virkede. Chefdesigner Véronique Nichanian fortolkede bomberjakken i grøn/brune nuancer med et print, der larmer befriende mere end hvad hun normalt ryster ud af sit kreative ærme.

Selvom første række var besat af kvinder som Kris Jenner, Courtney Love og den franske modedronning Carine Roitfeld, handlede showet stadig mest om herregarderoben. Også fra chefdesigner Riccardo Tisci’s hånd leverede Givenchy et stålstærkt om end et meget klassisk bud på den perfekte bomberjakke. Her oven i købet sammensat med en flyverdragt, der ville have klædt den gode Maverick fra Topgun.

Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet

Hos luksusmærket Louis Vuitton beviste den engelske chefdesigner Kim Jones, at selvom det franske modehus blandt mange er mest kendt for rejseartikler i særklassen, så er det også her, vi finder en af de stærkeste herregarderober. Kamoflageprint på en ikonisk M65 jakke var et af flere fokusområder i den imponerende alsidige kollektion.

Hos Lanvin var det maskuline udtryk mere i fokus end tidligere. Upbeat franske toner sendte modellerne i højt tempo hen ad catwalken og understregede, at der igen er fart på det succesfulde modehus med det kompromisløse udtryk. Militærreferencerne var ikke gennemgående, men de var stærke nok til at deres støvede grønne raincoat over forvaskede kakibukser stod klart i hukommelsen, da musikken slukkede.

Modemarch i Paris: Der er stadig masser af militærreferencer på podiet

Designduen Humberto Leon og Carol Lim, der igennem de sidste fire år har givet det franske modehus Kenzo en tiltrængt vitaminindsprøjtning, var også højt flyvende, da de præsenterede mærkets forår/sommer kollektion for 2016. Det gennemgående tema var nemlig faldskærmsmaterialer, drawstrings, parkacoats og baggy bukser.

Ifølge chefdesigner Olivier Rousteing er både Kanye West og Justin Bieber indlemmet i designerens såkaldte Balmain army. Til en hær hører uniformer, og dem er Rousteing glad for at designe. Heldigvis er både hans hær og alle de andre Balmain-fans lige så glade for at trække i dem.