David Fincher: Instagrams forbandelse

David Fincher: Instagrams forbandelse

Instruktøren, David Fincher er netop aktuel med filmen 'Pigen, der forsvandt'. Vi mødte ham i Stockholm til en snak om parforholdets nutidige faldgruber.

Din nye film, ’Kvinden der forsvandt’, handler om et parforhold, der mildest talt er i krise. Hvorfor er det en interessant historie at fortælle?

Vi har alle en nysgerrighed efter at vide, hvad der foregår bag hjemmets fire vægge. Folk, vi kender. Jeg er sikker på, du også har venner, hvor du tænker: ’Hvad holder dem sammen?’ Det er den nysgerrighed, vi har udforsket i filmen. Hvis du tager det og tilføjer den slibrige historie om en kvindes pludselige forsvinden, er det ligesom at holde et forstørrelsesglas ned over et parforhold og lade det brænde.”

Hvad tiltalte dig mest ved historien?

”Jeg kan godt lide, at den udstiller vores naturlige nysgerrighed og hang til at snage. Samtidig var det også interessant at skildre den forbandelse, der findes i vores informationsalder.”

Hvad er det for en forbandelse?

”Det er den måde, hvorpå vi lægger alle disse opstillede, lykkelige øjeblikke ud på Instagram for at forføre den slags person, vi gerne vil være sammen med. Folk viser ikke de øjeblikke, hvor de er ensomme og usikre. Hvis der er en grund til, at 50 % af alle ægteskaber går i stykker, kan det hænge sammen med, at der er for stor disharmoni mellem deres Instagram-liv og virkeligheden. Og når det ikke passer sammen, hvilken forfærdelig opførsel fører det så ikke med sig? Det skildrer denne film.”

Og Amy (den kvindelige hoved-rolle spillet af Rosamund Pike, red.) i filmen gør alt for at opbygge det perfekte Instagram-image …

”Det er det, hun vil have. Hun vil have sådan et liv. Som hun siger til Nick (Ben Affleck i filmen, red.): ’Jeg beder dig ikke om at være lykkelig. Jeg beder dig om at se lykkelig ud.’”

Man kan sige, at Afflecks karakter i filmen har et tvivlsomt moralsk kompas …

”Well, han er liderlig.”

Men tager han i slutningen en moralsk beslutning?

”Jeg tror, slutningen er noget, mange vil diskutere. De seneste to år har jeg ikke hørt andet, end at jeg måtte gøre slutningen mere positiv. Og det respekterer jeg. Men vi har lavet den film, som vi oprindelig gerne ville have den. Når nogen siger til mig, at ingen vil gøre som parret i filmen, spørger jeg dem: ’Blive i et kærlighedsløst ægteskab? Spørg dine forældre.’”

Nick Dunn er en mand i krise. Mener du, at den mandlige identitet er under pres?

Jeg tror, det er kompliceret at være menneske. Man kan argumentere for, at hele filmen kan koges ned til: ’Kvinder er skøre, og mænd er dumme.’ Man kan gøre det så simpelt, men det har jeg ikke lyst til.”

’Fight Club’ er en af de mest præcise beskrivelser af den moderne mand ...

”Ja, men den kom ud lige efter skolemassakren i Columbine, og den blev kritiseret for at være ufølsom, for at glorificere vrede mænd med skinhead-frisurer og lange sorte frakker, der var semi-terrorister. Vi fik skudt i skoene, at vi tog døden og gjorde den til en joke. Men i filmen fortæller vi faktisk noget virkelig skræmmende om en gruppe mænd forenet i utilfredshed i en hemmelig enklave.”

Til gengæld har den haft lang levetid ...

”To år senere styrtede World Trade Center sammen, og filmen blev nu kritiseret for noget helt andet. Nu kunne man ikke have en film, hvor de i slutningen sprænger huse i luften, mens de holder i hånd, og hovedrollen, Edward Norton, siger til Helena Bonham Carter: ’You met me at a very strange time in my life.’ Og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til alt det. De ting, der faktisk bliver behandlet i denne film, bliver ved med at give nye fortolkninger og meninger. På bundlinjen står, at forfatteren Chuck Palahniuk var utrolig fremsynet og visionær i sin beskrivelse af den moderne mands utilfredshed og vrede, og han var i stand til at beskrive det på en præcis og humoristisk måde.”

Hvad får dig interesseret i en historie?

”Hvis du tager en film som ’The Girl with the Dragon Tattoo’, er der aspekter ved historien, som interesserer mig mere end andre. Er jeg nødvendigvis den rette person til at fortælle om nazister i Sverige? Formentlig ikke. Men det var heller ikke det interessante tema for mig. Det spændende var historien om en 45-årig mand, der tror, han har set det hele, og en 22-årig pige, som faktisk har set det hele, og hvordan de finder et gensidigt givtigt forhold.”

Du er citeret for, at der er forskel på movies og films …

”Jeg sagde det lige efter, jeg havde lavet først ’Fight Club’ og siden ’Panic Room’, hvilket er to meget forskellige film. ’Panic Room’ er en popcorn-movie, der følges med tilskuerne skridt for skridt, mens ’Fight Club’ er en satirisk, social kommentar, som er flere uger forud for seeren hele vejen igennem. Det er meget forskellige film. ’Fight Club’ har et længere liv, mens ’Panic Room’ er skabt til, at du finder en babysitter, køber nogle popcorn og får en ukompliceret oplevelse. ’Fight Club’ var en langt sværere idé at sælge til producenter og selvfølgelig at markedsføre.”

Du har for nylig lavet en stribe reklamer for Gap (amerikansk tøj-kæde, red.), og deres marketingchef har sagt, at der altid er en vis portion angst i David Finchers arbejde …

”Ha-ha. Jeg tror, der var en del angst i Gap over at vise de reklamer, så det er nok det, han mener.”

’Kvinden der forsvandt’ har netop haft dansk premiere.

Instruktøren, der altid kommer for tidligt

Den danske film- og tv-fotograf Eigil Bryld om et af sine første møder med David Fincher.

”Da jeg lige var begyndt på forberedelserne til ’House of Cards’ i Baltimore, Maryland, skulle jeg en morgen mødes med David Fincher i en stor lagerhal, hvor vi skulle udvælge biler til de forskellige roller og give instrukser om, hvordan de skulle ændres, så de blev mere filmvenlige. Aftalen var at mødes kl. 9 om morgenen, og jeg var på mit kontor fra 8, klar til at køre over til hallen, der lå mindre end fem minutter væk, kl. 8.40. Kl. 8.30 ringer produceren John Melfi i et mindre anfald af panik: Fincher var allerede ankommet. Jeg måtte skynde mig ud ad døren, og der lærte jeg regel nummer 1 om David Fincher: Han kommer altid som den første. Selv hvis vi skulle mødes kl. 5 om morgenen, var han klar senest 4.45. Mange andre instruktører kommer konsekvent lidt for sent, bare fordi de kan slippe af sted med det. Sådan er Fincher ikke. Han arbejder ekstremt hårdt og er altid meget velforberedt.”

LÆS OGSÅ: 11 sjove profiler du skal følge på Instagram

LÆS OGSÅ: De 10 bedste film i 2014 - indtil nu

LÆS OGSÅ: Det ved jeg om mænd - Amalie Bruun