soundLyt til artiklen med Euroman
play

Klik her for at læse mere.

00:00 |

Det er ikke godt, det her. Det er fandeme ikke godt. Jørgen Leth er irriteret, og mest af alt er han irriteret på sig selv. Han står ved et bord for enden af den store festsal og overvejer sine muligheder.

Foran ham sidder et par hundrede gæster, som har betalt for en treretters foredragsmenu og en aften i selskab med den landskendte forfatter, filmmand og cykelsportskommentator.

Han bladrer lidt i sin notesbog med tanker og observationer indsamlet på rejser, restauranter og hotelværelser. Der er nok at fortælle om, men her og nu, en fredag aften på Hotel Fyrklit i Hirtshals, er der ikke noget, der kan bringe ham videre. Jørgen Leth er gået i stå.

Der er tavst i salen. Her og der er enkelte af gæsterne begyndt at flytte uroligt på sig. En kvindelig tilhører midtfor kigger rundt med et utålmodigt kan-vi-få-åbnet-en-kasse-mere-blik. 

Det drillede allerede fra starten, da Jørgen Leth ville vise et klip fra ’Udenrigskorrespondenten’. Det er en eksperimenterende film fra 1983 om en ung journalist, der befinder sig i Haiti i en stemning af forvirring og skriveblokering uden nogen egentlig fremadskridende handling.

Men da Leth trykkede start, skete der ikke noget. Filmen ville ikke gå i gang. Det søde hotelpersonale gjorde, hvad de kunne, men filmfremviseren har åbenbart en dårlig aften. Nu er Jørgen Leth gået videre i sit foredrag.

Han fortæller om arbejdet på filmen ’Det erotiske menneske’, som blev til på baggrund af rejser i São Paulo, Rio de Janeiro, Dakar, Manila og andre byer. Men i skyndingen har han fået en forkert version af cd’en med. I stedet for ’Det erotiske menneske’ begynder en flere minutter lang trailer for en anden film, kollegaen og vennen Lars von Triers ’Melancholia’ om Jordens snarlige undergang. Jørgen Leth står tålmodigt og venter i den varme sal, mens traileren spiller færdigt.