Air Huarache OG Turquoise/Gold

Huarache, Jordan og alle de andre

10 sko fra 90’erne der stadig holder

Fremtiden er tilbage.

1990’erne var et årti præget af grænseløs fremtidsoptimisme.

Den kolde krig var forbi, og der var en tro på, at globalisering, teknologi og forbrug kunne gøre verden til et bedre og sikrere sted.

Det afspejlede sig også i designet af sportssko, der kom med dristige snit, vilde farver og futuristiske teknologiske designs.

I disse år er årtiet i den grad tilbage i modebilledet. Efter en del års fokus på stram, Mad Men-inspireret velklædthed har 1990’ernes mere løsslupne, sporty og anti-æstetiske stiltræk fået et stort publikum. Det giver sig blandt andet udslag i, at unge mænd går rundt og afbleger deres hår, og at det er højeste mode at trække i en hættebluse.

Sneakers-industrien, der altid er på udkig efter nye vindende designs, griber derfor også bagud i arkiverne til dengang i 1990’erne, hvor sportssko for alvor blev en ting, som folk gik i, og ikke kun, hvis de var hiphoppere eller i motionscentret.

Og bemærkelsesværdigt nok virker mange af de mest futuristiske designs fra dengang stadig nytænkende og iøjnefaldende, selv i en tid, hvor boost og flyknit skubber udviklingen for teknologi og formgivning fremad.

I visse tilfælde falder de gamle sko så godt ind i tidsånden, at det bliver en større succes i dag, end det var ved den oprindelige lancering. Bare se på et fænomen som Air Huarache’en, der er blevet et kæmpe hit blandt unge, der ikke var født, da den først kom på hylderne for 25 år siden.

De populære Nike-sko er et godt eksempel på den strategi, som specielt Nike ofte anvender. Først bliver en sko genlanceret i sin oprindelige version og farvesammensætning. Men den bliver så hurtigt taget af markedet igen for at originalversionens sjældenhed ikke udvandes.

Derefter følger en række nye farver og versioner, sådan at der er en til enhver smag. Og det fungerer i mange tilfælde også glimrende.

Vi har her udvalgt 10 bemærkelsesværdige sneaker-designs fra de spraglede 1990’ere, der stadig, eller rettere igen, fungerer, også i deres nye farvekombinationer:

Nike air Max 95 


En af de mest trendy sko for tiden blev først sat til salg i 1995. På dette tidspunkt eksperimenterede Nike med at nedtone sit karakteristiske Swoosh-logo for i stedet af lade selve designet tale. I dette tilfælde er det overdelens mange vandrette lag og de tværgående striber, der skulle være inspireret af den menneskelige rygrad. En robust udseende sko, der har fået en uventet renæssance og fungerer godt i andre farvekombinationer end den oprindelige grå og neongule, fx den her viste cremefarvede version, du kan købe her.

Adidas Equipment Running Support 93 


Adidas’ smukkeste bidrag til 1990’ernes sneaker-scene var deres Equipment-serie, der først og fremmest kredsede omkring grå, sorte og petroleumsgrønne farver. I denne ruskindsbaserede løbesko fra 1993 har man elegant leget med de tre signaturstriber og forlænget dem ned langs sålen. Køb her.


Reebok Instapump Fury 


Reeboks Pump-system fik rigtig god reklame, da teenageren Michael Chang vandt French Open i et par ankelhøje Pump-støvler i 1989. Ifølge anekdoten var Reebok inspireret til teknologien, der påstår at kunne puste din sko op til optimal pasform, fra en slalomstøvleteknologi anvendt af det italienske mærke Elesse, som Reebok havde erhvervet sidst i ’80’erne. Teknologien forsvandt helt ud af markedet, inden Reebok i 00’erne vurderede, at tiden var inde til et gensyn. Blandt andet med løbeskoen Instapump Fury (herover). Skoen med det ekstremt futuristiske design blev først lanceret i citrongul og postkasserød – til en blandet modtagelse. Denne version i moderigtige camouflagefarver kan købes her.

Nike Air Huarache 


Det er Nikes berømte husdesigner Tinker Hatfield, der kreerede denne temmelig eksperimenterende løbesko, som fik blandede anmeldelser dengang i 1991, men som har været en af koncernens mest solgte de seneste fem år. Konstruktionen til skoen med den bløde wetsuit-agtige hælkappe, som er inspireret af mexicanske huarache-sandaler, virker stadig innovativ i dag. Det er sjældent muligt at finde den i de oprindelige turkis/gyldne og himmelblå/pink kombinationer, men der en stadig mange flotte at vælge imellem. For eksemepel den her i mere efteråragtige farver. 

Puma Disc Blaze 


Disc var navnet på Pumas våben i teknologikapløbet og blev introduceret i 1991. Det skulle lige som Pump-systemet få skoen til at lukke helt stramt om din fod. Lige som Pump gik det ret hurtigt i glemmebogen, inden det blev fundet retro nok til at genoplive. I dag rammer Puma Dics alternativ til snørebånd direkte ind i kernen af normcore-æstetikken. Det er stadig mere kuriøst, end kønt, men afgjort humoristisk. Med den her i skriggul og hvid er man meget tæt på den oprindelige 90’er-følelse.

New Balance M 998  

New Balance var ikke ungt og hipt først i 90’erne. Det var noget, som din far, skolelærer eller Steve Jobs gik i. Sidenhen fik de fodformede og komfortable ruskindsløbesko en renæssance, og mærket har længe haft stor succes med et sælge sine gamle modeller fra først i 1990’erne. Efter vore dages standarder virker de afdæmpede og nemme at sammensætte med det meste, stadig en voksen sko. Mærket er ikke mindst stærk i sin anvendelse af nobelt lysegrå nuancer, som det ses på denne M 998-model (først lanceret i 1993) Køb den her.


Nike Air Max 90 

Da Nike i 1987 introducerede sin Air Max-teknologi med en tyk luftpude i hælen, lancerede mærket også en af sine bedst givende indtjeningskilder nogensinde. Særligt Air Max 90 fra 1990 blev en øjeblikkelig evergreen. Skoen har været populær mere eller mindre uændret i samtlige 26 år, elsket af alle fra hiphoppere til autonome. Der er selvfølgelig kommet rigtig mange farvekombinationer i de mellemliggende år, den her læderudgave i sort og smaragdgrøn er ret vellykket.

Asics Gel Lyte III

Gel Lyte er lidt som Air-Max: et design, der aldrig går af mode, og samtidig har opbygget en solid fanskare på tværs af subkulturer lige siden lanceringen i 1990. Lige bortset fra den todelte pløs er formen ikke vanvittigt eksperimenterende, men ren underspillet komfort. Ikke mindst, hvis man vælger den i helt sort eller helt hvid.

Air Max Terra 180 Quickstrike

180. En klassiker fra Nike-designer Tinker Hatfields hånd. Slank og let, med en ikonisk pløs, synlig Air-teknologi under sålen og en distinkt swoosh. En af de mest elegante løbesko nogensinde. Denne udgave ligger med sine pastel- farver ikke langt fra originalerne fra 1991.

Air Jordan VII

 Uden Michael Jordan er det ikke sikkert, at vi overhovedet ville have en sneakerkultur i dag. Lige fra Bulls-spilleren fik designet sin første Nike-basketstøvle i 1985 havde han øjeblikkeligt tag i ungdomskulturen. Dyrkelsen af idolet og hans konstant design-fornyende sko accellererede i de tidlige 1990’ere hvor nogle af seriens allerflotteste modeller blev til, for eksempel Air Jordan VII, der blev lavet til MJ, inden han og resten af Dream Team skulle til OL i Barcelona i 1992. Denne retroudgave kommer med de oprindelige farver, om end i en ny kombination, hvor den blå farve understreger panelernes elegant flydende former. Bemærk den subtile ventilering, der får det til at se ud som om The Jumpman svæver mellem stjernerne.

LÆS OGSÅ: 25 nye sneakers til efteråret

LÆS OGSÅ: Nu kan du købe Steve Jobs' rullekrave

LÆS OGSÅ: Her er årets største modetendenser