Danmarks vigtigste mærker klassisk stil

Danmarks vigtigste mærker klassisk stil

Danmarks vigtigste mærker – de klassiske

Det går godt for dansk herremode i øjeblikket. I en ny serie stiller vi fokus på de mest indflydelsesrige brands. Her kommer de klassiske brands, der dominerer branchen og aldrig dør ud.

Dansk mode blomstrer både nationalt og internationalt. Sjældent har der været så stor efterspørgsel af de danske herredesigneres kollektioner. Danske designere bliver udvalgt til modeuger i London og de er efterspurgte af store stjerner som Kanye West, Jay-Z og ASA$ Rocky. Mens deres kollektioner bliver solgt i Comme des Garcons, Dover Street Market og i deres egne flagskibsbutikker i New York og London. 

Derfor har euroman.dk valgt at sætte fokus på, hvad der bevæger sig inden for dansk herremodemode og udpeget de mærker, som står som de mest bærende kræfter på et marked i rivende udvikling. 

Denne gang er vi nået til de klassiske herretøjsmærker. De har oplevet mange skiftende tendenser, men leverer stadig markedets mest tidsløse design. Mens de holder stædigt fast i den traditionelle skandinaviske designtradition.

Mads Nørgaard

Jørgen Nørgaard grundlagde sin kvindetøjsbutik i 1958. Sønnen Mads Nørgaard ville hellere lave herretøj og åbnede sin egen butik lige ved siden af farens i 1986. I dag er butikkerne slået sammen, og Mads Nørgaard laver også kvindetøj. Han elsker striber og stoler på sine tidløse klassikere. 

Grundlagt: 1986
Prisniveau: Mellem
Mest kendt for: Sømandssweater med lynlås.
Bonusinfo: Familien Nørgaard ejer desuden cafeen Europa inde ved Storkespringvandet.  


Mads Nørgaard - AW14

Fortæl om, hvordan Mads Nørgaard begyndte?
”Jeg havde åbnet min egen butik og kunne kun få tøj med store logoer – og det ville jeg ikke sælge. Så jeg måtte designe noget uden logoer selv, og siden da er det gået slag i slag,” fortæller Mads Nørgaard. 

Hvad inspirerer dig i dit design?
”Jeg bliver inspireret af byen omkring mig, udviklingen i musik, mode og arkitektur. Sammen med nye vaner og gamle ting, der pludseligt virker friske igen. Jeg forsøger altid at følge min nysgerrighed.”


Mads Nørgaard - SS15

Hvilken af jeres kollektioner har den bedste historie? 
”Der er typisk så langt fra starten af en kollektion, til den går på udsalg et år efter, at meget fortaber sig i tågerne. Men det har altid været vigtigt for mig at lave klassikere, der går igen, og på den måde skabe vores egen historie. Det gjorde vi ved første sømandstrøje, som stadig er blandt vores mest populære styles. Og første gang vi lavede statements på t-shirts og tørklæder, eller første gang jeg kastede mig ud i leopardprint. 

Hvordan har Mads Nørgaard udviklet sig over årene?
”Kollektionerne er blevet større og bliver stadig mere gennemarbejdede, og så laver vi jo pigetøj også.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Mads Nørgaard?
”Den bliver stadig mindre formel, med stadig færre, der går i habitter, fordi de skal. Men nok med et stadig større ønske om igen at blive en smule mere elegante, ovenpå al det megen sportswear og de enorme mængder sneakers.”


Mads Nørgaard - AW14

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”I har fat i den lange ende. I gør det rigtig godt. Prøv at se jer omkring i udlandet, de halter LAAAANGT efter jer. Både i påklædning, men også i vaner, kønsroller, livsvalg, fremtoning, omgangsform osv. Keep it up.”

Matinique 

Matinique kunne i 2013 fejre sit 40 års jubilæum. Grundlæggeren Niels Martinsen gjorde mærket særligt populært i det københavnske natteliv op gennem 70’erne, og var dengang noget af det mest high fashion i København. Sidenhen er det blevet et af landets største og mere kommercielle modehuse med tøj i over 20 lande. Stilen er blevet mere klassisk og stilren.  

Grundlagt: 1973
Prisniveau: Lav middel
Mest kendt for: At være det ældste tilbageværende danske herremærke.
Bonusinfo: De har netop åbnet en helt ny butik i København lige ved Kongens Have.


Matinique - AW14 (skuespiller Ulrich Thomsen)

Besvaret af chefdesignerne Lotte Boysen Goldschmidt og Jan Oliver Booth

Fortæl om begyndelsen af Matinique?
”Niels Martinsens vision var at skabe komfortabelt og moderne kvalitetstøj til mænd. I dag arbejder vi hårdt på at gøre vores brand endnu stærkere, og udbrede vores tilstedeværelse på stadig flere internationale markeder.” 

Hvad inspirerer jer i jeres design?
”Vi rejser meget og samler inspiration, hvor end vi er. Senest har vi været i London, Shanghai og Tokyo. Derudover er der messer som ’Premiere Vision in Paris’, hvor vi ser farver, metervarer og print. Men medier som Instagram og forskellige blogs er også vigtige kilder. Når det kommer til stykket er det alle de daglige indtryk af, hvordan mænd på gaden sætter ting sammen, som vi mere eller mindre ubevidst filtrerer hver eneste dag, der er kilden til den største inspiration.”

Hvordan har Matinique udviklet sig over årene?
”Matinique startede meget eksperimenterende og casual, og med tiden blev der bygget nogle mere formelle lag på. Vi er i dag især kendt for at bygge bro mellem det formelle og det casual.”  


Matinique - SS15 (skater Rune Glifberg)

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Matinique?
”Der har været en massiv fascination af vintage i et stykke tid, og det look ser vi blive strammet op af mere moderne materialer og silhuetter. Der sker fx virkelig meget med proportioner, såsom korte jakker og lange frakker. ”

”Vi har arbejdet meget med forskellige overflader og prints, som er med til at give traditionelle produkter som skjorter og jakkesæt en ny retning. Derudover har vi en stor fascination af komfort og tekniske materialer for tiden. Det udmønter sig fx i noget så enkelt som, at produkterne er bløde, har stretch i eller har mere komplicerede tekniske kvaliteter og er vandtætte og åndbare.”

Hvis I skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være? 
Vi elsker, hvad det at vælge den rigtige størrelse gør for en mand. Alt for mange køber deres tøj for stort. Man kommer rigtig langt i et velsiddende jakkesæt til enhver tid. Søg hjælp i butikken, og få eventuelt en skrædder til at rette buksen til, så den sidder helt perfekt. Det er relativt billigt – men gør en kæmpe forskel. Det er vores vigtigste råd.” 

Matinique - AW14

Bruuns Bazar 

De to brødre Bjørn og Teis Bruun fra Københavnsområdet lancerede i 1994 deres eget tøjmærke. Men en stor passion for skandinavisk design og et mål om at klæde de danske mænd pænere på startede de det, som i dag er et af dansk modes mest anerkendte og succesfulde modehuse.  

Grundlagt: 1994
Prisniveau: Mellem
Mest kendt for: At holde sig til klassisk herreskræderi og lægge sig tæt op af svensk tøjdesign. 
Bonusinfo: Lene Borggaard er ny kreativ direktør og chefdesigner. 


Bruuns Bazar - SS15

Fortæl om begyndelsen for jeres mærke?
”Modebranchen var en helt anden, dengang vi åbnede op. Der var meget meget færre mærker, og mentaliteten var en helt anden. Den var mere afslappet. Men vi følte, vi kunne tilbyde branchen og danskerne noget nyt, et velklædt og kvalitetsbevidst look. I starten gik det meget stille og roligt, men så begyndte vi at komme med til messerne, og langsomt begyndte der at ske noget,” siger medstifter og direktør Bjørn Bruun.

Hvornår føler du, I for alvor brød i igennem?
”Da vi for første gang var med på messe under Københavns modeuge, kunne vi mærke, at flere og flere kunder begyndte at henvende sig. Det er svært at sætte et bestemt tidspunkt på, men op gennem 90’erne begyndte flere udenlandske indkøbere at hive fat i os. Og vi kunne mærke, vi havde fat i noget rigtigt.” 

Hvilken af jeres kollektioner har den bedste historie?
”Faktisk er det den kommende forårs-kollektion, som er en af de kollektioner, der betyder mest for mig. Og den, hvor der er flest elementer jeg selv er helt vild med. Samtidig med, at den rammer tidens tendenser, indeholder den også det, som vi oprindeligt er gode til - nemlig den klassiske og pæne stil.” 


Bruuns Bazar - SS10 

Hvordan har Bruuns Bazar udviklet sig over årene? 
”Det er blevet en rigtig business. I vores første år tog vi alt lidt mere afslappet. Det er blevet mere og mere seriøst med tiden. Kollektionerne er vokset, og så er vi gået over til at lave lidt mere mode. Vi havde et par år, hvor vi havde sværere ved at finde os selv og forsøgte måske at følge for mange nye trends. Nu holder vi godt fast i vores oprindelige designtradition.” 

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”Et par pæne sko er altafgørende. Ellers tag fat i de traditionelle genstande fra herregarderoben. Den hvide skjorte, et velsiddende jakkesæt og en fed jakke. ” 


Bruuns Bazar - SS15

Sand

Sand er grundlagt af ægteparret Lene og Søren Sand, som mødte hinanden i gymnasiet. Med italienske stoffer og klassisk skrædderi med friske detaljer og skarpe snit har Sand fået deres tøj ud til butikker i 32 lande. 

Grundlagt: 1981
Prisniveau: Middel
Mest kendt for: Deres jakkesæt.
Bonus info: Både sanger Bryan Adams og den verdenskendte fotograf Helmut Newton har skudt kampagner for Sand. 

Fortæl om begyndelsen for jeres mærke? 
”Jeg syntes ikke, der var et brand, der kunne opfylde mine krav til en moderne mands garderobe – krav om moderne styles med noget kant. Derfor startede vi vores egen herretøjslinje i 1989, drevet af vores passion for smukke italienske metervarer i cool, skandinaviske silhuetter,” siger medstifter og ejer Søren Sand.  



Hvilken af jeres kollektioner har den bedste historie?  
”Da vi første gang deltog på den store herre-messe Pitti Uomo i Firenze, lånte vi SAS Royals værelse nr. 606, som Arne Jacobsen havde designet fra A til Z, og vi lånte virkelig alting – selv værelsesdøren. Værelset blev genopbygget på standen, og vores kollektion blev hængt ind i skabene. Specielt japanerne var ellevilde.” 

Hvordan har SAND udviklet sig over årene? 
”Vi startede med en mere casual attitude med primær fokus på det skandinaviske marked. I dag arbejder vi på den internationale modescene og er repræsenteret i 32 lande med USA som vores største marked.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge SAND? 
”Det drejer sig om at knække det stive og formelle look, og så kommer vi til at se separate blazers, specielt den double-breasted. Og man sammensætter gerne en dinner jacket med et par seje jeans.” 



Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være? 
”Vælg så vidt muligt en slank silhuet. Få dine vigtigste elementer såsom blazer, jakkesæt og frakke tilrettet i længder, der passer præcis til dig, og afslut så med et par flotte sko eller Chelsea boots – det er mit eget look. Køb mindre, men køb kvalitet.” 

Won Hundred 

Københavnske Won Hundred holder godt fast i den nordiske designfilosofi med sit enkle og stilrene look. Mærket var i mange år kendt for deres populære jeans, men i dag har de fat i hele mandegarderoben.  

Grundlagt: 2004
Prisniveau: Mellem
Mest kendt for: Har i mange år været mest kendt for deres jeans-linje.
Bonus info: Grundlægger Nikolaj Nielsen er også manden bag den populære herretøjsbutik Pede & Stoffer.


Won Hundred - SS15

Fortæl om, hvordan Won Hundred begyndte?
”Missionen for Won Hundred var og er stadig i dag at tilbyde brede og stærke kollektioner til både mænd og kvinder, der kombinerer rene skandinaviske linjer med detaljer, som tilfører kant,” siger grundlægger Nikolaj Nielsen. 

Hvordan og hvornår føler du I for alvor brød igennem?
”Won Hundred oplevede ikke en stor popularitet i sin tidlige fase, men gennembruddet kom i 2007, da vi præsenterede en visionær denimkollektion. Siden da er vi vokset og vokset. Vi udvikler os og arbejder på fremadrettet at kreere kollektioner, der udfordrer stereotyper. ”

Hvad inspirerer dig i dit design?
”Rene, skarpe og smalle silhuetter kendetegner Won Hundred. Her finder vi primært inspiration i forskellige bevægelser indenfor musik, film, kultur og kunst. ”



Hvordan har Won Hundred udviklet sig over årene? 
”Siden brandet blev grundlagt, har konceptet været meget simpelt: Won Hundred skal være et rum, hvor idéer flyder frit uden begrænsninger. Vi har gennem tiden udviklet os til at være et kreativt kollektiv, der arbejder på tværs af grænserne mellem mode og kunst. Vi vælger ikke at følge i nogens fodspor, men derimod konstant at udvikle os selv.”

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”Mange mænd hænger typisk fast i at købe det samme igen og igen. Det handler oftest ikke om, hvad der er mode, men mere om at turde udfordre sig selv og være mere modig. Derfor vil mit råd være; at turde udvikle sin stil ved at være legende og lade sig blive inspireret. Stilen må gerne være enkel med kant, uden at tøjet larmer for meget.” 

Won Hundred - SS15

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de nye på vej

LÆS OGSÅ: 10 ting, der aldrig går af mode

LÆS OGSÅ: Klassisk stil: Sådan finder du det perfekte jakkesæt