MessyWeekend
Foto: Martin Bubandt

Danske iværksættere vil sælge kvalitetssolbriller i et folkeligt prisleje

Den danske solbrilleproducent MessyWeekend har en mission om at sælge solbriller af høj kvalitet til under halvdelen af den pris, som kendte mærker tager for det samme produkt. Her fortæller de to iværksættere Marc Østerskov og Morten Heick, hvordan de med metoder fra finansverdenen og hårdt benarbejde i Kina arbejder for at gøre deres unge startup til en global solbrille-succes.

Det er 32 grader en sommerdag i Hong Kong, og Morten Heick sidder på bagsædet af en taxa på vej gennem storbyens tæt trafikerede gader. Han sveder i sit jakkesæt, og han har kvalme efter et restaurantbesøg aftenen før, hvor der var skrubtudse på menuen. Han er på vej til et møde, han har kæmpet længe for at få, med direktøren for en fabrik, der producerer solbriller for nogle af de største franske og italienske modehuse. Det er kommet i stand gennem en repræsentant fra Mazzucchelli – verdens førende producent af acetat, der anvendes til at producere solbrillestel – som Morten Heick har opbygget en god relation til i løbet af de næsten seks måneder, han har tilbragt i Kina. Han har rejst rundt for at finde de helt rigtige producenter til det solbrillemærke, som han og partneren Marc Østerskov, der sidder i Danmark, er i gang med at stable på benene. Og med kun to dage tilbage i Kina er det formentlig hans sidste chance for at lande en aftale, før han rejser hjem.

Fremme ved fabrikantens kontorer bliver Morten Heick ført ind og placeret for enden af et langt mødebord af mahogni. I den anden ende sidder direktøren, en midaldrende kinesisk mand i sit skræddersyede jakkesæt og hornbriller. Han fortæller Morten Heick, at han har 20 minutter til at præsentere sin idé, så skal han videre til næste møde.

De første 10 minutter går med at udveksle høfligheder og drikke te, som den kinesiske mødekultur foreskriver. Derefter går Morten Heick i gang med at pitche: Han leder efter den helt rigtige fabrik til produktionen af de kvalitetssolbriller, som han og Marc Østerskov vil lancere og sælge direkte til kunderne online, uden om fordyrende mellemled og til under halvdelen af den pris, som etablerede mærker ville tage for det samme produkt. Morten Heick har forberedt sin præsentation ned til mindste detalje, han ved alt om fabrikanten og dens leverandører, og han imponerer direktøren med sin grundige research. Det 20 minutter lange møde bliver vekslet til en middag, og da de senere er ved at være færdige med at spise, vender direktøren sig pludselig mod Morten Heick og stiller et privat spørgsmål:

”Har du kone og børn?”

Morten Heick svarer nej.

Læs hele artiklen med Euroman Premium
Allerede medlem. Log ind her
Bliv medlem, og få fuld adgang til hele EUROMAN.dk for 49 kr./md
Læs mere om Euroman Premium Euroman Premium