Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
I 10 år har den irske designer slået sig an på sin finurlige og feminine æstetik, og nu har Simone Rocha i samarbejde med H&M endelig kastet sig over herremoden. Vi har taget en snak med hende om den nye kollektion, om at skubbe til idéen om den klassiske herregarderobe og om at inkorporere fotografi i sit design.
Foto: Ben Toms/H&M
Der er løbet meget vand – og mange designerne – i åen siden H&M i 2004 for første gang præsenterede et designsamarbejde. Det skulle nemlig vise sig at blive en sådan succes, at der i dag nærmest ikke findes den designer eller det modehus, der ikke har teamet op med den svenske high street-gigant. Og så dog. For d. 11. marts lander endnu et samarbejde, og denne gang er H&M gået sammen med den iriske designer Simone Rocha, der gennem 10 år har slået sig an på sin finurlige og feminine æstetik.
Vi har sat hende stævne til en snak om at designe herretøj for første gang og stadig forblive tro mod sin stil.
I 2010 lancerede du et brand i eget navn og i 2014 udkom du med dit første collab med J Brand, mens du senere i 2018 blev udnævnt som kreativ direktør hos Moncler som en del af Genius Group. Hvordan adskiller det nye samarbejde med H&M sig fra dine allerede eksisterende ’kanaler’?
"Det er første gang, at jeg designer en kollektion, der henvender sig til hele familien, og netop det gør samarbejdet til noget ganske særligt. Den består af både herre- og børnetøj på lige fod med kvindetøj, som er det, Simone Rocha normalt er kendt for.