Da jeg for nylig blev præsenteret for det danske mærke Armoire d’homme, blev min nysgerrighed pirret. På nettet fandt jeg en rent designet hjemmeside, en stilren blog og en kort beskrivelse af strategien bag mærket. Og selvfølgelig en lookbook, der talte kraftigt til mit skandinaviske ego, der ikke vil have for meget støj i designet. Tøjet og silhouetterne er klassiske uden på nogen måde at blive kedelige, og de forskellige elementer signalerer en overskudsagtig ro og sikkerhed, der er meget appellerende.
Men hvem står bag, tænkte jeg undrende? Det gør Kjetil Aas. En meget venlig og ualmindelig ambitiøs nordmand, der allerede kan fremvise et bemærkelsesværdigt curriculum. Han arbejder og bor i København, og jeg fangede ham til en kort snak om Armoire d'homme:
"Armoire d’homme er grundlagt af mig selv og Frederik Foged Dreyer-Nielsen. Det er primært mig, der står for den daglige drift og især for den kreative udvikling af mærket. Jeg har en baggrund og uddannelse fra Designskolen i Kolding og har siden min afgang arbejdet for flere danske brands som Won Hundred, Matinique og sidst som designer for Norse Projects. Derudover er jeg fagansvarlig og underviser i mode på Designskolen i Kolding."
"Min største motivation for at starte et nyt mærke har været et ønske om at bygge noget op fra grunden, hvor man selv får lov til at lægge de store linjer – både kreativt og strategisk. Udover det ser jeg også en mulighed i at få lov til at arbejde med bæredygtighed; noget jeg længe har haft et ønske om at beskæftige mig mere med. Dog er det et meget komplekst område, så det er noget med at tage små skridt og lige så stille bygge en strategi op. Vigtigst af alt er at skabe et produkt, kunderne vil have – hvis man laver et produkt, der ikke bliver solgt, er det i sagens natur ikke bæredygtigt, lige meget hvor etisk produceret det er."
"Sagt med to ord: Ærlighed og kvalitet."
"Vores målgruppe er mænd, der er 25 år plus, og vores kernekunde er 30-40 år. Men mit håb er, at alle mænd, uafhængig af alder og tilhørsforhold, skal kunne finde noget, de kan lide i vores kollektioner. Jeg prøver at skabe noget, der har en enkelthed over sig, der kan bruges af de fleste."
"Et vigtig begreb for at forstå designstrategien hos Armoire d´homme er "slow fashion", hvor tidløshed og små detaljer er vigtige. Det handler om at være relevant, uafhængig af trends. Vi prøver at bruge så mange bæredygtige materialer som muligt, til trods for at det kan være svært, når virksomheden ikke er større. Men med små skridt hver sæson kan vi nå langt. Blandt andet vil der i forårskollektionen for 2014 være skjorter i økologisk bomuld, jersey i den meget bæredygtige cellulosefiber Tencel og jakkesæt i naturfarvet uld fra italienske Loro Piana. Hele grundlaget for Armoire d´homme er at kunne tilbyde det, en mand har brug for i sin garderobe - og med tiden bygge en stærk tillid op hos vores kunder. Det vil sige, at kvalitet til enhver tid vil gå foran kvantitet og det er da også mit håb, at forbrugerne efterhånden kan se sammenhængen imellem pris, kvalitet og holdbarhed."
"Som designer arbejder jeg meget sjældent med et specifikt tema. For mig handler det mere om at starte med et inspirerende udgangspunkt, det være sig en farve, et objekt eller et billede. Derfra bygger jeg lige så stille et koncept op, som den følgende kollektion bliver skabt ud fra. Kort fortalt er AW13-kollektionen ’Version One’ et udvalg af tøj skabt ud fra nøgleordene nødvendighed, favoritter og erindringer. Hver kollektion for mig er som et puslespil, med lige dele intuition og analyse af tidligere arbejde."
Annonse
"Det er en, der tager selvstændige valg i måden han/hun vælger at klæde sig på – og er tro mod sig selv uafhængig af trends og modeluner."
"Man kan komme langt med undertøj i god kvalitet, et par marineblå klassiske chinos og en hvid skjorte i bomuldspoplin."
"Man har tid til det, man vælger at have tid til. Jeg har aldrig troet på at man får bedre resultater ved at arbejde til klokken tre hver nat – med struktur på sin arbejdsdag kan man komme langt. Men det er klart at man som selvstændig har mange forskellige roller, så et par lange aftener og lidt weekendarbejde indimellem kommer man ikke uden om."
"Meget af min tid denne sommer vil gå med til at præsentere SS14-kollektionen for så mange butikker som muligt. Samtidig skal AW14 kollektionen designes. Der bliver nok at lave, men jeg glæder mig. Arbejdet med efterårskollektionerne er noget af det, jeg bedst kan lide. Sommerens højdepunkt bliver en uge i stilhed i min hjembygd Jøsenfjorden, der ligger ved Stavanger på den norske vestkyst."
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.