3 danske mænd: Derfor skal vi ikke til Black Friday

40 procents rabat på fladskærme. 60 procent på Eva Trios grydesæt. Og bland selv-slik til 5,95 per 100 g. (dog maks. et kilo per kunde!).

Der er mange fristelser, når de danske butikker igen i år har forberedt sig på Black Friday-stormløbet. Den amerikanske skik med at holde fri fredag efter Thanksgiving for at indlede juleshoppingen i flok har bidt sig fast. Sidste år registrerede Nets på denne dag rekordmange dankorttransaktioner , mens Dansk Erhverv rangerede dagsomsætningen som den sjettestørste i danmarkshistorien.


Vi forudsiger, at tallene bliver overgået i år, hvor en endnu større del af befolkningen har fået øjnene op for traditionen.

Alligevel er der lykkedes os at finde tre mænd, der ikke ligger under for forbrugerismen, og i morgen holder sig langt væk fra steder, hvor man er i fare for at blive ramt af indkøbsimpulser.

Bliv ven med os på Facebook

Læs her, hvorfor de ikke skal til Black Friday.

Knud Romer, forfatter

”Jeg skal i det hele taget ikke købe ind. Jeg har et aktivt bevidsthedsliv og et aktivt kulturliv. Jeg laver ting i stedet for at købe ting. Hvorfor skal jeg give en gave?"

"Black Friday er en forbrugsfest. Der er et fællesskab omkring den, som man ellers næsten kun oplever, når der er en sørgemarch i forbindelse med et terrorangreb. Det er forbrugerismens kulturnat. Og det er fint nok. Vi er nødt til at sælge nogle varer, ellers går det hele i stå, og samfundet falder fra hinanden." 


"Men det må også have en grænse på et tidspunkt. Når man bor i København, kan man ikke sætte sig ned noget sted, uden at det koster penge, alle menneskelige relationer er indrettet på forbrug. Og profitoptimering er i det lange løb idioti. Jeg kan købe to lakridspiber billigt, men i virkeligheden vil jeg kun have en. To er dårligere for mig - og i det lange løb dårligere for alle andre end den, der sælger dem."

"Jeg tror, at forbrugerne er ved at være trætte af forbruget. Selv James Bond – der jo ellers er den perfekte forbruger med et endeløst forbrug af jakkesæt, biler, teknologi og kvinder – han står til halsen i forbrug og er ved at få kvalme. Så nu forsøger han at grave bagud i sin fortid og finde ud af, hvem han egentlig er.”

LÆS OGSÅ: De10 bedste James Bond-sange nogensinde

Anders Lund Madsen, tv-journalist

”Jeg har først lige opdaget, at det findes. Og jeg er fyldt op på gadgets. Så skal jeg finde på et eller andet behov. En ny stavblender … men nej. Det hele kører. Maskinerne fungerer. Vaskemaskinen, bilen. Jeg kunne måske svinge mig op til en ny brødrister. Men jeg tror sgu ikke, jeg gider. Jeg tror, jeg venter til fredag næste år eller næste år igen. Så har jeg måske opdigtet et eller andet."

"Black Friday lyder også lidt uhyggeligt, jeg er mere en Amber Wednesday-type. Jeg har hørt, at Black Friday er sådan noget, hvor folk kommer op at slås over tilbuddene. Og jeg kan bedst lide at købe ind, når der slet ikke er nogen andre i butikkerne. Problemet er bare, at der er det aldrig billigt."

"Det er dilemmaet. Men der er jeg heldigvis så velhavende, at det ikke betyder noget, det er mit privilegium.”

Klaus Melvin Jensen, koordinator hos Aktive Forbrugere for den verdensomspændende bevægelse Buy Nothing Day  

 
"Det er som om, det er tilladt at smide alle hæmninger under Black Friday. I USA har det udviklet sig med slagsmål og folk, der bliver trampet ihjel i iveren for at købe en tromle slik eller en ny mobiltelefon. Dagen fremkalder det værste i forbrugerismen."

LÆS OGSÅ: Skræmmende fotos: 300 beviser på at vi er ved at ødelægge Jorden

"Tilbud trigger noget i hjernen på os, der lokker os ind og samtidig svækker vores kritiske sans. Sådan har vi det alle sammen. Selv drikker jeg næsten aldrig sodavand, men forleden kom jeg til at købe en hel ramme cola, bare fordi den var nedsat. Og det er jo ikke særlig sundt. Tilbuddene gør det sværere for os at vurdere, hvor meget vi har brug for produkterne, det er et problem i forhold til bæredygtigheden, specielt når man ser tallene for, hvor meget elektronik, der bliver solgt."

"Jeg anbefaler, at man bruger pengene på noget andet, der ikke belaster miljøet på samme måde – en tur i biografen eller i Tivoli."

"Buy Nothing Day har eksisteret siden 1999, men det er først de seneste år, at det i Europa falder sammen med Black Friday. Man skulle tro, at det var verdens nemmeste form for aktivisme. Den kræver ikke noget af dig. Du kan blive hjemme, og skal ikke gøre noget som helst. Men det er sværere, end man skulle tro, ikke at falde for fristelsen til lige at gå ud og købe en kop kaffe. Man skal lige hanke lidt op i sig selv.”

LÆS OGSÅ: Sådan smager verdens dyreste burger 

LÆS OGSÅ: Garderobe-psykologi: Derfor går du klædt som du gør

LÆS OGSÅ: Stor guide: 79 gode køb til din vintergarderobe

Se, hvad vi ellers skriver om: Tendenser