I radioprogrammet ’Spørge Jørgen’ på den oprindelige Radio24syv delte Jørgen Leth ud af sine holdninger til alt og intet. Han kan fx bedst lide sine æg hårdkogte. En anden ting, han også blev bedt af vært Zissel Astrid Kjertum-Mohr om at forholde sig til, var T-shirts med print, såkaldte graphic tees. Dem foragter Jørgen Leth. T-shirts skal være ensfarvede og ikke indtage en dominerende rolle, mener han.

Og jeg fulgte længe trop: Købte et væld af hvide T-shirts fra Fruit of the Loom og smed alt, hvad der bare lugtede af larm, i tøjcontaineren. Den enkle T-shirt var i min verden en nødvendig modvægt til det altædende streetwear-monster, der raserede hele verdens storbyer, og den dag i dag er den stadig en grundsten i min garderobe. Den seneste tid er jeg dog begyndt at savne de grafiske T-shirts. De gav noget, som jeg ikke længere har. Eller ikke havde, for jeg er begyndt at købe dem igen. Simpelthen.

For tiden ser vi en tilbagevenden til 90’erne og 00’ernes mode. Jeg tror, det hænger sammen med, at årtiernes modemæssige ekspressivitet giver et stilmæssigt modspil til de ellers afdæmpede – grænsende til kedelige – outfits, der også præger den danske garderobe. Men grafiske T-shirts har også en anden evne, som er overset: Det er en forholdsvis diskret måde at udtrykke sig selv på. Et fællesskab vævet i bomuld. De afslører ofte et tilhørsforhold til noget. En middag, der har fundet sted, en koncertturné, der altid vil blive husket, et budskab, man bakker op om. Hvorfor har du den T-shirt på? Jo, nu skal du høre.

Ærlig snak: De fedeste T-shirts med print er som regel vintage. Deres mere boxy fit, der sørgeligvis er blevet en sjældenhed, og naturlige forvaskede patina fra årene på bagen giver noget til T-shirtens form og liv, som man ikke finder i dag. Kast dig i brønden hos den danske webshop Nostalgic Appreciation, der har et forrygende udvalg af gamle bomuldstoppe, og kom først op nogle timer efter med en kurv fuld af vintage tees.

Er du ikke til at gå i T-shirts, andre mennesker har ejet, eller vil du blot gerne tilføje et nyt, friskt element til garderoben, er der intet i vejen for det – tværtom. Flere og flere brands er gået ned ad stien, der hedder ’grafiske T-shirts’, og det gør bestemt ikke noget dårligt for udvalget af nye T-shirts med print på.

Herhjemme er det brands som Palmes Tennis Society, hvis grafik er mærkets helt store metier, Sunflower, Vinny’s og Dancer, der gør det godt på den grafiske front, mens du bør kigge efter Stüssy, Sci-fi Fantasy og Reception, når det kommer til brands uden for de danske grænser.

Hav det sjovt, køb en T-shirt med print. Hvis du fortryder, kan du altid sælge den til en anden, der vil elske den. Det er der et stort marked for.