Vinterens store comeback: Er du klar til at gå i dunjakke igen?

Da den canadiske hiphop- og R’n’B-stjerne Drake bar en rød Moncler-dunjakke i sin nyeste musikvideo til nummeret ’Hotline Bling’, blev salget på Monclers hjemmeside mere end fordoblet dagen efter. 

Selvom videoen blev gjort til grin overalt på internettet, inspirerede den lige så mange. Modellen, Drake har på i vidoen, er i dag udsolgt i over 500 online butikker og er ikke længere til at støve op. 

Og det er ikke kun et amerikanerne, der er blevet glade for dunjakken. Denne vinter har populære skandinaviske mærker som Wood Wood, Han Kjøbenhavn og Our Legacy kastet sig over den dunfyldte jakke. Den omdiskuterede dunjakke er ikke længere kun forbeholdt North Face og Canada Goose.   

”Jeg mener, at dunjakken bør være en del af enhver dansk herregarderobe. Vi bor i et koldt klima, hvor dunjakken er meget nyttig. Den har et klassisk silhuet og funktion, som mange mænd godt kan lide”, siger Norse Projects kreative direktør, Mikkel Grønnebæk.

Drake danser rundt i en Moncler Maya-jakke i musikvideoen til 'Hotline Bling'.

Hos Norse Projects har dunjakken været et vigtigt element i deres vinterkollektioner siden 2010, hvor funktionalitet vejer højt. Dunjakken har den fordel, at den både er rigtig varm, hvor nogle modeller alt efter design kan pakkes sammen, så den er let at have med. Og så vejer den ikke særlig meget. 

”Vi arbejder ud fra nogle klassiske principper om, at funktion og design stilles side om side. I vores jakkedesigns er vi er blandt andet inspirerede af 1960’ernes USA, hvor der kom en stor bølge af slidstærkt overtøj til klatring og andre udendørsaktiviteter,” siger Mikkel Grønnebæk.

Det er dog ikke alle i modebranchen, der er enige i, at dunjakken bør have en sikker plads alle mænds garderobeskabe denne vinter. 

”Jeg synes ikke, at dunjakken er æstetisk flot, og jeg vil nok aldrig komme til at gå i en, med mindre jeg skal ud i ekstrem kulde,” siger Euromans moderedaktør, Frederik Lenz Andersen. 

Moderedaktøren understreger, at han ikke synes, at jakken klæder mænd og er uformelig. Den komplementerer simpelthen ikke kroppens former særlig godt. 

”I stedet synes jeg, at man skulle tage en tyk striktrøje under en varm og klassisk uldfrakke, når det bliver koldt,” siger Frederik Lentz Andersen.

Dunjakkens opfinder var den amerikanske eventyrer Edie Bauer, der i 1930’erne var ved at dø af forfrysninger på en fisketur i staten Washingtons vilde natur. Derefter blev det hans mission at lave en jakke, der var varm nok til, at andre ikke skulle udsættes for det samme, som ham selv.

Den britiske stjernedesigner Alexander McQueen viste dunjakker frem på catwalken sidste år. 

Det russiske militær havde tidligere eksperimenteret med dun i deres overtøj, så Bauer valgte at lade sig inspirere heraf og fyldte en jakke med dun. Mens varmen nu var i jakken, opstod et nyt problem; dunene sank ned mod bunden. Som løsning valgte Bauer at holde på dunene ved at sy dem ind i små diamanter, som vi kender fra dagens dunjakke-design. 

I 1936 begyndte Bauer at sælge sin nye opfindelse, som han døbte ’The Skyliner'.
Sidenhen er dunjakken blevet bredt mere og mere ud. Den har haft sine op- og nedture. En af de største opblomstringer i nyere tid var i 1990’erne, hvor den var en fast bestanddel af hiphop- og gade-stilen. Årtiets store stjerner som Nas, Jay-Z og Notorius BIG bar den og forevigede den i hiphop-musikvideoer. 

En yngre Jay Z i hiphop-uniformen.

I 00’erne økonomiske opgangsperiode blev det hele lidt mere poleret og businessagtigt. 90’ernes sportstøj og gademode blev overhalet indenom af spidse sko, jakkesæt og Burberry-skjorter. Dunjakken var mest repræsenteret i vest-form oppe på Rungsted Havn. 

Men nu er den altså tilbage igen, og næsten alle af tidens feterede mærker er med. Ikke så overraskende er Supreme, North Face og Moncler stadig meget aktive, men også mere klassiske herretøjsmærker som franske AMI og engelske Paul Smith er med på bølgen. 

Ifølge Mikkel Grønnebæk er der et meget simpelt og åbenlyst svar på, hvorfor at dunjakkerne fylder meget på hylderne denne vinter. 

”At mange mærker laver dunjakken i år, tror jeg skyldes, at kombinationen med klassisk herretøj og elementer fra sportsverdenen er meget langt fremme. Her er dunjakken en naturlig forlængelse af tendensen,” mener Mikkel Grønnebæk.

Euroman.dk har fundet 11 forskellige dunjakker til dem, der er enig med Norse Projects og mange af de andre mærker.