Verdens bedste Porsche, er den blevet kaldt – ja, endda verdens bedste sportsvogn. Siden Porsche Boxster blev lanceret i 1996, er det haglet ned over den med hæder. Boxster: Det er bilen, der kombinerer sportsvognens fart med hverdagens krav om kvalitet. Boxster: Det er modellen, der i kraft af sin konstruktion med motoren i midten kører endnu bedre end den ellers mest kendte af alle Porscher, nemlig 911. Og på den kommende biludstilling i Genève, første uge af marts i år, kommer den nye udgave så. Boxster 2012 med den interne kode 981.
I farten ligner Boxster 2012 sig selv. Men den er helt ny. Først og fremmest står den på en ny platform med større akselafstand. Dernæst har den kommende version brede sporvidde. Begge dele lover større vedhængsevne i sving og dermed højere svinghastighed. Specielt da større akselafstand/større sporvidde følges med lavere egenvægt. Boxster er så elsket, fordi den styrer så racende godt – den nye models ændringer tyder på, at den næste kommer til at styre endnu bedre.
Apropos lavere vægt har yderligere en fordel; den er med til at nedsætte bilens forbrug og dermed dens CO2-udslip. Faktisk yder begge motorer, Boxsters 2,7-liters og Boxster S’ 3,4-liters motor lidt større effekt end de tilsvarende nuværende motorer. Ikke desto mindre går begge modeller væsentligt længere på literen, Porsche lover et forbrug, der er forbedret med op til 15 procent afhængig af varianten.
Når Boxster skal møde bilverdenen på Genève om et par måneder, står den klar med et udvalg af to forskellige motorer: En 2,7-liters 6-cylindret boxer suge (den tidligere var dog 2,9 liter) og den tilsvarende 3,4-liters motor. Men ifølge insidere dukker Boxster senere på året op med en helt ny motor, nemlig en 4-cyhlindret boxer med turbo.
To cylindre færre, mindre slagvolumen og turbo er den direkte vej til et væsentligt lavere CO2-udslip. Og afhængig af motorens størrelse kan den så let som ingenting komme til at yde lige så meget som den nuværende basismotor, 2,7, med 265 hk. Ydermere er den 4-cylindrede turbo lettere end den 6-cylindre boxer, hvilket er med til at skabe yderligere stærke køreegenskaber.
Vi gætter på, at første turboudgave kommer til at yde lidt under 250 hk og at den bliver prissat som den billigste Boxster. Et prisgæt er herefter lige knap 900.000 kr.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.