Ib og Ditte kører rally: ”Det er skide irriterende, når du siger ’bagsideskilt” scroll-down

Ib og Ditte kører rally: ”Det er skide irriterende, når du siger ’bagsideskilt”

Kommunikationen er altafgørende, når syv gange danmarksmester i rally, Ib Kragh, lægger sin toptunede Skoda Fabia R5 sidelæns ind i et sving med 180 km/t. Hvis anden-kører Ditte Kammersgaard tøver bare ét sekund for meget med at annoncere banens forløb, kan det få fatale følger. Rally er ikke ligesom andre motorsportsgrene. Her skal chaufføren og co-driveren stole blindt på hinanden – især når de kører om natten.

Af Sebastian Himmelstrup
Foto: Paw Gissel
Mennesker Euroman

Hvor længe har I været et makkerpar?

Ib Kragh: ”Ditte var med som stand-in til et ræs i 2018, hvor jeg manglede en anden-kører. Og så blev vi faste makkere sæsonen efter.”

Skifter man ofte makker i rally?

Ditte Kammersgaard: ”Det er meget forskelligt. Nogle makkerpar holder sammen i lang tid, og så er det først, når folk stopper med sporten, at makkerskabet bliver brudt. Ib og jeg kan godt lide at opleve lidt forskelligt og få nogle nye input i bilen. Jeg læser mine kort og noter om banen på en helt anden måde end Ibs gamle anden-kører. Jeg er kommet med en ny stemme og en ny måde at videregive informationer på, og det har gjort Ib mere opmærksom.”

Ib: ”Det er rart at få lidt nyt blod ind i bilen. Det kan jeg personligt godt lide.”

Hvordan arbejder man sammen inde i bilen?

Ib: ”Inden løbene starter, får man lov til at køre banen igennem i en almindelig bil med 50 km/t. Så sidder jeg og remser op, hvor langt jeg vurderer, der er hen til næste sving eller bakketop. Hvad jeg vurderer, er 200 meter, er måske 400 meter for andre, men det er lige meget. Det vigtigste er, at jeg ved, hvor langt 200 meter er for mig. Det skriver Ditte så ned. Hun har sit eget system for, hvordan hun noterer det. Vi kører så banen igennem igen, hvor hun undervejs læser op, hvad jeg har sagt. På den måde retter vi til, så kommunikationen giver mening for os begge, når ræset går i gang. Og der har vi så nogle indforståede udtryk til de forskellige typer sving og forhindringer. Fx har vi et system til sving, der går fra 1-5, hvor 1 er et hårnålesving og 5 er et sving, hvor man kan give fuld gas. Ellers har vi også ord og vendinger som ’halvlang’, ’brug vejen’, ’bliv ude’ – og ’bagsideskilt’.”

Ditte: ”Det er skide irriterende, når du siger ’bagsideskilt.’”

Vil du læse resten af artiklen?
Allerede medlem? Log ind her
Bliv medlem og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr./md
Prøv 14 dage gratis uden binding
Vælg abonnement her Euroman Premium
Opret dig gratis her