Steen Jørgensen tænker på døden hver dag: ”Der er jo ikke rigtigt noget at gøre ved det. Jeg tager dog gerne en tur til” scroll-down

Steen Jørgensen tænker på døden hver dag: ”Der er jo ikke rigtigt noget at gøre ved det. Jeg tager dog gerne en tur til”

Sort Sol-forsangeren er aktuel med ny musik, denne gang i samarbejde med sin hustru. Men hvad driver en mand, der vel sagtens er det tætteste, vi kommer på en genuin rocklegende her til lands?

Af Oliver Bodh Larsen
Foto: Kenneth Pihl Nissen
Mennesker Euroman

STEEN JØRGENSEN STÅR OG ryger en smøg i en stor, vamset dunjakke i navyblå. På hovedet har han en truckercap med flad skygge, der skråer op i en 100 graders vinkel fra panden, håret stadig langt og straight og skægget kompakt om hagen i en ulveagtig tone.

Som fodtøj – det er vinterfriskt og gråt som fanden i vold her på Christianshavn – sporter han et par praktiske støvler, den slags, der snøres på kryds. De er købt på foranledning af hans kone, den sydafrikanskfødte musiker og billedkunstner Marina Botes, som han netop nu udgiver en plade sammen med.

Selv ved han sgu ikke helt, om de holder, og rigtigt nok stinker de ikke ligefrem af antiautoritet, men det er altså også lang tid siden, at punkens danske gudfar var regulært kontrær i betrækket.

For snart 50 år siden, i 1977, stod Steen Jørgensen i Daddy’s Dance Hall i København og det ikke i hverken dunjakke eller krydssnørede vinterstøvler. Sex Pistols var kommet til byen, og til stede den aften var også Peter ’Peter’ Schneidermann, Tomas Ortved og Knud Odde.

Senere samme år – ganske tidligt om morgenen, for at det ikke skal være løgn, til en emneuge på Rødovre Statsskole – debuterede kvartetten under navnet Sods. Landets første punkgruppe var søsat.

Nogle år senere, da det momentane punkbrændstof atter var fordampet, bevægelsens globale frontudøvere for længst opererende i en post-æra, skiftede også Sods spor, omdøbte sig til Sort Sol, og så tog udvidelsen af bandets folkelige båndbredde pludselig fart: I 1991 majorlabel-debuterede de med ’Flow My Firetear’, og to år senere kom ’Glamourpuss’ indeholdende nationalklenodien ’Let Your Fingers Do the Walking’.

Siden er tre album mere kommet til, senest comebackpladen fra 2017, ’Stor langsom stjerne’. Ligesom punken er karakteren Steen Jørgensen vævet sammen af myter og opfattelser. Han har også selv spillet med på den tangent. Som da han i et afsnit i den første sæson af ’Klovn’ gør den i rollen som ’Godfather of Drugs’, da Casper og Frank pludselig vil prøve heroin.

(Til dette magasin har Steen Jørgensen engang udtalt, at manddomsprøven inden for hans fag er at blive clean.)

I 2011 trevlede han pludselig meget af samme vævning op igen, da han deltog som dommer i talentshowet ’Voice’, og sidste år var han at finde i TV 2-programmet ’Toppen af poppen’. Men sådan har han det bedst, siger han: Når folk ikke helt ved, hvor de har ham.

Se, hvad vi ellers skriver om: Musik og Mænd