Nikolaj Hansson er manden bag Palmes Tennis Society: ”Tennis er liret, det er en stilet sport. En æstetisk guldmine" scroll-down

Nikolaj Hansson er manden bag Palmes Tennis Society: ”Tennis er liret, det er en stilet sport. En æstetisk guldmine"

Efter lockdown og en pludselig fascination for spillet med den gule filtbold havde givet Nikolaj Hansson lyst til at skifte spor og starte sit eget tennisbrand, kunne han sidste sommer præsentere verden for Palmes Tennis Society. Brandet har allerede har fundet vej til 48 butikker rundt omkring i verden og er blevet omtalt i medier som New York Times og Monocle. Vi mødte Hansson til en snak om Jack Nicholson i hvid skjorte, det bedste tennisoutfit, og hvordan man bygger en kultur op fra bunden.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Santiago de la Vega
Mode Euroman

Hvordan startede din fascination af tennis?

”Jeg begyndte at spille tennis under corona. Lockdown var lige startet, og jeg sad og kedede mig derhjemme, og så faldt jeg i et YouTube-hul med Andre Agassi-videoer. Da jeg var lille, gik jeg meget op i fodbold, og jeg kunne fx Manchester Uniteds andethold udenad. Lidt senere begyndte jeg at skate, og så skulle jeg vide alt om det. Med tennis oplevede jeg den samme form for besættelse. Jeg meldte mig ind i klubben B93, skrev til nogle venner, at de skulle gøre det samme, og så købte jeg en ketcher og nogle bolde på nettet. Det var en helt ny verden, der pludseligt åbnede sig for mig med historier og kultur en masse, og det var ret vildt at få den samme følelse, som da jeg var 10 år gammel og blev forelsket i skateboarding for første gang.”

Der skal alligevel noget til for at tage en nyfunden fascination for en sportsgren og så lave et brand med udgangspunkt i det. Hvordan kom du på, at du skulle starte Palmes Tennis Society?

”Da jeg skulle købe udstyr til mit nye liv som engageret amatørtennisspiller, begyndte jeg at kigge på, hvad der var af muligheder på tøjfronten. Det viste sig, at man enten kun kunne købe high perfomance sportsbrands, ellers kunne man gå den nostalgiske vej og købe fra de gamle tennismærker. Men der var intet, som jeg kunne identificere mig med, og hvor jeg kunne genkende de ting, som jeg selv kan lide, i. Tennis er liret, det er en stilet sport. En æstetisk guldmine. Jeg fik lyst til at arbejde med den på en anden måde, end der er set før, og der er et kæmpe potentiale for at skabe noget sindssygt fedt i det rum, hvor vi opererer i lige nu.”

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her
Se, hvad vi ellers skriver om: Tennis og Herretøj