Lidt over 40 forventningsfulde mennesker er samlet i en studio-lejlighed i det nordlige London. Solens stråler understreger de klare referencer til naturen på de utallige planter, der er tilfældigt placeret i rummet, men alligevel står på en helt bestemt måde. Alle venter spændt på dagens midtpunkt, den nordirske designer Jonathan Anderson, der er aktuel med den fjerde kollektion i sit samarbejde med japanske Uniqlo.

Kollektionen er længe ventet. Gennem de seneste måneder er den blevet omtalt på alle de rigtige platforme i hele verden. Som det eneste danske medie har Euroman fået muligheden for at møde Jonathan Anderson og spørge ind hans travle kalender, hans forhold til naturen og hans syn på den stigende implementering af outdoor-gear i hverdagsgarderoben.

Det er gået stærkt for den nu 35-årige nordirer, der både er chefdesigner i sit eget brand JW Anderson og i det spanske modehus Loewe. Går du en tur i Københavns gader og ser på folks tøj, vil du sjældent have fingre nok til at tælle antallet af karakteristiske monogrammer og velkendte piercing-detaljer, der passerer forbi dig. Hver gang en af JW Andersons kollektioner med Uniqlo sættes til salg, så går der som regel ikke mange dage, før den er udsolgt.

Er der en speciel strategi bag din eksplosive og konstante succes?

”Jeg har aldrig haft en speciel strategi. I stedet drives jeg af et positivt mindset, hvor alt er muligt. Jeg kom til, før Instagram blev opfundet, og jeg føler egentlig ikke, at vi har været hypet på den måde, som brands bliver i dag. Det er kun en god ting, for nu bliver folk bliver kendte i en helt ubegribelig grad for så at forsvinde et øjeblik efter, siger Jonathan Anderson.

Har du nogle gode råd, som andre håbefulde designere kan tage med sig?

”I stedet for at fokusere på at toppe har mit fokus altid været at vokse ind i folks bevidsthed. Faktisk at blive en så fast del af billedet, at det føles som om, at jeg altid har været her. Et godt råd må derfor være, at man ikke skal regne med, at alting bare kommer til dig i morgen. Et godt resultat tager tid, så hvis man vil have en karriere, der varer hele livet, så må man virkelig gå de hårde og lange kilometer.”

Jonathan Anderson

Den nordirske designer, 35, er uddannet på London Collgege of Fashion.

Grundlagde JW Anderson i 2008 efter at have arbejdet som visual merchandiser under Miuccia Pradas højre hånd, Manuela Pavesi.

Han blev hurtigt udnævnt som ’one to watch’ og kunne i 2010 vise sin første catwalk-kollektion under London Fashion Week. Siden kom en kollektion til kvinder til.

I 2013 investerede modehuset LVMH i Anderson og udnævnte ham som chefdesigner for det spanske brand Loewe.

Han har på få år udviklet JW Anderson til et internationalt kendt brand og han har blandt andet modtaget priserne The New Establishment Award (2013), Menswear Designer of the Year (2014) og British Fashion Awards for Menswear and Womenswear Designer of the Year (2015).

 

I baggrunden i studio-lejligheden, hvor vi sidder, lyder skramlen med lerkrukker og snak. I lokalet oven på er resten af de udsendte, internationale pressefolk i fuld gang med en botanisk workshop.

Det er tydeligt, at naturen er en af dine store inspirationskilder. Du fremhæver især kystbyen St. Ives. Hvorfor?

”St. Ives er et af mine yndlingssteder i England. Byen ligger helt nede sydpå, har hav på begge sider, og så er den rig på kunsthistorie. Nogle af mine yndlingskunstnere tog dertil i 20’erne og 30’erne. Byen var samlingspunkt for en masse spændende mennesker. Det blev en slags fødsel for den britiske modernisme.”

Det er bestemt ikke en tilfældighed, at kunstverdenen er en af inspirationskilderne i den nye kollektion fra JW Anderson og Uniqlo. Faktisk finder Jonathan Anderson stort set altid sin inspiration her, og denne gang har han blandt andet brugt en grafisk stregtegning af et Christopher Wood-maleri. De kunstneriske referencer får modspil af materialer og kombinationer, der får en særlig, hjemlig følelse frem hos chefdesigneren.

”Under arbejdet med min første kollektion i JW Anderson havde jeg ingen penge, og inspirationen tog derfor mest af alt udgangspunkt i de materialer, jeg kunne skaffe. Jeg købte gamle tæpper, fik fat i reststoffer og kombinerede materialerne på kryds og tværs. Det var faktisk først, da kollektion var færdig, at jeg kunne se, at en varm følelse af at være hjemme bandt det hele sammen. Jeg har en stærk forbindelse til det hjemlige, det kærlige og de simple ting i livet, og lige netop de følelser er altid at spore på en eller anden måde i mine kollektioner,” siger Jonathan Anderson.

Hvordan sørger du for, at de tre brands (JW Anderson, Loewe og Uniqlo x JW Anderson) har hvert deres DNA?

”Helt praktisk er min arbejdsuge skarpt opdelt. Jeg har to dage til Loewe, to dage til JW Anderson og en dag til projekter som Uniqlo. Kreativt har jeg tre billeder af mig selv. Jeg ser Loewe som en fantasi af mig selv som kvinde, JW Anderson som en yngre og ambitiøs udgave af mig selv og sjovt nok, så er Uniqlo en kombination af mig og det billede, som jeg ville ønske kunne være mig.”

Referencer til outdoor-livet fylder meget i dine kollektioner. Hvorfor tror du, at lige netop denne tendens er blevet så populær?

”Vi er blevet fanget i den her digitale verden, som jeg tror, at vi har brug for at tage en pause fra. Vi har brug for at komme ud i virkeligheden, at røre ved virkelige ting og at møde virkelig mennesker. På en underlig måde tror jeg, at denne trang ender med at komme til udtryk i vores tøj og i den måde, vi klæder os på.”

Uniqlo

Etableret i 1963 som tekstilvirksomhed.

Første butik åbnede i 1984 i Hiroshima under navnet ’Unique Clothing’. Det skiftede snart efter til sammentrækningen Uniqlo.

I 2001 åbnede første butik uden for Japan – i London.

I 2006 åbnede brandet butik i New York.

I april 2019 åbnede Uniqlo butik på Strøget i København.

Uniqlo er det største af otte brands i Fast Retailing Group, et japansk holdingselskab med globalt hovedkvarter i Tokyo. De resterende brands er GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam og J Brand.

Fast Retailing omsatte i 2018 for 135 milliarder kroner.

Stifter og CEO, Tadashi Yanai (70), er Japans rigeste mand.

Den nordirske designer er iført en strik med det tidligere omtalte grafiske print inspireret af Christian Wood samt et par bukser fra en af hans første kollektioner for det japanske brand. Anderson siger, at han selv endte med at købe flere par af lige netop disse bukser.

Hvilken gevinst er der for dig i samarbejdet for i at lave samarbejder med Uniqlo?

”Hvad jeg får ud af det? Jeg får lov til at arbejde sammen med dem.”

Anderson smiler en smule uforstående og forsætter så.

”Det var en stor ting for mig, da Uniqlo i sin tid spurgte, om jeg ville designe en kollektion for dem. Jeg blev meget begejstret, og så nyder jeg at arbejde inden for nye rammer. Det tvinger mig til at være mere kreativ. Det, der er ved Uniqlo, er, at de laver tøj til alle slags mennesker. Du bliver derfor nødt til at finde den lille ting, der kan ramme alle. De siger ikke, hvad du skal gøre, de gør, hvad du har brug for.”

Hvis du selv skulle vælge et produkt fra den nye kollektion, hvilket ville du så vælge?

”Den navy fleece med den orange lomme og lynlås er min favorit. Lynlåsen gør, at den kan bruges på forskellige måder og i forskellige klimaer. Jeg elsker en god fleece, det minder mig om min barndom på den helt gode måde. Faktisk vil jeg tro, at jeg har en fleece på mindst tre ud af ugens syv dage.”

Sidst men ikke mindst: Dette er din fjerde kollektion med Uniqlo, kan vi glæde os til en femte?

”Måske. Vi er ikke startet på noget endnu, men måske vi gør det. Man ved aldrig.”

Kollektionen, der blev sat til salg online og i udvalgte butikker fredag, består af lun strik, vendbare styles som dunjakker og tasker, bukser med Uniqlos velkendte heattech-effekt samt varm fleece.

Se vores favoritter nedenfor:

Jakke.jpg

 

Fleecejakke.jpg

 

Bukser.jpg

 

Bukser1.jpg

Skjorte i grøm.jpg

Skjorte sort.jpg

Sweatshirt.jpg

Taske.jpg

Halstørklæde 1.jpg

Sokker.jpg