BMW 328i: Kulturbæreren

Offentliggjort

Hvis du tager hele Bayerische Motoren Werke og koger det helt ind, så er det, der ligger i bunden af kasserollen til sidst, en BMW 3-serie. Ingen model er vigtigere for BMW, fordi den er kulturbærer for hele mærket. Hver tredje bil, der ruller af samlebåndet med et BMW-logo på, er en 3’er, og siden introduktionen i 1975 er det blevet til 12,5 mio. eksemplarer.

Så smuk er historien på den ene side, men der er også en anden historie. For lige så fnugfri en 3-serie er, når den forlader forhandleren første gang, lige så mishandlet og over-stylet er den som regel ti år senere. BMW 320i bliver kaldt tre-tyrkere-i, og det kan man mene om, hvad man vil, men det er en belastning for BMW’s image.

Derfor er det godt, at der med omtrent syv års mellemrum kommer en ny 3-serie på gaden, for en ny, original 3’er er altid et vidnesbyrd om en køreglad mand. Vi plejer at sige, at alt, hvad der er modent, pynter på en BMW, men en 3-serie skal helst ikke blive for moden – og det er netop den skæbne, der er overgået modellens storesøster 5-serien.

LÆS OGSÅ Så er den her: Porsche Boxster

Sikkert er det, at bilen er vokset. I 1975 var det en klejn todørs sedan, i 1982 fik den fire døre, og i 2006 havde stationcarversionen næsten plads bagi. Nu er den så vokset yderligere 93 mm i længden, 8 mm i kabinehøjden, 15 mm mellem for- og bagsæde og 20 liter i bagagerummet. Samtidig ligner den 5-serien til forveksling, og det er godt set fra en æstetisk vinkel, for 3-serien har ikke altid været pæn, men det er den her. Køremæssigt er det ikke desto mindre bekymrende, for en 3-serie skal køre sjovt, ellers går verden under.

BMW 328i: Kulturbæreren

Den nye 3-serie er blevet mere effektiv. Til trods for imaget er BMW en sikker vinder ved kåringen af verdens mest bæredygtige bilproducent. For 3-serien betyder det, at den 328i-variant, der engang var synonym med en 2,8 liter rækkesekser, i dag dækker over to liter og fire cylindre. Vel at mærke med to turboladere, 245 hk og et navn, der rimer lidt mere på kubik end økologi for at holde alfahannerne glade.

Kan man leve med fraværet af rækkesekserens sang, er den nye motor en fuldgod erstatning. Ved 1.250 omdrejninger smider den 350 Nm ned i asfalten via baghjulene, og står bilen i Sport+, slår bagenden lidt ud, men hvorfor ikke bare holde bilen på banen og nyde den gode balance og vejgrebet? Styretøjet er tungt og præcist, undervognen er fast og sender fine doser af feedback op gennem ratstammen. Sådan kan vi lide det – og for at være helt ærlig er det også o.k., at styretøjet ikke er helt så tungt som på den nye M5, for der fik vi sgu ondt i de løse håndled. På 3-serien mødes sport og komfort i et hverdagsagtigt og folkeligt blend, som klæder en 3-serie anno 2012 rigtig godt.

LÆS OGSÅ Hvor sjovt kan man have det i en Volvo?

Ifølge chefdesigner Adrian van Hooy-donk kan 3-seriens design beskrives med ét ord, Sprint. Silhuetten består af to markante linjer, som giver en sammenkrummet let kileform. De L-formede baglygter er typisk BMW og får bilen til at fremstå bred, og på samme måde er fronten meget BMW’sk med de obligatoriske ’nyrer’ ved kølergrillen og de fire runde forlygter, som har fået toppen skåret af for at give et mere aggressivt look.

Som noget nyt fås bilen i tre trimvarianter, som alle koster svimlende 41.000 kr. ekstra og kun er kosmetiske. Vælg mellem Sport, Modern og Luxury – eller rettere: Vælg Sport, for Modern er lidt fesen med beigefarvede instrumenter, og Luxury er ren morfar. Sport er lækker med sort læder, røde sting og børstet stål. Blot er vi mindre glade for det røde alu-panel på instrumentbordet – tyskere og farver, altså. Højdepunktet er de sorte lameller i kølergrillen.

BMW 328i: Kulturbæreren

Vi elsker den nye lygtesignatur på fronten. Ved at trække lygten hen til køleren træder ’nyrerne’ frem og blotter en bred kromkant, mens forlygterne ligger dybt og koncentreret som øjnene på et jagende dyr.

Fordi det er en sporty allrounder, som ser bedre ud end længe set, og kan det hele.

Fordi den forener grøn teknologi med uforfalsket køreglæde.

Prisen. Udgangspunktet er ikke billigt, og der skal både en Sportspakke og en adaptiv undervogn på, før vi er rigtig glade.

Lyden. Vi savner den sprøde lyd af rækkesekseren. Tag konsekvensen, og vælg den fremragende 320d med blot 118 g/km og masser af kræfter.

Motor: 2,0 liter dobbelt turbo

Hestekræfter: 245

Moment: 350 Nm v. 1.250 omdr./min.

Tophastighed: 250 km/t

Acceleration: 0-100 km/t på 5,9 sek.

Benzinøkonomi: 22,2 k m/l (EU-norm)

CO2-udledning: 149 g/km

Pris: 599.000 kr.

LÆS OGSÅ Tyr kan tæmmes: Lamborghini Aventador

LÆS OGSÅ Hvor AMG er C63 AMG?