Peter Sommer med sort har og ferskenfarvet skjorte.
Peter Sommer fotograferet til Euroman i 2022.

Du får IKKE Peter Sommer til at fortælle om sine gamle kampråb: ”Det var, som man siger, en anden tid”

Peter Sommer er, som Peter Sommer har for vane, ude på landevejene i disse dage. Her fortæller manden med stemmen og ordene om (manglen på) ritualer før koncerter, pastis på rideren, kampråb fra en anden tid, Oasis på Wembley og en hårdt medicineret Beck i Bøgeskoven.

Offentliggjort

Har du ritualer, inden du går på scenen?

”Færre og færre. Jeg ved ikke rigtig hvorfor. Nu står jeg med en primært ny gruppe mennesker i mit band, og jeg tænker: Skal vi have en form for kampråb? En samling, en gathering, en lille rundkreds inden?

I 25 år har jeg stået og haft latterlige, sjove, hidsige kampråb, men ... Jeg er faktisk holdt op med det. Hvorfor jeg så har det, spørger jeg også mig selv om rimelig interesseret. Det er nok, fordi jeg har opdaget igennem 25 år i et backstage-rum, at det sted, energien skal være, er det øjeblik, du træder ind på scenen.

Det gælder ikke om, hvor sjovt det er på turen derhen, eller hvad du har spist. Det er okay, at det er røvkedeligt, og at det er helt swipende, det, der foregår omme bagved. Det er okay. Det er kun på selve scenen, det er interessant, hvordan energien er.”

Hvad har du på din rider?

”Jeg har skrevet pastis på. Og så vand og isklumper. Isklumper er nogle gange svært for arrangørerne. Pastis er svært hver anden gang. Jeg er ikke sådan én, der bliver hidsig eller på anden måde sydlandsk, hvis det ikke er der. Men jeg kan godt lide, det er der.

Jeg synes, det er en skøn ting at drikke inden, fordi der er så meget vand i, at man – haha – ikke bliver stiv. Det er næsten et ritual. Ellers er det ritual-frit. Det handler om det, der sker på scenen. Og ikke før. Eller efter for den sags skyld.”

De her både mere og mindre mærkelige kampråb, du har haft igennem tiden. Hvad står frem som det skøreste?

”Det kan jeg ikke engang nævne overfor dig. Det er så anti-2023, eller hvornår det var allermest woke haha. Du får mig sgu ikke til at sige, hvad vi stod dér og råbte til hinanden. Det var, som man siger, en anden tid.” 

Du har før talt om, at det her med at optræde har været forbundet med usikkerhed. At det har været lidt en udfordring for dig. Hvordan føles det nu? Er det helt uden forhindringer på vejen?

”På nogle måder, ja. Det er lidt åbenbaringen for mig her lidt sent i forløbet. Hvor det i gamle dage for mig handlede utrolig meget om turen hen til scenen, hvad man drak, og hvad man gjorde, og hvor sjovt det skulle være, og turen væk fra scenen med alle mulige forventninger, så er det sådan set relativt 180 grader omvendt nu.

Det er egentlig kun på scenen, jeg koncentrerer mig. Og interesserer mig. Jeg tillader resten at være udramatisk. Det er heldigvis også den vej, det skal gå. Det havde været trist, hvis det var den anden vej, det var gået.”

Jeg har også læst dig fortælle om din stemme. At du engang var bange for ikke at ramme tonerne og kunne se det i folks øjne. Er det dine år med Palle Hjorth (organist, red.) på landevejene, der har hærdet dig?

”Det har virkelig været den helt afgørende forskel, det har du fuldstændig ret i. På et tidspunkt blev jeg – for jeg ved ikke hvilken gang, men denne gang tog jeg det alvorligt – opfordret til at træde ind på scenen med Palle Hjorth og på den måde lære det lidt fra bunden igen. At bære et show og være på en scene. Og vi har bare spillet så sindssygt mange jobs igennem de sidste otte-ni år. 

Noget andet, der også har gjort en stor forskel, var at lave en teaterkoncert (på Aveny-T i 2022, red.). Det var virkelig besværligt og tungt og en helt anden verden. Men det gav en enorm rutine i at befinde sig på en scene og tænke klart imens.” 

Kan man nu kalde dig en selvsikker live performer?

”Jeg føler mig ikke usikker i hvert fald. Det er nok, hvad du kan drive mig til at sige.” 

Fint nok. Er der nogensinde dage, hvor du simpelthen ikke orker?

”Næ, det er der faktisk ikke. Endnu.”

Lysten er stærk?

”Ja, altså, jeg prøver at være ærlig her. Og selvfølgelig er der forskel på spilledagene, og hvad man mærker på dem. Men jeg har ikke stået, 15 minutter før jeg skulle på scenen, og ikke haft lyst. Nogle gange har jeg lyst to timer inden, andre gange er det først et kvarter før. Men den kommer altid. Så længe den stadig gør det, så kører vi bare på.”

Hvad er dit første koncertminde?

”Det er vel egentlig det band, der hedder News, og som vist lige er genopstået. Vores ungdomsklub tog ind til Vestergade 58 i Aarhus og hørte News. Det var første gang, jeg rigtigt var til koncert kun for det. De der koder, der eksisterer til en koncert, begyndte at gå op for mig dér.” 

Var det fedt?

”Jeg husker det som værende skidefedt.”

Hvilken koncertoplevelse har igennem årene gjort det største indtryk på dig? Eller slet og ret været den fedeste?

”Jeg var til Oasis sidste søndag (3. august, red.), og det var kraftedeme en fed oplevelse, bestemt, og jeg sang med på en måde, som jeg ellers aldrig gør, på stort set alle numre, som jeg ellers aldrig gør. 

Og det var både skidesjovt og gav en fornyet tro på, at sange, som jeg nogenlunde selv skriver dem, kan trække én længere, end jeg havde troet muligt i 2025. Det var ikke produktionen eller sceneshowet. Det var sgu egentlig ret re-assuring. 

Men jeg har alligevel en anden koncert, der var lidt speciel. Det var på gode gamle Skanderborg Festival, en søndag, ret tidligt på aftenen, hvor Beck spillede. Han havde et fuldstændig absurd mærkeligt sceneshow med dukker, der imiterede, hvad dem på scenen gjorde, og de blev så filmet og lagt op på storskærmen, hvilket gav en enormt sjov og skør ting. 

Derudover var han tydeligvis mærket af hård medicinering – hvilket jeg først fandt ud af bagefter – og han kunne næsten ikke få guitaren på. Bandet kompenserede virkelig og gav den absurd god gas. 

Når han så spillede solo, og de ikke kunne hjælpe ham, var det, som om han var på heroin eller morfin of some kind, hvilket gav de stille sange en helt fantastiske psykedelisk, bombet flavour, som jeg ikke tror, man kan få andre steder. 

Så på alle måder var det ret specielt. Plus vi var ikke ret mange, der havde opdaget, at Beck lige spillede dér.”