Sponsoreret af BALL

Hvis du var ung i 80’erne, husker du formentlig BALL. Kig på hvilket som helst klassebillede fra den periode, og du vil sandsynligvis se mindst et par af BALLs karakteristiske, farverige sweatshirts med et stort logo henover maven, der var de første sweatshirts med print i hele Europa. Men siden årtusindskiftet har mærket været skrinlagt, og al produktion har været sat i bero. Indtil nu, hvor BALL igen er kommet på danske hænder.

Det var ellers ikke givet, at BALL skulle blive en skandinavisk modeinstitution. Mærket blev stiftet i Rimini i Italien af Aldo Ciavatta i 1976, hvor særligt cowboybukserne hurtigt vandt stor popularitet. Den danske forbindelse opstod samme år, da Hans Gerhard Svarverud forelskede sig i ejer Ciavattas datter. Den beskyttende far ville gøre hvad som helst for at få den danske charmetrold ud af Italien, og gav Hans 1.000 par bukser, som han fik til at opgave at sælge på det skandinaviske marked med sin ven, der også hed Hans.

Det lykkedes forbløffende hurtigt Hans og Hans at sælge samtlige jeans til én køber, og således blev BALL en ny spiller på det skandinaviske jeansmarked. Det var dog først i 1982, jeans-salget eksploderede. Foranlediget af tidens mode, hvor alt skulle være vintage, opfandt BALL som de første stonewashed jeans. Adskillige vaskemaskiner blev smadret under forsøg med at vaske bukserne med alt fra sten til grankogler, men først da bukserne blev vasket med pimpsten, fandt de innovative BALL-designere det udtryk, der skulle præge moden i årtier.

EM-Ball_28605_Dennis-Morton_614.png

Med en grundig modernisering i ryggen er trøjerne blevet genskabt i en ny og mere tidssvarende version. Produktionen er blevet bæredygtig, hvor fx de populære sweatshirts bliver produceret i økologisk bomuld. Efter at have været en hyppig gæst på 80’ernes klassebilleder, er det nu igen muligt at købe de legendariske BALL-sweatshirts efter 22 år ude af produktion.