Nogle kalder Heartlands gæster elitære, men i virkeligheden er de bare kedelige
Heartland er på mange måder paradis på jord, men deres publikum bevæger sig så lidt til koncerterne, at man skulle tro, nogen var død. Hvorfor er folk så kedelige, og hvem er det egentlig, der er den største superstjerne: gæsterne eller artisterne?
Der var ikke meget bevægelse til Emma Sehested Høegs Heartland-optræden, på trods af en ellers glimrende koncert.
HEARTLAND FESTIVAL ER den festival i Danmark, hvor
der bliver brugt flest penge per gæst per dag.
To ud af tre gæster er kvinder, hvilket kan minde lidt om
kønsfordelingen på landets kreative højskoler, og så har festivalen i øvrigt en
selverklæret ambition om at være den festival i verden, der sælger flest østers
per næse.
Hvordan det går med den ambition, er svært at få svar på.
Men i det dejlige solskinsvejr, der lå hen over Egeskov Slot torsdag, så det ud
til, at det gik udmærket.
Mick Øgendahl havde i hvert fald købt halvdelen af
Skaldyrsbaren, inden klokken havde slået 18.00. Så langt, så godt.
At gå rundt på Heartland kan føles som en illusion om
en bedre verden. Det er bare, som om solens stråler falder lidt smukkere gennem
træerne i Kværndrups små skove. Nogen vil sikkert argumentere for, at der er
lige så flot på Smukfest – jeg har bare aldrig været der, så det kan jeg ikke
udtale mig om.
Der dufter også godt på Heartland. Sådan lidt af gran og citrus, uanset
hvor du befinder dig. Og hold nu op,
hvor er det rart, at man kan befinde sig 72 timer på en festival uden hverken
at skimte eller høre en eneste Soundboks.
Men selvom det at boltre sig på den fynske festival kan
føles som at hoppe rundt i en velduftende lille sky, er der altså også et
problem – Heartland har et publikum, som holder på formerne.
Det er mennesker, som alle sammen gerne vil være dem, der
står bagerst til koncerten med tommelfingeren i lommen og fire fingre, der
klapper på låret. Man kan vitterligt vade direkte op foran scenerne og stå på
allerforreste parket, ligegyldigt hvem der spiller. Og er det egentlig en god
eller dårlig ting?
SKUDSIKKER VEST OG et sværvægtsboksebælte i skinnende
guld. Det var, hvad uanseeligt smukke og 205 centimeter høje Tobias Rahim var
iført, da han kl. 19.30 trådte ind på Greenfield som det første hovednavn, der
ikke var Jonah Blacksmith …
Manden fik for tre år siden Arena på Roskilde til at bryde
sammen af menneskemylder, han proppede året efter Orange Scene til
bristepunktet, han har lavet et hit, der i skrivende stund har 65 millioner
afspilninger på Spotify, og manden kan håndskrive et par digte, tage et billede
af sine ædlere dele og gå direkte ind på bestsellerlisten. Jeg tror, du
forstår, hvor jeg vil henad.
Tobias Rahim er Danmarks største popstjerne. Det tør jeg
godt at proklamere, uden at jeg regner med, at pop-politiet kommer rendende
efter mig. Men ikke engang han kunne få samlet tropperne til en rigtig tæt
dansefest.
Og det er ikke en personlig vendetta mod Tobias Rahim fra
Heartlands gæsters side. Lige meget om man stod til hans koncert, til
hollandsk-tyrkiske (og i øvrigt formidable) Altin Gün, John Legend, Emma Sehested
Høeg eller Peter Sommer var hænderne simpelthen bare stukket godt og grundigt
ned i de dybe, gammelrige lommer. Særligt føltes det akavet til Peter Sommers nummer
’Verdens Volume’, hvor ordene ’Vi kan ikke få armene ned’ gentagende gange på paradoksal vis indkapslede publikums forfængelighed.
OG DET VAR godt, at Tobias Rahim fik solen i øjnene
under sin koncert, for hvis han havde kunnet se, hvor stille folk stod, er jeg
bange for, han var blevet indigneret. Jeg tog det i hvert fald personligt på
hans vegne.
Flere gange tog jeg mig selv i at kigge rundt, betragte folk
og stå i min egen lille, lommefilosofiske undringsboble og blive småforarget
over, hvordan tommeltotten i lommen var det vildeste, publikum kunne trække den
op til, når de hørte ’Mucki Bar’ på fulde gardiner.
Fredag og lørdag kom der flere mennesker til. Der var ikke
lige så meget plads til koncerterne, men lige så stillestående kroppe. Om det
er, fordi folk er for gamle, for rige, for lave, for høje, for tykke eller
tynde, ved jeg simpelthen ikke.
Men hvem er egentlig de største stjerner på Heartland
Festival – gæsterne eller artisterne?
Svaret er nok, at det langt hen ad vejen kommer ud på et, og hvis man fremover formår at spille hinanden bare lidt bedre, er der ikke meget
der når den sydfynske drømmefestival til sokkeholderne.