Jeppe er nyuddannet transportbetjent: ”Min første opgave var en øjenåbner”
Jeppe har ansvaret for varetægtsfængslede og indsatte, når de skal uden for fængselsmurene. Her fortæller Jeppe om de første ture som transportbetjent.
Fortæl
om din første transportopgave. Hvordan gjorde den indtryk på dig?
”Som elev går man det første
stykke tid sammen med en fast oplærer. Man går i overskud og er med som en
ekstra mand. På min første transportopgave skulle vi hente en mand fra Vestre
Fængsel, som skulle møde i retten i Lyngby. Vi orienterer os altid om de
indsatte inden vores kørsler, så jeg vidste, at den indsatte var sigtet for en
alvorlig forbrydelse. Derfor var jeg også spændt og lidt nervøs for, hvordan
køreturen ville blive. På skolen lærer vi meget om kommunikation, og jeg var
klar på at bruge alle redskaber fra værktøjskassen. Køreturen gik rigtig godt,
og vi havde en god dialog hele vejen.
Da vi kommer frem, fører vi
den sigtede ind i retssalen og sætter os bag ham. Vi har nemlig også en
bevogtningsopgave, når vi er ude i samfundet med en indsat. Anklageren begynder
at gennemgå sagen i detaljer, og lige dér skete der noget i mig. Kontrasten
mellem ham, jeg talte med i bilen, og ham, der blev fremstillet i retten, blev tydelig.
Det var en øjenåbner. Faktisk var det nok først her, jeg rigtig forstod, hvor
kompleks vores opgave egentlig er, når vi både skal stå for sikkerheden og
samtidig støtte, motivere og møde de indsatte dér, hvor de er, uanset deres
forbrydelser.”
Jeppe
· 25
år
· Vokset
op på Sydsjælland, men bor i dag i København
· Har
arbejdet som vikar på folkeskoler og efterskoler og har tidligere aftjent
værnepligt i Livgarden
· Blev
færdiguddannet transportbetjent i 2024
· Praktikvejleder
og radiooperatør i transport- og bevogtningsenheden i København
Kan
du huske første gang, du fik pulsen op i forbindelse med en opgave?
”Pulsen
kommer typisk op i forbindelse med magtanvendelse. Det har vi trænet på skolen,
men hverken i min elevtid eller som færdiguddannet har jeg været i en
magtanvendelse eller brugt magtmidler. Alligevel husker jeg en episode, hvor
jeg mærkede at pulsen kortvarigt kom op.
Foto: Lasse Bak Mejlvang
Jeg
var sammen med to kollegaer i retten på Frederiksberg. Mine kollegaer og jeg
selv skulle følge to indsatte ned i celleafsnittet. Jeg står og skal til at
låse den første indsatte ind på cellen, og imens opfatter jeg pludselig, at den
anden indsatte har startet en konflikt med en af mine kollegaer. Lynhurtigt
kommer pulsen op, og adrenalinen pumper.
Min
første indskydelse var at få skabt et overblik over situationen. Jeg får låst
den ene indsatte ind på cellen, og da jeg vender mig om, havde mine to
kollegaer allerede fået styr situationen. Det var heldigvis ikke nødvendigt at gribe
ind, men jeg husker tydeligt, at jeg, på trods af en høj puls, tænkte klart og
havde et godt overblik over situationen og min rolle.
Samme
dag holdt min leder en akutsamtale med os. Det endte med at blive en positiv
oplevelse, fordi vi fik mulighed for i fællesskab at runde dagen af.”
I tager også med de indsatte på hospitalet og til
lægen – kan du huske din første tur?
”Ud
over kørsler mellem vores institutioner eller til og fra retten har vi også
ambulante ture, hvis en indsat fx skal til lægen eller på hospitalet. Det er
ret specielt at færdes på et hospital med en indsat. Der er fyldt med almindelige
borgere, som tit lægger meget mærke til os, når vi kommer i uniform.
Foto: Lasse Bak Mejlvang
Første
gang havde jeg en kørsel til Herlev Hospital, og jeg kan tydeligt huske
følelsen af, at alle mine sanser var skærpede. Sikkerhedsmæssigt er der en masse,
vi lægger mærke til. Det kan være nødudgange, flugtmuligheder og ændringer i
adfærd hos den indsatte. Vi arbejder med ’normalbilledet’, og hvis noget
stikker ud, reagerer vi på det. Turen gik i øvrigt fuldstændig som planlagt,
men det var en speciel oplevelse.”
Er du sådan en, der altid kaster dig med hovedet
først ud i noget nyt?
”Ja, det er jeg nok.
Jeg har et ret stort drive. På kort tid har jeg tid fået flere kasketter på i
transportenheden. Jeg søgte to stillinger som hhv. praktikvejleder og radiooperatør
ved siden af kørslerne og fik dem begge. Det er nogle spændende opgaver, og jeg
har stor variation hen over en uge. Privat har jeg også kastet mig ud i noget
nyt – mit første halvmaraton til september. Det er jeg ret spændt på, og jeg
bruger derfor en del tid på at løbetræne.”
Vejen til at blive transportbetjent
Uddannelsen til transportbetjent strækker sig over to år, hvor du får løn og er sikret job efter endt uddannelse.
Kriminalforsorgens tre transportenheder ligger i København, Kolding og Hobro.
Skolerne ligger i Birkerød og Møgelkær, og nye pop-up skoler dukker løbende op rundt om i landet.
Jeg er opdraget sådan, at hvad der er sparet, er tjent. Husk at gå efter de gule mærkater i supermarkedet. Økonomi er by far det, vi skændes mest om derhjemme. Og det burde man jo sige, var fuldstændig åndssvagt.