Sponsoreret af SOFACOMPANY

Slagtilbud i hobetal, forlængede åbningsbutikker, og rødglødende dankort der længes efter lønningsdag. Der er ingen tvivl om, at Black Friday handler om at bruge penge – og helst mange af dem.

Måske er man heldig at finde lige præcis det, man mangler. Men en del kan helt sikkert også nikke genkendende til, at der nemt kan ryge en ting eller to i kurven, man egentlig ikke rigtig havde brug for. For det er jo nærmest dyrere at lade være, eller hvordan er det nu, det er?

En af de virksomheder der ikke vil på gæstelisten til årets tilbudsfest er SOFACOMPANY. De har kvittet alt, der hedder rabatter, og fokuserer i stedet på at holde priserne så lave som muligt året rundt, så deres kunder ikke kun kan købe til fair priser, når der lige er Black Friday, fødselsdag og andre udsalg - men hver dag.

Eksempelvis bruger de FSC certificeret træ, og deres fabrik og lager kører på henholdsvis sol- og vindenergi, ligesom deres varetransport er CO2-neutral, og flere af møblerne produceres i tekstiler fremstillet af 98% og 100% genanvendte flasker.

Køb mindre - og bedre

At SOFACOMPANY går mod strømmen er ikke ligefrem en nyhed. Faktisk opstod designvirksomheden ud fra stifterne Cathrine og Christian Rudolfs fælles drøm om at udfordre møbelbranchen, som vi kender den - på både pris, materialer og koncept.

Blandt andet har de fra start droppet alle mellemmænd, så de kan eje hele værdikæden selv – lige fra designere og produktion til showrooms og webshop. Det betyder nemlig, at de kan skære alle unødige udgifter væk, så SOFACOMPANY altid kan tilbyde gedigent dansk design, og dertilhørende holdbarhed og kvalitet, til fornuftige priser, de fleste kan være med på.

For at skabe 100% transparens over for kunderne har de desuden truffet et valg om at køre samme priser alle 365 dage om året – ligegyldigt om det er Black Friday, jul eller januar – ligesom de har afskrevet alt, der hører under kategorien tidsbegrænsede tilbud. Eller som virksomheden beskriver det: ”kunstigt opskruede priser med tilsvarende kunstige rabatter”.

En beslutning, der naturligvis ikke bunder i en opfordring til aldrig at købe nyt - for let’s face it: Det ville ikke give gode fremtidsudsigter for et møbelbrand – men som hænger sammen med virksomhedens ønske om at gå imod koncepter, der opfordrer til overforbrug og i stedet sætte spotlight på den klimamæssige force, der er i at købe mindre og høj kvalitet.

Purpose før hurtige profits

SOFACOMPANYs mål om at revolutionere branchen, og måden vi forbruger på, tæller altså ikke kun på Black Friday, men OGSÅ på Black Friday. For brandet kommer kampen mod klodens overforbrug til enhver tid før hurtige profits, og præcis det samme gælder visionen om at blive førende inden for bæredygtig virksomhedsførelse.

I 2019 brugte SOFACOMPANY fx den kommercielle højtid som anledning til at plante træer i Kenya sammen med organisationen Trees for the Future, og i dag planter de fortsat fem for hvert eneste møbel, de sælger – Black Friday eller ej.

Generelt er den grønne agenda højt på dagsordenen i alle dele af SOFACOMPANY, og selvom de stadig er langt fra at være 100% i mål, er de allerede nået langt. Eksempelvis bruger brandet træ fra certificerede bæredygtige kilder og kører deres fabrik og lager på grøn energi, ligesom deres varetransport i dag er CO2-neutral, og flere af møblerne produceres i tekstiler fremstillet af 98% genanvendte flasker.

Læs mere på sofacompany.dk