Hvis du står på skateboard hver dag, begynder du at se verden på en anden måde. Det fortæller Rune Glifberg, Danmarks mest succesfulde skateboarder. Allerede i 1990, da Rune Glifberg var blot 15 år, fik han sit første sponsorat af det Engelske skateboard-brand, Deathbox, som han kun få år efter begyndte at køre for som fuldtidsprofessionel skateboarder.
Det blev starten på en karriere, der har placeret danskeren blandt skateboard-legender som Geoff Rowley, Eric Koston og Tony Hawk. Han er anerkendt som en af verdens mest stilfulde skateboardere og har vundet et utal af konkurrencer verden over.
Det har dog hverken været berømmelse, pengepræmier og fede tøjsponsorater, der hver eneste dag i over 30 år har fået Rune Glifberg til at stille sig op på sit skateboard. I stedet er det brættets på sin vis magiske evne til forvandle en almindelig kantsten på Nørrebro til en verden af muligheder – selv når man høre til den absolutte top af skateboardere i verden.
“Det handler om at se muligheder. Alle har deres egen stil, deres eget personlige udtryk,” siger Rune Glifberg, som er kendt for at få sine tricks til at se lette ud. Hans stil er ubesværet og elegant.
“Andre kan måske godt lide at få det til at se farligt ud, men min stil er lidt mere behersket,” siger han. Samarbejdet mellem den nye Mazda CX-5 og Rune Glifberg er derfor oplagt. Bilen synes at mime danskerens på én gang stilfulde og afdæmpede facon, mens den ikke ser begrænsninger men muligheder i de landskaber, den bevæger sig i.
“Det er en bil med meget få begrænsninger. Der er plads til mig og min familie, og den er klar på at tage os, hvorhen vi vil - om det så er ind i byen eller offroad med et telt i bagagerummet,” siger han og tilføjer, “samtidig med at den ser knivskarp ud.”
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.