Pilou Asbæk slår armene generøst ud og retter blikket mod bordet med hans morgenbuffet.

"Hvad vil du have? Du tager bare for dig af retterne." 

Det flyder med croissanter, nødder i flere afskygninger og sodavand. Skuespilleren tilbyder også at åbne min udvalgte cola på håndværkermanér, da der ikke er nogen oplukker. Selv tager han en kildevand fra San Pellegrino.

Pilou Asbæk er i godt humør. 

Vi er på et hotelværelse i det Indre København, hvor han er sat i stævne til at tale om sin rolle som den tyske officer Wafner i den amerikanske krigshorrorfortælling 'Overlord', der havde premiere i de danske biografer torsdag. Hele dagen er sat af til at tale med journalister, og vi møder ham som nogle af de første om formiddagen. Listen er lang. 

Pilou Asbæk er kommet til skade i rollen som tysk officier i 'Overlord'.

Selv er han glad for, at hele presseshowet kun er planlagt til én dag.

"Det er hyggeligt på denne måde. Hvis det var over tre dage i træk, havde jeg ikke været så begejstret for det. Altså, jeg vil jo hellere bare bruge min tid på at lege med min datter derhjemme. Forstår du?"

For fire år siden lagde den i dag 36-årige skuespiller en femårsplan om at erobre udlandet. I Danmark havde han prøvet det meste. Haft hovedroller i filmsucceser som 'Krigen' 'R', 'Spies & Glistrup' og tv-serien 'Borgen' på DR1.

Han var træt af at se på sig selv i danske film - og tænkte, at seerne måtte have det på samme måde.

"Jeg var så overeksponeret i det her fantastiske land, som jeg elsker så meget, at jeg følte, hvis jeg skal blive ved med at underholde og overraske folk og mig selv, så har jeg brug for noget fornyelse, og det har jeg fået i udlandet."

Adspurgt, om udlandet også altid var en kæmpe drøm for ham, svarer han:

"Sagt lidt primitivt. Det er sjovere at spille i Champions League end i Superligaen."

Der er ét år tilbage af hans femårsplan, og den har allerede bragt ham langt. De sidste ti projekter har været udenlandske. Han har spillet sammen med store stjerner som Scarlett Johansson og Kirsten Dunst og kom med i verdens største tv-serie 'Game of Thrones' som den onde Euron Greyjoy.

Men med 'Overlord' fik han et mindre gennembrud i hans jagt på store roller udenfor Danmark.

”Det kan godt være, at jeg i Danmark ofte får tilbud om en rolle, men det er ikke tilfældet i USA, der skal jeg caste. Men lige præcis ’Overlord’ var faktisk et tilbud og mit første internationale tilbud, hvor jeg fik rollen tildelt uden at skulle til en meget lang casting. Og hvorfor så det? Sådan et tilbud får du på baggrund af det, som du har lavet tidligere, og heldigvis havde jeg også haft et møde med instruktøren Julius Avery, mens jeg var i Los Angeles i forbindelse med, at ’Krigen’ var Oscar-nomineret i 2016.”

Dette er instruktør på 'Overlord' og 'Cloverfield' Julius Avery.
Instruktør Julius Avery.


”De spurgte, om jeg ville lave et bånd til casting, og jeg svarede: ’Det gider jeg simpelthen ikke. Jeg laver ’Game of Thrones’, og jeg er så træt, at jeg ikke har tid, lyst eller overskud til det.’ Så sagde de, at Julius vildt gerne ville tale med mig over Skype igen og spurgte, om jeg ikke lige kunne snakke med ham. Jeg forklarede ham, at jeg havde læst manuskriptet og syntes, at min rolle Wafner var for endimensionel skrevet. Han skulle være meget sjovere og mere tosset. ’Over the top’. Jeg foreslog, at han talte med en sindssyg tung tysk accent, havde den vildeste læderfrakke på og brugte små børn som skjold mod krudt og kugler. Julius købte ideen, og på den måde fik vi arbejdet os sammen ind på rollen, og jeg undgik en casting.”

Havde du turde spille så cool i spillet om en rolle i starten af din udenlandske karriere?

”Nej, aldrig. Det gør du ikke som nyt ansigt. På den anden side skylder du dig selv som skuespiller at gøre det. Jeg har aldrig været bleg for ikke at tage en plads i rummet, hvilket kommer af, at jeg er den yngste af tre drenge. Jeg har to storebrødre, der er ti og otte år ældre, end jeg er. Hvis jeg skulle få en lille smule spaghetti med kødsovs, var jeg nødt til at kæmpe med dem om at få en gaffel, tallerken, pasta, kødsovs, og, hvis jeg var heldig, også en lille klat smør. Ja, så pervers er jeg. Jeg putter smør i min spaghetti med kødsovs. Det smager pissegodt og giver pastaen lidt mere olie."

"Fordi jeg er vant til at kæmpe for min plads i et rum, lægger jeg mig heller ikke fladt ned og blotter hals og er passiv, når jeg er på settet med store kanoner og skuespillere. Jeg kan godt blive blæst lidt omkuld af deres tilstedeværelse, men hvis jeg gerne vil bidrage til den kreative proces, er jeg nødt til at åbne min mund. Det er en balancesag…”

Pilou Asbæk afbryder sig selv og demonstrerer sine sociale skills.

”Naj, hvor er det vidunderligt. Det er hele min barndom det der. Dine fløjlsbukser. De har også den rigtige mørkeblå farve," udbryder han og peger ned på mine bukser.

Tak skal du have. Fjølsbukser er tilbage igen.

"Er de det?"

Nej, det ved jeg sgu ikke. De er bare så behagelige at have på.

"Det er nemlig så behagelige at have på. Undskyld, det var lidt et sidespring."

Han kommer ind på sporet igen om at turde sige fra, når andre prøver at diktere, hvordan han skal spille sin rolle.

”Det er en balancesag. Fordi hvordan skal jeg kunne give alt til en medspiller, hvis jeg holder igen. Det kan jeg jo ikke. Hvordan skal den medspiller blive så god, som han eller hun kan blive? Det kan vedkommende kun i kraft af, at jeg gør alt, hvad jeg overhovedet kan. Jeg er godt klar over, at jeg på dette tidspunkt i min udenlandske karriere er vandbærer, jeg er vandbærer for stjernen. Vi er et cykelhold, vi skal have Mr. eller Mrs. X til at vinde og shine. Det handler bare om, at jeg analyserer og anerkender min rolle på settet. På den næste film er jeg måske ikke vandbærer længere men vicekaptajn. Du arbejder dig længere og længere op i hierarkiet, og jeg er meget bevidst om min funktion.”

”Jeg slap for casting på ’Overlord’, hvilket var super rart, men nu er jeg tilbage i det game igen. Fordi de film jeg gerne vil have, vil ikke have mig, der skal jeg caste. Sådan er det jo altid. Den smukke pige i klassen vil aldrig nogensinde kysse med dig, du skal kysse med hendes bedste veninde først, og så en dag vil hun opdage dig og tænke: ’ej, en fræk fyr’.

'Overlord' blander 2. verdenskrig og horror. Handlingen foregår dagen før D-dag, hvor en deling amerikanske soldater sendes bag fjendens linjer for at ødelægge et strategisk vigtigt kirketårn i en fransk landsby.

Hvad skal vi med endnu en film om 2. verdenskrig?

”Nu synes jeg jo ikke, at det bare er endnu en 2. verdenskrig-film, men den hylder og har så mange referencer til horrorgenren, B-filmgenren og film fra 80’erne og 90’erne, hvilket gør den til mere end bare en krigsfilm. For mig handler det om, at vi går ind og siger, at vi ikke kan overgå ’Saving Private Ryan’, der er en af mest ultimative krigsfilm nogensinde, men vi kan lave det i luften. De første 25 minutter i ’Saving Private Ryan’ på D-dagen er fuldstændig sindssyge, derfor laver vi det tilsvarende vildt i luften dagen før D-dag, og så bliver det til en horrorfilm og noget andet.”

Pilou Asbæk taber noget af sit ansigt i 'Overlord'.

”Da jeg så filmen første gang, sagde jeg til instruktøren, (Julius Avery. Kendt for gyser-triologien 'Cloverfield, red.) der sad ved siden af: ’I don’t thing we’re gonna win an Oscar’. Han smilede og svarede: ’I know!’. Det er heller ikke meningen. Med den her film skal du tage din partner i hånden og gå i biografen, købe en liter sodavand, en stor popcorn og ordentlig meget slik og så lade dig underholde i en time og 40 minutter og gå ud og sige: ’Fuck, det var eddermame sjovt’. Så kan du gå hjem og se endnu et afsnit af ’Making a Murderer’ på Netflix og få noget åndeligt føde derigennem. Det er det vidunderlige og befriende at kunne sige om ’Overlord’, for som skuespiller skal du altid sidde og intellektualisere over filmens tema, problematikker og nuancer, og denne film skal underholde. That’s it. Lige præcis derfor er den også sat i en ramme som krigsfilm, fordi det er noget af det, som folk helst vil se.”

Du spiller endnu engang skurken. Hvorfor tiltrækker du ofte den rolle i udlandet?

”Det gør jeg, fordi jeg er udlænding i Hollywood. Når du er udlænding i Hollywood og har en replik, som ikke nødvendigvis er 100 procent amerikansk, bliver du castet som skurken. Sådan var det jo også med Mads (Mads Mikkelsen, red.). Jeg er glad og tilfreds med, at denne rolle blev slået op på verdensplan, hvilket betyder, at samtlige skuespillere i hele verden fik lov til at byde ind på den, men det var mig, som fik den. Det skal jeg være stolt af. Derfor er jeg lidt ligeglad med, om jeg skal spille skurk resten af mit liv. Jeg vil selvfølgelig gerne prøve at nuancere det så meget, som jeg overhovedet kan, men samtidig er jeg utrolig stolt over, at jeg kan sidde i en alder af 36 år og har lavet de film, som jeg har lavet og har spillet sammen med de mennesker, som jeg har spillet sammen med. Om det så er præmissen, at jeg er skurk eller håndlanger, så synes jeg også, at det er fedt.”

Denne er fra en scene fra krigs- og horrorfilmen 'Overlord' med Pilou Asbæk.

”På et tidspunkt vil jeg klart hjem til Danmark igen og spille nogle roller, som ikke har et skurkeaspekt over sig. Men hvis du på anden side ser på de film, som jeg har lavet i Danmark; Rune i ’R’ er ikke udpræget sympatisk, Simon Spies er det heller ikke i ’Spies & Glistrup’, det samme gælder CMP i ’Krigen’, og jeg har også spillet ond i ’Fasandræberne’, så det er noget, som jeg har altid har beskæftiget med mig, og grunden til, at også får lov til det internationalt, er, at jeg går ind og leger med konventionerne så meget, som jeg overhovedet kan og bidrager til den kreative proces.”

"Selvfølgelig vil målet da helt klart være at lave en helt på et tidspunkt. Men hvorfor skal det egentlig være målet? Hvorfor kan målet ikke bare være at tjene en fucking masse penge og købe et sommerhus?”

”Det fede ved at være skurk er, at der er en del mere frihed. Jeg har prøvet at bære rigtig mange film i Danmark, hvor jeg er hovedrollen. Dvs. jeg er protagonisten, protagonisten skal gennemgå en udvikling, skal gøre de rigtige ting og har filmens byrde. Så når filmen er noget lort, er det dig, som knækker nakken, og hvis det er pisse godt, er det også dig, som bliver hyldet. Som skurk har du mere frihjul og råderum til at reagere i og lidt flere muligheder til at tage en større chance. I ’Overlord’ har jeg referencer til Christoph Waltz i ’Inglourious Basterds’, ’Men in Black’ og til Dennis Hopper i ’Blue Velvet’, fordi han har et psykopatisk grin, som er så uhyggeligt og sidder i mig 30 år efter. Alt det gør jeg for min egen fornøjelses skyld, fordi jeg er godt klar over, at de mennesker, som tager ind og ser den her film, er – og det siger jeg med kæmpe kærlighed – filmnørder. Det er folk, som lever og ånder for film, computerspil og de forskellige genrer. Det er mega rart, for nu jeg skal ikke sidde og være intellektuel og tale om endnu et skilsmissedrama. Den her film er 120 km/t mod en mur, og så håber du på at overleve.”

Hvornår Pilou Asbæk vender tilbage til Danmark igen, ved han ikke endnu. Han er ikke færdig med udlandet.

"Jeg skal uden tvivl hjem igen og lave nogle film, men de skal bare være de rigtige," siger han og rejser sig op, rækker hånden ud og siger tak for i dag. En ny journalist venter ude foran døren.