Brødre vil digitalisere kunstmarkedet med ny app: “Vi ville skabe noget, som kunne ramme vores egen generation”
Mattis Curth og den tidligere AaB-fodboldspiller Jeppe Curth vil revolutionere kunstmarkedet ved at forene gallerier og købere digitalt - og samtidig gøre op med idéen om, at gallerierne kun er for kunst-connaisseurs.
Sideløbende med kandidatafhandlingen og produktudviklingen af Artland var Curth-brødrene jævnligt i kontakt med potentielle brugere af app’en. Det førte til, at to investorer 14 dage før brødrenes eksamen valgte at lægge en bunke penge i projektet. Dagen efter eksamen tog Mattis Curth til København for at ansætte den første mand. Artland-teamet har siden vokset sig til at bestå af 15 personer i alt, og i 2018 regner de med at omsætte for en halv til en hel million dollars.
Efternavnet Curth vækker måske genkendelse hos nogle. Søskendeparret har nemlig tidligere vakt overskrifter i flere af landets medier - Mattis som iværksætter og Jeppe som professionel fodboldspiller i klubben AaB, med hvem han i sine knapt 10 år som spiller har kunnet fejre to danske mesterskaber.
Jeg har altid interesseret mig for mennesker. Det er min store styrke. Det er også derfor, jeg var god som lærer. Snakke med dem, lytte til dem, forstå dem, give dem gode råd og vejledning. Jeg har altid elsket den der kontakt med mennesker. Den byggede jeg ind i fodbolden.