Brødre vil digitalisere kunstmarkedet med ny app: “Vi ville skabe noget, som kunne ramme vores egen generation”
Mattis Curth og den tidligere AaB-fodboldspiller Jeppe Curth vil revolutionere kunstmarkedet ved at forene gallerier og købere digitalt - og samtidig gøre op med idéen om, at gallerierne kun er for kunst-connaisseurs.
Sideløbende med kandidatafhandlingen og produktudviklingen af Artland var Curth-brødrene jævnligt i kontakt med potentielle brugere af app’en. Det førte til, at to investorer 14 dage før brødrenes eksamen valgte at lægge en bunke penge i projektet. Dagen efter eksamen tog Mattis Curth til København for at ansætte den første mand. Artland-teamet har siden vokset sig til at bestå af 15 personer i alt, og i 2018 regner de med at omsætte for en halv til en hel million dollars.
Efternavnet Curth vækker måske genkendelse hos nogle. Søskendeparret har nemlig tidligere vakt overskrifter i flere af landets medier - Mattis som iværksætter og Jeppe som professionel fodboldspiller i klubben AaB, med hvem han i sine knapt 10 år som spiller har kunnet fejre to danske mesterskaber.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.