Marco Evaristti
Foto: Ritzau Scanpix, privat, PR

Se Marco Evaristtis biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand alene ud fra hans bilvalg – se bare et uddrag her.

Moris Mascot.jpg

1989-1990: 1976 Moris Mascot, rød

Læser til byggetekniker i Horsens.

Jeg mødte en dansk kvinde i Israel og blev så forelsket, at jeg tog til Danmark for at hente hende. Vi var unge og fattige, så vi tog til Norge og arbejdede som jordbærplukkere en sommer. Jeg slog rekorden i jordbærplukning, og vi tjente så mange penge, at vi rundede af på et luksushotel i Oslo, hvor vi fyldte badekarret med en blanding af varmt vand og champagne. Et år senere var vi gift og bosat i Horsens, hvor jeg læste til byggetekniker for at blive arkitekt. Da jeg skulle medvirke i et interview i Radio Horsens, kørte jeg gennem porten for at parkere foran studiet. Bremsen virkede ikke, og jeg crashede ind i bygningen. Slut med Mascot'en.

Boble.jpg

1990-1992: 70’er VW Boble, matsort

Afslutter studiet i Horsens og læser videre til arkitekt på Kunstakademiet i København.

Min næste bil var en gammel Boble, som jeg malede med matsort rustbeskyttelse. Dårlig ide. Den gav opmærksomhed, desværre også fra politiets side. En dag blev jeg stoppet efter en koncert med Pink Floyd i København. Politiet stod og lyste ind i bilerne, når folk kørte derfra. Da jeg afleverede mit kørekort, ville betjenten vide, hvor jeg kom fra. Jeg oplevede det som en racistisk bemærkning og svarede: ’Jeg kommer fra der, hvor du har lyst til. Jeg er lige som en luder.’ Det kostede en bøde, men i det mindste var jeg ædru.

Opel.jpg

1992-1993: 1977 Opel Rekord Millionär, rød

Læser til arkitekt på Kunstakademiet i København.

Boblen døde en pludselig død. Bagagerummet ligger foran, og en dag mens jeg overhalede med 110 km/t på motorvejen, gik hjelmen pludselig op og spærrede for udsynet. Boblen kom aldrig ud at køre igen. I stedet fik vi en Opel Millionär foræret af min svigerfar, som alligevel skulle skifte bil. Det var en flot bil med lædersæder, automatgear og soltag.

Ferrari.jpg

2000-2004: 1978 Ferrari 308 GTB, rød

Udøvende arkitekt og kunstner, udstiller bl.a. værket ’Helena’ med guldfisk i blendere.

Da jeg begyndte at tjene gode penge, købte jeg en Ferrari. Den stod i Sønderjylland hos en mand, der drev en pornomesse. Ferrari var min drømmebil. Troede jeg. Men der var for meget praleri over den. Jeg pillede pladerne af og staldede den op, indtil jeg fik den idé at bruge den i kunstværket ’Ferrari Forever’ i Forum. Her kunne gæsterne udfylde udfylde et testamente under to vidners påsyn og donere deres lig til mig, når de engang døde, så jeg kunne balsamere dem og placere dem i Ferrari’en. Der var stor interesse, men jeg nåede ikke at begrave nogen, fordi jeg i mellemtiden solgte kunstværket.

Mercedes.jpg

2000-2011: 1984 Mercedes 350SL, rød

Udøvende arkitekt og kunstner.

Jeg købte en åben Mercedes af en ven. Selv om den også var flashy, var det mere mig. Desværre var der en del bøvl med motoren, og til sidst staldede jeg også den op i min garage, fordi jeg tænkte, at den ville blive mere værd.

Targa.jpg2000-2002: 1978 Porsche 911 SC Targa, sort

Udøvende arkitekt og kunstner, indleder bl.a. serien ’Pink State’.

Den kostede omkring 80.000 kroner, fordi den var rusten. Jeg tog den ned til en specialist i Køge, og så blev jeg venner med ham og lærte alt om bilen. Det tog et år, før den var klar, men så var det også den mest fantastiske bil, jeg har haft i mit liv, og jeg vil altid fortryde, at jeg solgte den.

Turbo.jpg2002-2005: 1994 Porsche (993) 911 4, sort

Udøvende arkitekt og kunstner.

Der var to grunde til, at jeg solgte Targa’en. For det første fik jeg min investering hjem tre gange. For det andet vandt jeg en retssag. Jeg havde lavet værket med blenderen, og mens jeg var på en større turné i Sydamerika med Christian Lemmerz og Michael Kvium, ringede min advokat og fortalte, at han havde stævnet et telefonselskab for at bruge samme idé. Det endte med et forlig. Jeg var i Brasilien med drengene, da jeg fik en telefax med beskeden om, at der var gået 800.000 kroner på min konto. Vi brændte 50.000 kroner af på fest og ballade i tre døgn. Da jeg kom hjem, tog jeg ned til Køge og sagde: ’Jeg har 700.000 kroner og min Porsche. Hvad kan jeg få?’

911 Turbo.jpg

2005-2007: Porsche (996) 911 Turbo, sort

Udøvende arkitekt og kunstner.

Jeg kunne få en 911 Carrera 4 fra 1984. Den var fantastisk at køre i.

2007-2009: 2001 Porsche (996) 911 Turbo Triptronic, sort

Udøvende arkitekt og kunstner.

Det gik ikke med alle de bøder, så jeg skiftede til en ’almindelig’ Porsche 911 Turbo fra 2001 allerede inden, der var gået to år. Stadig hurtig, men ikke helt så lumsk og eksplosiv.

Cabrio.jpg

2009-2011: 2001 Porsche (996) 911 Cabrio, hvid

Tegner bl.a. Gallery Bridge, et højhus og et kontorhus på havnefronten i Aalborg.

Nu begynder det at gå stærkt, for først får jeg en hvid 911 Cabriolet. Den var sjov om sommeren, men da det blev vinter for anden gang, blev jeg træt af, at den altid var så fugtig indeni på grund af kalechen. Jeg byttede senere cabrioleten til endnu en Turbo, men denne gang med manuelt gear. Modellen var opkaldt efter bilens designer, Pinky Lai. Derfor var den sort med sort læder og lyserøde syninger og logoer.

Mini Cooper.jpg

2018-: 2017 Mini Cooper S, mørk grå med soltag

Udøvende kunstner, arkitekt og møbeldesigner. Desuden pladeaktuel med bandet Sound of a Gunshot.

For et par uger siden købte jeg en brugt Mini Cooper S. Det er altså en sjov bil at køre i – utrolig kvik og samtidig meget økonomisk sammenlignet med en Porsche. Og så er det en perfekt afslutning af cirklen. Jeg begyndte i en Mascot og slutter i en Mini.

Marco Evaristti blev født i Santiago de Chile i 1965. Efter et omflakkende liv bosatte han sig i Danmark og læste til arkitekt i 1990’erne. I 1995 debuterede han som udøvende kunstner og har stået bag en række kontroversielle og spektakulære kunstværker. Desuden arbejder han som arkitekt, møbeldesigner og nu også som sanger og sangskriver.

Se, hvad vi ellers skriver om: Auto-cv og Kunst