Velkommen til det nye Euroman Premium – mere originalitet til dig

Netflixs første spillefilm: "Et ubegribeligt barskt drama, der virker så realistisk, at det er svært ikke at kigge væk"
Foto: Rex Features

Netflixs første spillefilm: "Et ubegribeligt barskt drama, der virker så realistisk, at det er svært ikke at kigge væk"

’Beasts of No Nation’ er et bundrealistisk og dybt skræmmende blik på et afrikansk land, hvor krig er dagligdag og børnesoldater en nødvendighed.

Det er et par ordentlige kanoner, som Netflix vælger at skyde med i streamingtjenestens første spillefilm. Idris Elba (Stringer Bell fra ’The Wire’) træder ind på den helt store skuespilscene som en plaget, selvudråbt oprørsleder i et borgerkrigshærget, afrikansk land.

Samtidig er manden bag det hele Cary Joji Fukunaga, der også var instruktør på den skelsættende første sæson af ’True Detective’. Sammen formår hovedrolleskuespiller og instruktør at skabe et ubegribeligt barskt drama, der virker så realistisk, at det er svært ikke at kigge væk.

Sådan har man det især, fordi filmen rent faktisk er skudt i det uroplagede Ghana, hvilket givet et stærkt foruroligende bagtæppe til fortællingen i ’Beasts of No Nation’. Alligevel det nu historien, der driver filmen fremad. Den unge debutant Abraham Attah spiller drengen Agu, der bliver flået ind i en militaristisk oprørsgruppe, hvor lederen (Idris Elba) er så komplekst modbydelig, at man sjældent har set mage.

LÆS OGSÅ: Få rørt lattermusklerne med disse serier

Oprørslederen bliver hurtigt en faderfigur for de unge drenge, som alle har det til fælles, at de er blevet børnesoldater, fordi de har mistet deres forældre i krigen. Men hvem har egentlig slået hvem ihjel i et land i opløsning? Det spørgsmål er ikke altid nemt at finde hoved og hale i, når det kommer til krig. 



Det er forholdet mellem Agu og oprørslederen bestemt heller ikke. For Fukunaga formår nemlig, at gøre sine personer lige så komplekse som Marty og Rusty i ’True Detective’, og så viser instruktøren samtidig, at hans talent for at instruere unge er i en klasse for sig.

I ’Sin nombre’ (2009) fik vi fortællingen om en ung, honduransk kvinde, der vil over den amerikanske grænse sammen med en ung, mexicansk gangster. Og i 2011 fremviste Fukunaga så en helt anden stil og tog sig kærligt af det klassiske ’Jane Eyre’-drama, hvor Mia Wasikowska strålede. Instruktøren kan ganske enkelt få det maksimale ud af sine skuespillere uanset alder, og netop dette skaber et formidabelt nærvær – også i ’Beasts of No Nation’.

For man kunne sagtens have gjort oprørslederen ond og barnesoldaten god, men sådan forholder virkeligheden sig næppe. I stedet spiller Elba, Attah og Fukunaga sammen om at flå de afrikanske realismebilleder fra hinanden, hvilket traileren er et ret fremragende billede på:




Allerede her fornemmer man, hvordan den uskyldige dreng korrumperer i had til omverdenen (og måske til sig selv), mens Idris Elba nok virker ond, men også taler så man næsten selv får lyst til at investere i en machete. Det mest imponerende er nu alligevel, at ’Beasts of No Nation’ formår at balancere på en knivsæg hele vejen. Såvel Elba som Attah viser konstant nye sider af deres roller, og særligt Elba bliver mere og mere foruroligende (og fascinerende), som filmen skrider frem. 

Det gør ”Beasts of No Nation” også, for den tager nemlig ikke stilling. Den beskriver blot forholdene i en del af verden, som vi sjældent hører om. Det er ganske enkelt den menneskelige natur, som instruktør Fukunaga kortlægger, og netop som man tror, at man har regnet filmen ud, twister skuespillerne og instruktøren handlingen i en sådan grad, at man sidder tilbage med en følelse af empati og had på én og samme tid.



’Beasts of No Nation’ havde premiere på Netflix 16. oktober 2015.

LÆS OGSÅ: Derfor er 1920'ernes gangsterstil stadig smart i 2015 - Klæd dig som Peaky Blinders

LÆS OGSÅ: Scott Cooper: ”Verden er overordnet fyldt med to ting: Følelser og vold. Derfor handler mine film også om mænd med følelser og voldelig adfærd"

LÆS OGSÅ: Euromans art director: ”Jeg elsker den nye Star Wars-plakat”

Se, hvad vi ellers skriver om: Casper Hindse