Der findes næppe en mere mytisk figur i dansk hiphop end Carsten Willer. I mere en 20 år er hans navn blevet hvisket i urban legends eller forbandet langt væk af tidligere kolleger.

Men hvis man skal fortælle historien om dansk hiphop og dets utrolige bedrifter og aftryk på den amerikanske gangsterrap i hiphoppens guldalder i starten af 90’erne, kommer man ikke uden om Carsten Willer.

”Willer var helt klart den første, store entreprenør herhjemme. Vi snakker om én, der har produceret for de største rapkunstnere nogensinde,” fortæller en af Carsten Willers venner, Sonny, der også går under navnet DJ Typhoon.

Carsten Willer var en del graffiti-gruppen, Crime Crew, der malede den første hele togvogn herhjemme. Han begyndte at arrangere koncerter med navne som EPMD, Jungle Brothers og Ice Cube, og så lavede han sit eget selskab, Solid Productions, der lavede den første engelsksprogede rapplade herhjemme.

willer1.jpg

Men hans vigtigste bedrift skete i hiphoppens hjemland USA. Da gangsterrappen var på sit højeste, arbejdede Carsten Willer fast for navne som Eazy E, Rakim og Ice Cube. Han sørgede for, at unge danske producere som Henrik Milling, Phase 5 og Madness 4 Real producerede mere end 30 numre for de aller største kunstnere, og de fik flere platinplader for deres arbejde.

Men midt i succesen knækkede det hele over. Producerteamet Madness 4 Real, der bestod af det senere Den Gale Pose, blev i stigende grad sure over, at deres hårde arbejde ikke viste sig i lønnen.

Madness 4 Real blev så vrede, at de endte med at vende ryggen til deres drøm om at producere for de største hiphop-artister. I stedet tog de hjem til Danmark, dannede Den Gale Pose, og svinede Carsten Willer til i flere danske medier.

”Vi var ret sure, da vi kom hjem. For vi havde produceret alle de her største rappere, og vi havde forestillet os med den drøm, fulgte der også store penge og bling bling med. Og de kom aldrig. Jeg har hørt et sted, at han har pralet med, at han har snydt os for en million dollars,” siger Jokeren.

Men Carsten Willer sagde ikke noget. Han blev i USA og forholdt sig tavs. Indtil nu. I det første interview i mere end 20 fortæller han Euromans Emil Norsker sin side af sagen, sin version.

”Man kan sige, at alle de negative historier har holdt vores legende i live. Om jeg så skal have rollen som stygge Willer, så må det være sådan. Jeg vil sige som Eazy E: ‘Any press is good press’.”

Du kan læse hele historien i det nye nummer af Euroman, der er på gaden torsdag 14. marts.

forside-web.jpg