
Jonas optog 'Snehaderen' fra sit vindue og har mødt ham igen i Fakta: "Han er stadig pissesur"
Jonas Senhadji blev vækket en decembernat i 2010 af en højtråbende og dinglende mand på sin gade, der ikke var spor tilfreds med al den sne, der lå og flød. Han begyndte at filme manden og endte med en viral video, som han kaldte for 'Snehaderen'. Det er dog ikke kun snevejr, der kan gøre snehaderen rasende, fortæller Senhadji.
"Røøøv... Lort! Pik! Saaataaans."
En aggressiv snehader trækker en cykel gennem snemasserne på Nygårdsvej på Østerbro i København midt om natten i julen 2010 og fyrer et rant af sted på fem minutter mod vejrguderne, der senere går hen og skaber dansk YouTube-historie.
For manden, der som den eneste har forvidlet sig ud i snevejret og går mutters alene, er slet ikke klar over, at han bliver filmet fra et lejlighedsvindue længere oppe ad gaden.
Her står Jonas Senhadji med sit digitalkamera og får det hele med; det kulminerer med et fald i nærmest slowmotion. Næsten for godt til at være sandt, sikke et lykketræf.
"I den lede... Forbandede lorterøv," svovler vores snehader, mens han ligger nede på det sneklædte fortorv og kæmper med at komme op på benene igen.
'Snehaderen' er en del af den første generation af danske virale videoer på YouTube. Det originale klip har fået knap 900.000 visninger og overgår dermed bl.a. de fynske darlings fra 'Ham der ude på den bååd der' i popularitet. Det vidner om kvalitet. Han bandede sig direkte ind i vores hjerter.
Euroman er i øjeblikket i gang med at gennemtrave guldarkivet med virale videoer fra den tid og opsøge de mennesker, som blev internetfænomener for en hel generation. Hvad skete der egentlig, og hvem er de?
Første case var 'Skagen smackdown' fra 2007, hvor Jens Laursen og hans ven Jesper en våd morgen i Skagen blev pandet ned af en hidsig og piftende nordjyde med striber i håret.
I 'Snehaderen' er det derimod snevejret, der tackler og slår vores hovedperson omkuld. Nok hjulpet på vej af en høj alkoholpromille.
Manden bag optagelsen kan nu berette her 10 år efter, at vores snehader stadigvæk er pissesur, selv efter solen forlængst har tøet sneen op. Han har nemlig mødt ham to gange siden.
Før Jonas Senhadji fortæller mere om de to nye møder med snehaderen og tager os tilbage til den skæbnesvanger nat, så lad os se eller gense videoen:
DET ER EN DECEMBERNAT I 2010, og Danmark har været hærget af en snestorm i dagene op til. Jonas Senhadji er faldet i søvn og ligger trygt og varmt under dynen i soveværelset på Nygårdsvej på Østerbro.
Men han bliver pludselig vækket af en råbende mand fra gaden.
”Han råber de samme bandeord om igen og igen.”
Jonas Senhadji ligger og lytter til det i 10 minutter. Hans første tanke er:
”Er det nu Rocker-Børge igen?”
Der bor nemlig en ’psykopat-rocker’ længere nede ad Nygårdsvej, som har det med at lave ballade og råbe indimellem. Råberiet holder stadig ikke op. Derfor rejser Jonas Senhadji sig nu fra sin seng og går over mod vinduet for at se, hvem der laver det spektakel, som er så højt, at det næsten må have vækket hele kvarteret.
”Jeg kan se denne her mand komme gående ved Netto et godt stykke fra min lejlighed," fortæller Senhadji.
Da personen bevæger sig tættere mod Senhadj, kan han se, at der er tale om en ældre herre i en lang frakke, et halstørklæde om halsen og sådan en gammeldags hat, som 'Emil fra Lønneberg' også har på hovedet. Med rygsækken over skulderen og cyklen som følgesvend kæmper han sig igennem snemasserne og det glatte fortorv. Det foregår ikke uden problemer.
"Han råber så højt og er den eneste mand i hele verden udenfor. Jeg sidder og betragter ham i lang tid, indtil jeg tænker: ’Okay, nu er han fandme selv ude om det’."
"Så jeg begynder at filme ham med mit digitalkamera."
Jonas Senhadji har altid bevæget sig indenfor medieverdenen, lavede lokalradio i Smørum i sine unge dage og kan i det hele taget kan godt lide at filme små videoer. Han har også en YouTube-kanal på det her tidspunkt, men han har ikke særlig mange følgere, og den første tanke er, at videoen bare skal være til privat brug.
"Jeg laver videoen for at kunne vise den til mine børn dagen efter. Men jeg tror slet ikke, at han vil gå i så lang tid og være så ekstrem i sin opførsel. Jeg havde aldrig forestillet mig, at den kunne udvikle sig på den måde, som den nu gjorde," siger han.
Klippet udvikler sig på fantastisk vis. Vores snehader, der udelukkende gør brug af bandeord, flirter første gang med et fald 1 minut 15 sekunder inde i videoen. Her kommer han ud af balance, men bliver akkurat reddet af et rækværk.
"Røv. Pik. Røv. Lort. Pik," lyder det vredt og enstemmigt, inden han til sidst nærmest går i falsat:
"Loooorrrt.."
Der skal dog ikke gå længere end halvandet minut ekstra, før snehaderen kommer på glatis igen. Og denne gang ryger han ned på røven i et fald, der ligner slowmotion.
"Da han falder, er min første tanke: ’Åh nej. Nu skal jeg til at gå ned på gaden for at hjælpe ham op’. Jeg kan jo ikke lade ham ligge," fortæller Senhadj.
"Men så kan jeg se, at han fortsætter med at bande og giver ham lige 10 sekunder til, inden jeg begynder at tage varmt overtøj på og gå ud for at hjælpe ham."
Snehaderen kommer dog så selv på benene igen. Det tager noget tid.
"Så filmer jeg bare videre.”
”Jeg har fået rigtig mange kommentarer over, at jeg ikke griner på optagelserne, og de spørger, hvordan jeg kan holde masken. Men hvis du lytter godt efter, kan du godt finde en enkelt gang (3:25 inde i klippet, red.), hvor jeg smågriner lidt. Jeg kæmper virkelig med at holde grinet tilbage, fordi det er virkelig sjovt at være vidne til. I skulle have set det live, mand. Den kraft og den lyd, der næsten måtte kunne høres over hele Østerbro," siger han.
Nygårdsvej er en cirka 1 kilometer lang gade på Østerbro, som måske kan virke lidt uinteressant, når man er på den. Men udover at lægge location til ’Snehaderen’ har den også en finger med i dansk hiphops historie.
”Der er en gammel MC Einar-sang, der går sådan her: ’Fulde tatoverede Bodega-Kaj, der dingler rundt og pisser midt på Nygårdsvej.’ Nu pisser ham her ikke lige, men ellers er den spot on."
”Snehaderen udspiller sig på den eksakte Nygårdsvej, som MC Einar rappede ham, og det er lige på hjørnet, hvor Mick Øgendahls komedieserie ’Tomgang’ også foregår. Det er lige foran den kiosk. Og han falder lige foran den blomsterbutik, som hans kæreste har. Det er simpelthen on location.”
Da Senhadji får slukket for sit kamera, falder han i snak ud af vinduet med sin underbo, der prøver at efterligne snehaderens råberi. De er begge flade af grin over det, som de lige har været vidne til.
”Fik du ham på film?”, spørger underboen. ”Ja, jeg tror sgu, at jeg lægger det på YouTube i morgen,” svarer Senhadji.
Og det gør han så.
Videoen bliver hurtigt opdaget af andre på platformen, hvilket der er en særlig grund til. Senhadji har nemlig lagt en smart taktik, der skal få den ud til mange.
På DR har en vis liberal politiker netop overfaldet en tv-reporter verbalt, fordi han gik glip af sin risengrød.
”Det var et par dage efter, at Bertel Haarder var gået helt amok."
"Så da jeg lægger den op på YouTube, skriver jeg: ’Sur mand eller Bertel Haarder hjem fra julefrokost’ i teaseren."
Klippet med Bertel Haarder er allerede gået viralt, så når folk nu søger på den, popper 'Snehaderen'-filmen også op som relaterede videoer.
"Jeg er overbevist om, at det er dét, som trigger den.”
Ekstra Bladet er også hurtige om at opdage den og deler videoen på deres hjemmeside, hvilket kun sparker endnu mere liv til 'Snehaderen'.
”Det er Bertel Haarder, som er med til få den op. De to videoer følges ad og får begge et par 1.000 views, indtil Haarder falder i baggrunden, og Snehaderen går sin sejrsgang," lyder det fra Senhadji.
OMKRING TO ÅR EFTER OPTAGELSEN er Jonas Senhadji taget hen i den lokale Fakta for at handle ind, da han pludselig får øje på en mand i køen. Det er sgu ham, snehaderen.
"Han står i præcis det samme tøj og samme taske og samme hat. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er ham."
Der er to kunder mellem dem i køen, og Senhadji har først lyst til at gå over til ham for at sige:
"Du er godt klar over, at du er på YouTube, ikke?"
"Jeg vil se hans reaktion. Hvis han nu beklager sig og siger, at hele hans liv er ødelagt, så vil jeg skynde mig væk og ikke nævne, at det er mig, som har filmet ham."
Mens han prøver at tage sig mod og overvejer, hvordan han nu præcist skal formulere sig, går snehaderen i aktion i igen.
"Han begynder at råbe og snakke grimt til kassedamen. Han er altså stadig pissesur som sidste gang."
"Det kan godt være, at han havde fået godt at drikke på min film, men han er åbenbart sådan en vred type.”
Senhadji mister lysten og dropper det. Han får dog chancen igen her for få år siden. Denne gang er det i den lokale Irma, og snehaderen er stadig vred.
"Han var skide sur på en indkøbsvogn og forlod butikken vredt.”
"Det er sidste gang, at jeg har set ham."
Snehaderen bor altså i nabolaget, og Senhadji har venner, der kender lidt til ham:
”Jeg har fået at vide af en kammerat, som bor i nærheden af snehaderen, at han altid går og råber meget."
Hvad han hedder, og hvem han er, forbliver stadig et mysterie.
”Jeg har spekuleret meget på, om han egentlig aner, at videoen med ham findes. Han havde dog det samme tøj på i Irma også og opførte sig surt, så han er nok ikke blevet traumatiseret."
Til gengæld har Senhadji hørt, at der er en falsk snehader på spil i byen.
"Han skal gå rundt på værtshusene i Christianshavn og påstå, at det er ham, der er snehaderen," fortæller Senhadji.
"Mine venner er kommet hen til mig og har sagt: ’Nu har jeg snakket med snehaderen'. Men det er ikke rigtigt. Jeg har selv set ham en enkelt gang, og det er overhovedet ikke ham. Han vil bare gerne have noget fame.”
'Snehaderen' er også blevet en evergreen. ”Så snart der har sneet hjemme i Danmark, får han 20.000 hits hver gang.”
Folk har kopieret ham i revyer, Jonas Schmidt nævner ham i en Toyota-reklame, der er lavet citatplakater med ham. Der findes sågar en actionfigur af snehaderen, som er solgt på Ebay.
”Det er skide sjovt sådan noget,” synes Senhadji.

Hvorfor tror du, at folk elsker videoen så højt?
”Jeg tror, at vi i Danmark godt kan lide at se på nogen, der råber, skriger og opfører sig på en måde, som vi ikke selv gør eller tør. Det må man sige, at snehaderen gør."
Jonas Senhadji, der er halv marokkaner, flyttede for nogle år siden til Marokko. Her arbejder han som turistguide for Marokko Eksperten og laver bl.a. ture til Sahara. Han har et stort kendskab til landet, og da han efterhånden også kender en del i filmbranchen, får han sneget sig med i nogle film. Han var fx statist i James Bond-filmen ’Spectre’.
”Man skal dog vide, at det er mig. Jeg kan dårligt selv se, at det er mig på klippet. Men det er klart den største filmproduktion, jeg har været på. Sikke et set-up.”
For nyligt var han fixer på en stor Louis Vuitton-kampagne, der blev skudt i Marokko.

Selv om ’Snehaderen’ kan virke som en once in a lifetime experience, går han stadig og drømmer om at lave endnu et viralt hit.
”Jeg gad virkelig godt lave en international video, som kunne gå viralt. Det er lidt irriterende, at ’Snehaderen’ er på dansk, fordi jeg kan tjene penge på videoen fra YouTube. Jeg har nok tjent 2.000 kroner på ’Snehaderen’ i alt. Jeg var sent om at melde mig til, at YouTube kunne afregne med mig. Man får penge, fordi de sætter reklamer indover. Men han har alligevel et par 1.000 hits om måneden stadigvæk.”
"Jeg kan ikke tjene så meget på snehaderen, fordi han bander. Det kan YouTube ikke lide," runder Senhadji af med at sige.