Frederik Berner Kühl er gjort af et særligt stof

Frederik Berner Kühl er gjort af et særligt stof

Frederik Berner Kühl er stifter og designer af herretøjsmærket, der bærer hans eget navn, Berner Kühl. Foruden at have et eminent øje for at lade detaljen være kronen på værket er det en ukuelig kompromisløshed og en mangeårig drøm om at træde ind på modescenen, der driver foretagendet. Vi har spurgt nogle af modebranchens mest kompetente folk om, hvorfor den unge designstjerne har kurs mod himmelrummet.

Offentliggjort

Frederik Berner Kühl er gjort af et særligt stof

Kasper Hostrup, indehaver af herretøjsbutikken GOODS

Da Frederik var 16-17 år, begyndte han at komme i butikken første gang. Vi lå nede i en kælder på Classensgade dengang. Han var lidt atypisk, for der var ikke så mange i hans aldersgruppe, der kom hos os. Samtidig var han bare enormt interesseret og vidende om produkter og brands allerede dengang. I 2012 flyttede jeg butikken op på Østerbrogade. I den forbindelse spurgte jeg Frederik, om han havde lyst til at arbejde hos os. Han var så interesseret i tingene i forvejen, og jeg havde brug for noget ekstra hjælp.

Han var meget dedikeret. Jeg har hørt fra nogle af de andre butikker her på gaden, at de har set ham møde ind klokken ni og vaske gulv, selvom han først skulle møde klokken 10. En time inden han overhovedet fik løn. Og vi åbner først klokken 11. Det er virkelig noget, man kan savne fra nutidens ungdom.

Han har altid talt om, at han ville starte sit eget brand. Hans store styrke er, at han både forstår retail igennem at have arbejdet her, men han kender også produktionen fra sin tid hos NN07. Han lagde så det sidste lag ovenpå, da han tog Creative Direction-uddannelsen på Polimoda i Firenze. I virkeligheden har han alle de lag, man har brug for, til at kunne starte et brand. Jeg tror, der er mange, der kun er eksperter på et enkelt af felterne. Han har det hele med.

Putter man sit eget navn på brandet, så bliver man automatisk lidt mere committed, tror jeg. Nederlag er ikke en mulighed. Frederik kommer til at gøre alt, hvad der skal til, for at Berner Kühl bliver en succes. Jeg ved, at han sidder derhjemme om aftenen, indtil han er færdig. Han lægger de timer i det, der skal til.

Min oplevelse er, at der ikke er nogen på markedet, der laver et lige så godt produkt til den pris, som Frederik gør. Man får mere end, hvad man betaler for.

Class of 2021

Det er ufatteligt svært at spå, især om fremtiden, men vi gør forsøget. Euroman åbner døren til 2021 og udvælger en perlerække af morgendagens stjerner. Fælles for dem er, at de ikke tager nutiden for gode varer, men konstant insisterer på at skubbe grænserne og gøre tingene anderledes. Nogle er på kanten af de store gennembrud, andre har allerede sat rekorder. Nogle ændrer den gamle verden radikalt, andre skaber en helt ny. Fælles for dem er, at deres tid er nu.

Læs flere artikler om den nye generation af stjerneskud i vores januarnummer og på euroman.dk

Victor Lindh, medstifter og tidligere ejer af herretøjsmærket NN07

Det var desværre ikke mig, der ’fandt’ Frederik. Det var min co-founder i NN07, Ulrik Pedersen, der i sin tid fandt ’Frede’. Han havde hørt om ham her gutten nede fra GOODS på Østerbro, der kunne det hele, så han fik et møde op at stå. Frederik startede hos os i 2013 som produktionsassistent. Det var første gang, jeg mødte ham.

I 2016 blev han forfremmet til designmanager hos NN07, hvor vi virkelig begyndte at arbejde meget sammen. Det unikke ved Frederik er, at han er så dedikeret og kompromisløs i alle aspekter af processen. Og det er positivt ment. Det er hans stolthed, der får ham til at gå langt og kæmpe lidt mere end de fleste andre.

Hvis man kigger på herretøj i dag, så ligner meget af det hinanden. Man har spurgt markedet, hvad der er brug for, og så laver man bare det, som man er sikker på, kan sælge. Der er tit en tydelig rød tråd. Det kan være, at det er gul, der er sæsonens farve, hvor alle designer gule ting. Men Frederik kommer ikke til at have gult i sin kollektion, hvis han ikke kan lide det. Det er igen den dér kompromisløshed. Det er dét, der kommer til at bygge Berner Kühl op. Når jeg kigger på hans designs, er det en forlængelse af hans personlighed. Hvis man kan se det bare igennem tøjet, så er man ægte designer, hvis du spørger mig.

Han har altid haft god smag. På NN07 havde vi jo vores eget koncept, som han designede efter. Men at gå fra dét til at lave sine egne designs og kollektioner – det er en rejse. Og der synes jeg, at han er kommet til nu. Det er sjovt at se ham give den gas med sit eget brand.

Frederik Berner Kühl

28 år, er tøjdesigner. Han er vokset op i Esbjerg og nord for København og har en Master in Creative Direction fra modeskolen Polimoda i Firenze. Han har netop lanceret sin første kollektion i eget navn. Ved siden af arbejder han som designer hos Mads Nørgaard.

Se Frederiks kommende kollektioner på @bernerkuhl

Mads Nørgaard, ejer og stifter af herretøjsmærket Mads Nørgaard

Han er det nyeste i vores designteam. Han er en youngster. Hans energi er fed. Han er sprængfyldt af det. Og så cykler han i sin fritid. Han sidder aldrig stille.

Frederik har en enorm viden om branchen. Nærmest en encyklopædisk interesse for det. Han ved både, hvem der sidder som designere her og der, men han kan også alle tallene. Hvad folk i branchen omsætter for og sådan. Han synes, det er sjovt at vide noget om branchens dynamikker. Det synes jeg også selv, er ret sjovt. Han spænder bredere end bare det kreative.

Det med at ansætte en person som designansvarlig for herrekollektionen, som samtidig har sit eget brand ved siden af, var ikke noget, vi havde prøvet før. Så det skulle hurtigt vise sig, om det kunne lade sig gøre eller ej. Men det kunne han sagtens mestre. Selvom det er en lidt uortodoks måde at arbejde på. Der tænkte jeg; ’Okay. Han er god.’ Hvis han kan få det hele til at spille med Berner Kühl, og få os til at føle os trygge samtidig, så er han god. Det tog en måned. Så var det på plads.

Han har en ungdommelighed og en friskhed samtidig med, at han læner sig ind i den tunge afdeling af et fornemt fag. Det clash er rigtig godt. Hvis det bliver for fint og tungt og dyrt det hele, så bliver det også for voksent. Han er god til at mikse det ungdommelige med de her virkelig lækre metervarer.

Linda Loppa, modedesigner og underviser på Polimoda i Firenze

Frederik var en stille og meget koncentreret elev, da han var på Polimoda. Han lod sine opgaver og sine designs tale for sig selv i stedet. Lige fra den første opgave viste han enorm integritet som designer.

Hans erfaring fra både retail- og produktionsdelen af branchen var et stort plus. Frederik kunne nemt overføre sine erfaringer til de ting, vi lavede i skolen. Også uden at lade dem styre for meget, så han kunne dykke ned i kernen af design.

Hans designstil skæver til det essentielle. Og det er virkelig, hvad branchen har brug for. Essentielle styles kan nemt blive kedelige, men hvis man, som Frederik, har et øje for detaljen, så kan de blive virkelig smukke og interessante. Konceptet bag Frederiks designs har en tydelig rød tråd, og det er et meget stærkt træk hos en ung designer.

I begyndelsen var han ret underspillet, da han første gang skulle præsentere et design. Men han blev hurtigt mere og mere selvsikker. Han fik skåret de overflødige elementer fra og fandt denne her unikke balance mellem det simple design og det praktiske element i produktet.

Berner Kühl har en balance over sig, som er noget af det, modebranchen mangler i dag. Kunden forlanger mere og mere en tydelig vision og rød tråd bag et produkt. Det sætter virkelig designere på prøve at skulle ramme ind i, hvad samfundet har lyst til og sætter pris på. Jeg tror, vi har brug for brands, der producerer produkter i højere kvalitet og bedre og mere tidløse designs. På den måde forbruger vi mindre.