Hvad har Kesi, Harry Styles og Tyler, the Creator til fælles? scroll-down

Hvad har Kesi, Harry Styles og Tyler, the Creator til fælles?

En grundig varetagelse af huden. Det er ikke længere forbeholdt kvinderne at have grundige rutiner foran spejlet på badeværelset. Et nyt kuld af foregangsmænd løfter herrernes hudpleje ind i en ny tid.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Hashim Musa Jr. & Getty Images
Mode Euroman

Ekkoet fra Christian Bales gyselige personificering af Patrick Bateman i ’American Psycho’ har i mange år været skræmmeeksemplet på, hvordan en mands forhold til personlig pleje kunne tage sig værst ud. Grænseløs narcissisme og giftig maskulinitet personificeret i en overfladisk yuppie, der gik mere op i papirkvaliteten på sine visitkort end menneskerne, han omgav sig med. Den såkaldte metroseksuelle mand med hang til produkter og hudplejerutine var ikke noget at stræbe efter – tværtimod.

Det er dog ud under forandring i disse år.

Folk klæder sig efterhånden, som det passer dem. Det er ikke længere kun forbeholdt narcissister at bekymre sig om personlig pleje, og det er kun mere og mere naturligt, at der nu også er plads til at snakke om hudpleje, neglelak og andre sager til mænd.

Store stjerner har altid været foregangsmænd i bestemte udviklinger. Og her er de heller ikke til at slippe uden om.

Tag bare David Beckham: Diamantørering og konstante skiftende frisurer rimede i slutningen af 90’erne ikke på lange bolde og benbrækkertacklinger i mudderet på Craven Cottage. Men Beckham bragte det glamourøse ind i en verden, der indtil da havde været domineret af forstokkede maskuline idealer og ikke meget pyntesyge. I dag synes dyrt designertøj og et velplejet personligt look uadskilleligt med fodbold på topplan.

I 1970’erne gik David Bowie forrest og viste verden, at crossdressing var definitionen på at være sejere end andre. Nu bliver vi mindet om det af folk som Young Thug og Harry Styles. Ja, sågar på vores egne breddegrader har vi en juraprofessor i Ditlev Tamm, der demonstrerer, at alder, profession og køn ingen begrænsning skal have for, hvordan man går klædt.

Sideløbende bliver vi i tiltagende grad eksponeret for mandlige kendte, der åbent erklærer deres kærlighed til personlig pleje og skønhedsprodukter.

Den evigt unge musikproducer Pharrell Williams har flere gange fortalt om sin badeværelsesrutine, der blandt andet indeholder en hel del eksfoliering. Du ved, der hvor man nulrer de døde hudceller af huden. Han går fast til dermatolog. Og så lancerede han for nylig sin egen hudplejeserie, Humanrace.
På samme måde har rapperen Tyler, the Creator med stolthed i stemmen fortalt, at han hyppigt får manicure. Han har sågar lanceret neglelak under sit eget brand Golf le Fleur. Præcis som Harry Styles også har gjort med brandet Pleasure, der gik i luften sidste år.

Herhjemme bliver vi heller ikke snydt. Oliver Chambuso, også kendt som rapperen Kesi, lancerer dette efterår sit eget grooming-brand Zensi.

”Det er ikke, fordi man behøver at have den reneste hud, men bare det at gå op i den, pleje den og prøve at være velsoigneret har altid været en vigtig ting for mig. Da jeg var yngre, negligerede jeg det, og når jeg kigger tilbage nu, ville jeg have ønsket, jeg gik mere op i det. Men det har nok også noget at gøre med, at tiden har rykket sig,” fortæller han. 

Vi kan ikke sige det bedre selv.

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 29 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her
Se, hvad vi ellers skriver om: Grooming