Leder: Euroman justerer på sit modeindhold

Euromans netop afgåede chefredaktør Karl Erik Stougaard fortæller om baggrunden for, at Euroman fremover vil agitere for et mere ansvarligt modeforbrug.

Leder: Euroman justerer på sit modeindhold
Offentliggjort

Hvis du vil købe en klassisk trenchcoat fra Burberry, skal du for tiden lede længe efter den i København. For den er tæt på udsolgt. Danskernes lyst til luksus er tilbage, og køerne foran de førende varemærkers butikker når hver eneste dag langt ud på Strøget.

Tendensen giver os en vigtig lære af coronakrisen, og det er en erkendelse, som allerede er med til at sætte en ny retning for modeindholdet i Euroman.

Når vi i samfundet har været ramt af utryghed, tager vi som forbrugere færre chancer og vælger de langtidsholdbare løsninger. Det gælder også i vores indkøb af tøj og sko. Luksusmærker oplever traditionelt under en økonomisk krise en hård opbremsning i salget, men i modsætning til den almindelige detailhandel vender salget for designerbrands relativt hurtigt tilbage, skriver konsulentvirksomheden McKinsey i en nylig rapport om corona-krisens konsekvenser for modebranchen. Forklaringen ligger lige for. De forbrugere, der køber luksusvarer, er som regel blandt de mere økonomisk velpolstrede iblandt os, og de har trods krisen fortsat råd til at forkæle sig selv.

Men det handler i bredere forstand også om, at alle vi andre mere dødelige forbrugere oven på en krise er mere tilbøjelige til at købe ud fra parametre som holdbarhed og mulighed for gensalg. Tøj bliver med andre ord en investering frem for et impulskøb, og i en tid, hvor vi som forbrugere i forvejen søger mere og mere mod bæredygtige produkter, og hvor en tredjedel af danskerne ifølge undersøgelser har gjort genbrug til en fast del af deres tøjindkøb, er corona-krisen med til at accelerere et skifte mod mere kvalitet og mindre junk.