En grå T-shirt, en hættetrøje, en højhalset og et par jeans.

Disse stykker klæder udgør grundlæggende uniformen for to af vores tids nok mest succesfulde entreprenører: Steve Jobs og Mark Zuckerberg.

Og selvom det sikkert også handler om brandværdi, så er det nok ikke helt tilfældigt, at netop to af verdens mest innovative mennesker har haft så ensformige tøjvalg – hver dag! Det handler om kvalitet, bekvemmelighed og ikke mindst tidsoptimering.

Det skriver Paul B. Brown, der er skribent for erhvervsmagasinet Forbes, og som i over 30 år har forsket i entreprenørskab. Ifølge ham er et kendetegn for de mest succesfulde iværksættere, at de – i så godt som alle aspekter af deres liv og forretning – har tidsoptimeringen for øje.

Og det er måske også det, der er på spil, når vi mænd shopper. Har vi først fundet én parfume, der virker, så holder vi os til den. Det vidner Giorgio Armanis ikoniske herreparfume om. Parfumen fejrer i år 20 års jubilæum, og det er 20 år som den mest solgte herreparfume på verdensplan.

Så holder du dig til én parfume, så er du allerede på vej mod at realisere iværksætterdrømmen. Og dog ... Få her 11 gode råd til, hvordan du får succes som iværksætter:

1. Elsk dit projekt hele vejen ned til banken!
Det siger måske sig selv, men hvis du skal have succes som iværksætter, så skal du elske dit projekt hele vejen ned til banken. Brænder du ikke for det helt ind i knoglerne så kommer du aldrig til at kunne give det dit allerbedste.

2. Et lille skridt ad gangen
Det er og bliver en skrøne, at iværksættere altid tager store risici. Det skriver professor Saras D. Sarasvathy, der forsker i entreprenørskab for Virginia Universitet. Tværtimod tager succesfulde iværksættere altid meget små skridt med deres virksomhed. Derefter kigger de på, 1) hvad de har lært, 2) hvorvidt deres mål er holdbare, og – ikke mindst – 3) om de fortsat brænder for projektet. Kan du som iværksætter sige JA til alle 3 punkter, så fortsætter du med bittesmå skridt og stiller så dig selv de samme spørgsmål igen lige om lidt.

3. Fejl hurtigt og billigt
Tippet ligger i forlængelse af punkt nr. 2. Hvis du fejler – og du kommer til at fejle som iværksætter(!) – så gør det hurtigt, og gør det billigt, hvilket du gør ved at tage bittesmå iværksætterskridt.

4. Optimer din tid
Som vi startede med at skrive, så koster det tid, hvis du vil være succesfuld iværksætter. Og døgnet er kun så mange timer, hvorfor det handler om at optimere den tid, du har. Lav tjeklister. Det er et simpelt råd, men det giver overblik og sikrer, at du ikke overser noget. Og så gælder det om at lave en hård prioritering af tiden – ja, helt ned til ting som tøj og parfume. For som succesfuld iværksætter skal du være helt klar over, hvad du skal bruge din tid på.

5. Hvad for noget fritid?
Den der med at prøve at balancere arbejde, fritid og familie kan du som iværksætter godt skyde en hvid pil efter. Det lyder hårdt, ja, men som Paul D. Brown selv skriver: "Jeg siger ikke, at du som iværksætter skal bruge en stor del af dit liv på kun at arbejde (jeg siger heller ikke det modsatte). Jeg fortæller dig bare, at det er, hvad de mest succesfulde iværksættere altid har gjort – uden undtagelse".

6. Hold fokus på dine styrker
At få succes som iværksætter er i grunden en øvelse i at gøre op med mange af de pædagogiske råd, man gennem tiden har fået. For eksempel det der handler om, at man skal blive bedre til det, man er mindre god i. Nej, skal du have succes som iværksætter, så klip strengen over til alle dine svagheder, og styrt frem over stepperne med dine styrker.

7. Handling trumfer alt
Stop med at soppe rundt i alle dine bekymringer og hvad-hvis-nu'er. Bare stop, blev der sagt. Handling trumfer alt.

8. Den gode ide skal være bedre end god
De fleste af os kan komme på gode ideer, men hvis de ikke understøtter eller løser et problem, så er den gode ide bare ikke god nok.

9. Den eneste research, der gælder
Så hvordan finder du ud af, om din ide er god nok? Enkelt. Præsenter ideen eller produktet for den potentielle målgruppe. De er interesserede? Godt. Nu spørger du dem, om de så vil købe produktet med det samme. Er interessen i det næste mere tøvende, må du tilbage til tegnebrættet.

10. Overlad kontrollen
Som iværksætter er dit projekt dit barn. Derfor kan det være ret svært at overgive kontrollen, hvis projektet har vokset sig stort nok til, at du har fået ansatte. Men din virksomhed vil aldrig blive rigtig stor, hvis alle beslutninger skal igennem dig. Det vil demotivere og slukke selv den mest kreative stab.

11. Hop af karrusellen, selvom du ejer den
Er dit iværksætterprojekt blevet en stor succes, er Paul D. Browns råd, at du helt slipper det: "Du har som iværksætter aldrig lyst til at blive på karrusellen for lang tid ad gangen. Også selvom du faktisk ejer karrusellen".

Kilder: Saras D. Sarasvathy of the University of Virginia, Paul B. Brown, Forbes