Mellem 1979 og 1981 blev der begået 28 mord i den amerikanske by Atlanta. Flere af sagerne havde de samme karakteristika. Ofrene var forsvundet, mens de var ude og cykle på villavejene, gik hjem fra deres venner eller rendte ærinder for deres mødre. Og der var særligt én ting, de stort set alle sammen havde til fælles: De var unge børn under 15 år.

Den amerikanske FBI-agent John Douglas blev sat på sagen, og det ledte til et større opbrud inden for Vestens arbejde med opklaringen af mord. Douglas begyndte nemlig som en af de første inden for sit felt at lave psykologiske profileringer af seriemordere, hvor man førhen udelukkende havde lænet sig op ad fysiske beviser. I Atlanta-sagen førte det til fængslingen af amerikaneren Wayne Williams, som blev idømt livstid og fortsat er fængslet. Og i kriminologiens verden ledte det til en helt ny måde at fange seriemordere på, som fortsat bruges i dag.

Douglas udgav i 1995 romanen ‘Mind Hunter: Inside the FBI's Elite Serial Crime Unit’ om sine erfaringer. Og nu har Netflix valgt at gøre bestselleren til en serie ved navn ‘Mindhunter’, som i dag har premiere på streamingtjenesten Netflix. Den nye serie er skabt af den anerkendte instruktør David Fincher, som er kendt fra blandt andet ‘Fight Club’, ‘Se7en’ og serien ‘House of Cards’, og her følger seerne FBI-agenten John Douglas, der kæmper mod FBI’s forældede metoder, mens han jagter seriemordere i 80’ernes Pennsylvania i USA.

Foruden at have fået et touch af den prisvindende, amerikanske instruktør, har ‘Mindhunter’ endda også et dansk islæt, idet danske Tobias Lindholm har været instruktør på femte og sjette afsnit af serien.

“David Fincher er en af de største nulevende instruktører i verden. Jeg er enormt fascineret af ham, så jeg var ikke to sekunder om at sige ja til opgaven, da jeg fik tilbudt den,” siger Tobias Lindholm, da vi taler med ham før premieren.

Lindholm er kendt for at have stået bag film som ‘Jagten’, ‘Kapringen’ og ‘Krigen’. På trods af, at han med ‘Mindhunter’ bevæger sig i en noget anderledes genre end normalt, mener den danske instruktør, at man vil kunne se spor fra hans tidligere værker i den nye serie.

“Hvor jeg førhen har arbejdet meget med nutiden, kaster jeg med ‘Mindhunter’ for første gang et blik tilbage på historien og på, hvordan verden har ændret sig siden. Men jeg tror i virkeligheden, at David Fincher og jeg på mange måder har den samme tilgang. Jeg har, ligesom ham, altid været meget optaget af at arbejde med, hvad der sker, når et menneske bliver sat i en ekstrem situation. Fincher er ikke bange for at søge nuancerne i menneskets psyke, hvilket jeg også altid selv sigter efter at gøre, så jeg kan genkende meget af min egen lyst og ambition hos ham,” siger han.

Jonathan Groff spiller hovedrollen som John Douglas, der revolutionerede kriminologien i 80'erne. Foto: Netflix

Turist i en anden verden
I Netflix’ nye serie har Jonathan Groff hovedrollen som den revolutionerende FBI-agent John Douglas, mens Holt McCallany spiller makkeren Bill Tench. Sammen med ærefrygten over at skulle arbejde sammen med David Fincher, var det for Tobias Lindholm undertiden en prøvelse at skulle instruere et helt nyt hold af skuespillere.

“Jeg er blevet vant til at lave film med Pilou [Asbæk, dansk skuespiller, red.]. Vi har lavet tre film sammen nu, og man får ligesom en jargon og en måde at omgås hinanden på. Pludselig stod jeg på et helt nyt set med en masse nye mennesker og skulle instruere et par afsnit af en serie, som en masse mennesker allerede havde været i gang med i lang tid, og som de havde deres egne fasttømrede mønstre og rutiner omkring. Det var lidt som at være turist i en verden, andre havde skabt. Jeg skulle lige finde en måde at være chef på, mens jeg samtidig var en gæst på settet,” siger han.

Den danske instruktør er dog tilfreds med resultatet, som han også lader de amerikanske skuespillere fra serien tage en del af æren for.

“Det var virkelig interessant at se, hvor dygtige de er. De var ekstremt forberedte hver eneste dag. De kunne have en ti siders monolog og så dukke op om morgenen og kunne den udenad uden at blinke. Og så kan de endda genskabe de ti sider med samme intensitet i de 12 timer, som det tager at indspille dem. De viste virkelig, hvor imponerende en disciplin skuespil kan være,” siger han.

Amerikansk selvtillid
Med ‘Mindhunter’ er Lindholm hoppet med på Netflix’ enorme maskineri, som i skrivende stund når ud til over 190 lande verden over. For den danske instruktør har det derfor også været enormt lærerigt at være en del af ‘Mindhunter’s team.

“Jeg lærte enormt meget af at arbejde sammen med Fincher. Når man er med på en Netflix-produktion, har man et lidt andet budget end herhjemme, og man kan male med en helt anden pensel. Til sammenligning er der normalt 12-15 mennesker på et filmhold hjemme i Danmark, og hver morgen, når jeg kom på settet til ‘Mindhunter’, stod der mellem 100 og 150 mennesker og ventede på mig. Jeg følte mig virkelig privilegeret over at kunne arbejde med alle de her kræfter og at kunne lære af de bedste.”

Selvom flere danske serier er anerkendt i den internationale filmverden, mener Lindholm også, at man i Danmark kan lære noget at den amerikanske tilgang til janteloven.

“I Danmark kan vi godt ofte blive styrede af en vis angst for, hvordan produktet skal blive modtaget. Men det er tydeligt at mærke, at amerikanerne har fundet en vej i deres kultur til at tale om modet. Vi snakkede aldrig om seertal på ‘Mindhunter’ - i stedet snakkede vi om, hvordan vi kunne optimere kvaliteterne i serien. Man diskuterer ikke så meget, om det nu kan lykkes. Man gør det bare,” siger Tobias Lindholm.

‘Mindhunter’ har premiere på Netflix i dag, den 13. oktober. Du kan se traileren til serien herunder.