Næsten 10.000 kroner for to par sko: Unge sælger sneakers videre for formuer

Resultatet er ikke specielt street.

Du husker sandsynligvis historien om de unge mænd, der lå i kø foran Wood Wood-butikken i vinterkulden i flere dage for at sikre sig et par af de Kanye West-designede Yeezy Boost 750.

Historien blev for nylig overgået, da opfølgeren, Yeezy Boost 350, blev lanceret, og flere skosamlere hyrede hjemløse til at fordrive ventetiden og købe skoen for sig. 

Efterfølgende er Yeezy Boost 350 dukket op på internettet til svimlende summer. For eksempel har man kunnet se den med prisskilte på op til 7500 kroner hos den danske digitale tøjbazar Trendsales, hvor private sælger deres brugte tøj direkte til hinanden.

LÆS OGSÅ: Videresalg for milliarder: Her er de 10 mest værdifulde sneakers

En af dem, der har solgt Yeezy-sko videre hos Trendsales, er Nicki Topaz. Han havde det usædvanlige held at få fingrene i hele tre par af den hypede sneaker.

Det ene fik han fat i ved at ligge i kø i to dage foran Wood Woods butik. Det andet vandt han retten til at købe i en lodtrækning hos Adidas, og det tredje fik han adgang til gennem en standbyplads på en venteliste hos skobutikken Foot Locker.

Nicki Topaz beholder det ene par selv, mens han har solgt de to andre videre for i alt 9350 kroner. En pæn fortjeneste for den 18-årige gymnasieelev – taget i betragtning at han har købt skoene for 1600 kroner per par.

”Jeg har før solgt sko videre. Men aldrig til den pris. Det var først for nylig, jeg fandt ud af, at de her sko kan blive så dyre. Derefter var jeg frisk på at campere for at få fat på dem,” siger Nicki Topaz, der beskriver de to personer, han solgte skoene videre til som ”meget sneaker-interesserede.”



I USA og Østasien har der længe eksisteret en kultur, hvor limited edition-sneakers bliver solgt videre til priser, der er mange gange højere end i detailhandlen. Men nu begynder danskerne også at komme med på bølgen, hvor sjældne sportssko handles for formuer.

”Det er især de helt unge, der synes, det er fair at betale overpris for re-sold gummisko. Det er den villighed, der er med til at skabe det her marked,” siger Joachim Friis, sneaker-ekspert og udgiver af sneaker-publikationen The Seveninch Paper.

LÆS OGSÅ: 98 år tog det at lave toeren: Her er den nye Allstar 

Hos Trendsales er sneakers en støt voksende varegruppe. Sidste år blev der sat 45% flere gummisko til salg end det foregående år og omsat for i alt 6 millioner kroner. Og der bliver stadig flere, der ikke bare sælger deres gamle udslidte sko for at få lidt ekstra penge til huslejen – eller det næste par sko – men som mere systematisk sætter flere af den samme sko til salg på portalen.



Joachim Friis, der kalder sig selv for en sneaker-samler af 1. generation, synes, at der er sket en lidt kedelig udvikling i måden, som folk samler sjældne sko på i dag.

”Jeg kan jo ikke sige, at det må de ikke, men når de er villige til at lægge den slags penge, så er de også med til at gøre det hele dyrere og dyrere. Dengang jeg begyndte at gå i gummisko, kunne man ikke finde dem på internettet. Der handlede det mere om at jage nogle sjældne gamle sko second hand. Og ikke om at betale en masse penge,” siger Joachim Friis.

LÆS OGSÅ: 15 ting ingen mand bør gå med - nogensinde

Han mener, at de vilde overpriser i det lange løb går ud over sneaker-kulturen, der traditionelt har levet på asfalten, men nu primært eksisterer på nettet.

”Tidligere var det stadig et brugsprodukt. Folk gik med skoene. I dag er det de forkerte, der får skoene, som ender på hylder som dyre statussymboler, men aldrig kommer ud i gadebilledet.”


Zlatan Ibrahimovic har sandsynligvis ikke selv ligget i kø for sine Yeezy Boost 350.

Joachim Friis spekulerer desuden på, om de folk, der i dag investerer formuer i sportssko, vil blive slemt skuffet, hvis de senere skulle få brug for at indkassere en fortjeneste.

”Måske kommer der et tidspunkt, hvor interessen daler. Og så repræsenterer de her sko kun en oppustet værdi. Det er ikke et ædelmetal. Det er ikke et Rolex-ur. Det er en masseproduceret vare fra en kinesisk fabrik. Jeg tvivler på, at du vil få noget ud af at tage dine Yeezy Boost med til Bruun Rasmussen (førende dansk auktionshus, red.).”

LÆS OGSÅ: Jagten på det perfekte vintage-ur

Nogen, der med garanti får noget ud af hypen omkring skoen og deres kostbare efterliv på nettet, er producenterne. Det garanterer omtale langt ud i fremtiden, og det garanterer udsolgt ved hver ny lancering. Det er sandsynligvis af samme årsag, at Nike, Adidas, Asics m. fl. sender en stadig mere ubegrænset strøm af limited sko i handlen.

”For ti år siden var der en lancering om måneden. I dag bliver der vel spyttet i omegnen af 520 nye limited sko ud om året,” siger Joachim Friis.

Han påpeger, at kvantiteten i sidste ende kan gå ud over kvaliteten af skoene.

”Spørgsmålet er, om den nye sko er pænere, bare fordi den kommer i en udgave med slangeskind. Nogle af dem må nødvendigvis gå i glemmebogen,” siger han.

Brian Jensen, der er medstifter og designer hos Wood Wood er endnu klarere i udtrykket omkring, hvad det er, der foregår, når der kommer så mange limited sko på markedet, at sneakerhajer kan gøre det til en fuldtidsbeskæftigelse at sælge dem videre.

”Det er ren spekulation fra firmaerne. Det har været med til at ændre sneaker-gamet. Det er blevet mere profitdrevet og mindre nørdet,” siger Brian Jensen.  



Den 22. august lanceres den næste sko i Yeezy-universet, nemlig den sorte udgave af Yeezy Boost 350. Hypen er allerede i gang online. Og det er sandsynligt, at der igen kommer til at ligge folk i kø uden for Wood Wood i dagene forinden. Heriblandt muligvis også hjemløse. 

Brian Jensen siger, at man hos Wood Wood har diskuteret problematikken og er nået frem til, at man ikke kan gøre noget for at sikre sig, at skoene bliver købt af mennesker, der har tænkt sig at gå med dem:

”Jeg synes personligt, det er usympatisk at hyre hjemløse til at købe dem for sig. Og jeg synes, det er ærgerligt, at folk køber skoene bare for at tjene penge på dem. Men der er intet at gøre ved det. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Ren kapitalisme.”

LÆS OGSÅ: Verdens 11 bedst klædte sportstjerner

LÆS OGSÅ: Morten ejer 172 ting: Jeg føler mig let og fri når jeg smider noget ud

LÆS OGSÅ: Det tog 98 år at lave toeren: Her er de nye Chuck Taylor Allstars

Se, hvad vi ellers skriver om: Yeezy og Sneakers