I 1999 beslutter tre barndomsvenner fra graffiti-miljøet i Silkeborg, at de skal lave et kunstprojekt sammen. De kalder sig for Le Fix og køber et atelier på Nørrebro i København, hvor de mødes om aftenen efter arbejde.

Tanken er langtfra, at projektet skal udvikle sig til noget stort. Det er ren og skær nysgerrighed og lysten til at være kreative, der driver dem.

”Vi havde aldrig sat os ned og sagt: ’Nu laver vi et tøjmærke’. Det udviklede sig bare,” siger Benny Kusk, der er kreativ direktør i Le Fix.

Udstyret med spraydåser maler de direkte på T-shirts og putter dem i hjemmelavede trækasser. Som et visitkort sender de dukken Kaj uden ben med. Den er siden blevet Le Fix' mascot og logo.

Kassernes destination er Japan. Gennem en kontakt i London har man fået øjnene op for Le Fix i Asien.

Her er de imponeret over produktet, og ordrerne bliver større og større fra topbutikker som Beams og United Arrows. 6.000 T-shirts når de at komme op på, inden Benny Kusk, der i samme periode også arbejder fuld tid som designer hos skatemærket Alis, efter tre år får brug for en pause fra det japanske marked. Nattearbejdet er ved at knække ham og de to andre, Rasmus Jacobsen og Jesper Holm. Alt laver de i hånden.

”Et halvt år senere ringer jeg til Japan og siger, at vi er klar igen: ’Le Fix? Hvem er I?’. Du holder altså bare ikke pause i Japan, og vi har stadig den dag i dag ikke butikker, der sælger vores tøj der,” siger Kusk.

Selvom det var ekstremt hårdt, ser han alligevel tilbage på starten som den fedeste periode i Le Fix’ historie.

”Det er en meget forsinket glæde, som er kommet nu her, hvor vi er nået så langt med Le Fix. Al det arbejde og den sved har været det hele værd.”

Meget er nemlig sket for Le Fix på de 15 år.

Det københavnske mærke har positioneret sig som et af de stærkeste urbane brands i Danmark. De bliver solgt i 45 butikker i hele landet foruden i deres to egne butikker i København på Guldbergsgade og Kronprinsensgade. Peter Johansen, der var den ene halvdel af tøjbutikken Pede & Stoffer i Klosterstræde, og Valdemar Kludt er i dag blevet medejere af Le Fix.  

De udgør den daglige drift af deres salg af engros og har sat strøm til virksomheden til, hvor den er i dag.

Virksomheden laver ikke kun streetweartøj, men har også et kunstgalleri og en tattoosalon. Kusk tager sig designet af tøjet, mens Rasmus Jacobsen har fokus på tatoveringerne, og Jesper Holm laver kunst af træ.

Hvorfor ikke bare nøjes med at desgine tøj?

”Fordi kunsten er vores fundament. Det er kunsten, som bærer vores lyst til at være kreative.”

”Efter Le Fix blev mere succesfuldt og kommercielt, stoppede vi op og sagde til os selv: ’Hey, vi skal altså også lige huske at have kunsten med, fordi det var den, som startede os. Vi lavede et galleri for at understøtte vores tanker og fundament. Det er essentielt for os at have kunsten omkring os.”

Foto: NIKOLAJ THANING RENTZMANN

Le Fix Gallery udstiller primært graffiti- og gadekunst og havde for nylig udstillingen 'American Royalty', der viste hiphopfotografen Jamil GS’ billeder af store rappere som Beastie Boys, Jay Z og Nas.

Sådan en udstilling giver mening for Le Fix. De glemmer ikke deres rødder fra graffitien og hiphoppen.

”Hjemme os mig i Silkeborg havde vi parabol, og hver torsdag så jeg MTV Raps, hvor de spillede musikvideoer med Run DMC og Beastie Boys. Tøj- og stilmæssigt sugede jeg alt inspiration til mig.”

Hvordan var det at være hiphopper i Silkeborg i 80’erne?

”Os tre fra Le Fix var en del af en gruppe på 25 personer, som lavede graffiti sammen. Vi var uden tvivl nogle outsidere, der gik i anderledes tøj med sportsmærker som Adidas og Nike. Vi var de første ’brandkids’, og folk i Silkeborg lagde hurtigt mærke til os og undrede sig over, at vi ikke gik i cowboybukser.”

”Fællesskabet var stort, og jeg føler stadig, at du kan se det i Le Fix’ brand. Vi hopper ikke bare med på en bølge, men er nogle outsidere, der står sammen og tror på det, vi gør."

Kusk forlod selv Silkeborg som 12-årig og flyttede til København. Selvom de tre stiftere i dag føler sig mere som københavnere, er mærket opkaldt efter en butik i Silkeborg.

'Fix' hed den. Det var en ældre kvinde på 80 år, som havde butikken, hvor man kunne få lagt sine bukser op. 'Le' puttede de ind for at være mere internationale.

"Hun var bare livsbekræftende, og vi tænkte alle, at vi også ville arbejde som hende, når vi blev gamle.”

Desværre kom drengene for sent, da de ville fortælle hende, at hun havde lagt navn til deres tøjmærke. Hun var død nogle år forinden.

For Le Fix er værdier som ærlighed og ægthed essentielle. Det handler om at være tro mod den baggrund, som har skabt dem.

”Selvom vi er et streetwear-mærke, henvender vi os egentlig ikke til graffiti-miljøet, men vi hylder det og er ærlige omkring, at det er det, som har skabt os. Vi putter en kærlighed tilbage til det.”

Ligesom med fotoudstillingen af Jamil GS giver det derfor også ekstra mening, når Le Fix  for eksempel laver et collab med mærket Ellesse.

”Allerede i 80’erne så man rappere gå i Eleesse, og her 30 år senere joiner vi så force. De har ikke kendt os, men det giver mening for os at krydse klinge. Vi har en nostalgisk og historisk relation, som gør samarbejdet mere ægte.”

Le Fix har efterhånden lavet mange collabs. Blandt andet med Clarks, Lee, Umbro, Star Wars og senest Universal Works. Det er med til at promovere brandet i udlandet.

“Vi bliver spurgt konstant af andre brands, om vi har lyst til at lave collabs. Vi er blevet bedre til at prioritere i tilbuddene og laver dem kun, hvis det giver mening for os. Samarbejdet med Universal Works kan få os bredere ud i England, men vi tænker ikke kun kommercielt. Vi laver også collabs med kunstnere, hvor det mere handler om selve kunsten.”

Fremadstormende Le Fix blev i 2015 udnævnt som Gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen, hvilket betyder, at man over en fireårig periode har haft en kontinuerlig vækst og har fordoblet sin omsætning eller bruttoresultat.

Le Fix vil nu satse endnu mere på udlandet, hvor man i øjeblikket har 100 butikker i alt, der sælger mærket. 

”Netværket i udlandet har været der hele tiden. Vi vil selvfølgelig værne om det danske marked, for det er stadig vores sted, men vores mindset er rettet mod udlandet nu.”

Foto: NIKOLAJ THANING RENTZMANN

Le Fix har især fokus på markederne i England, Holland, Tyskland og USA, hvor man allerede er godt kørerende. Der skal lanceres flere nye collabs, og tøjet skal ud i endnu flere butikker.

”Lige nu prøver vi de forskellige markeder af og ser, hvordan de tager imod vores stil og univers.”

Hvordan adskiller I jer fra andre danske mærker?

”Der har generelt været stort fokus på dansk design i udlandet, men vi adskiller os i forhold til mængden af brands, som gør det godt i udlandet, fordi vi har en street tilgang til design. Vores baggrund er fra graffiti-og kunstmiljøet, og derfor har vi også svært ved bare at hoppe med på den danske bølge, som andre har succes med. Vi er ikke så minimalistiske og skandinaviske, men nok mere New York-inspireret, som vi har transformeret til en europæisk stil.”

”Vi har danske konkurrenter, men de er stadig mere high-fashion end os,” siger Kusk.

En anden måde Le Fix prøver at adskille sig er gennem deres historiefortællinger. Indtil videre har man produceret tre korte film til tre udvalgte kollektioner.

”Vi bruger meget tid på at lave film til vores kollektioner, som kan handle om alt andet end tøj, men mere en feeling eller den følelse, som er omdrejningspunktet for kollektionen. Vi kan godt lide at fortælle historier, og der er film bare et godt medie for os.” 

”Den første film handler om to afrikanske drenge, som bor i Danmark. I Afrika bliver en T-shirt i gave værdsat meget mere end hos os. Vi vil gerne vise, at man nødt til at proppe en værdi ned i det, som man går og køber i stedet for bare at forbruge og smide ting ud. Det er budskabet.”