Dette interview blev oprindeligt bragt under Euromans traditionsrige e-matrix i det fysiske magasin.
Hvornår begyndte du at bygge cykler?
”Det gjorde jeg for 15 år siden. Og jeg fylder snart 50.”
Så det var ikke noget, du gik og byggede som dreng eller ung mand?
”Nej, der cyklede jeg bare. Hvor andre skatede, cyklede jeg på BMX. Så jeg skruede selvfølgelig på cykler, men det var ikke noget, jeg som sådan gik og byggede.”
Hvorfor begyndte du så?
”Jamen egentlig byggede jeg i mange år motorcykler. Det var min store passion. Jeg var bare ikke særligt god til det. I de måneder af året, hvor jeg ikke kunne køre på motorcykel, begyndte jeg så at bygge cykler on the side.
Inden for motorcykler er der en kultur for at bygge modeller, hvor du skærer dem helt ned til det mest essentielle. Hvilket dermed også skaber en æstetisk fornøjelse. Det var det samme, jeg prøvede at gøre med cykler.”
Hvornår og hvorhenne var du her?
”Jeg var en del af et værksted på Vesterbro, og det er jo så de her cirka 15 år siden. Jeg begyndte at købe cykler på loppemarkeder og på Den Blå Avis, splittede dem i atomer og satte dem så sammen og i stand på den måde, som jeg syntes, de skulle være.”
Og hvornår blev det så professionelt?
”Først startede jeg en virksomhed, der hed Recycles, som stadig eksisterer den dag i dag. Det var i årene efter finanskrisen, hvor det var meget oppe i tiden at upcycle. I 2015 gik jeg så solo. Jeg ville gerne koge det hele ned til nærmest én cykel og gøre den så perfekt som muligt.
Idéen var og er at sætte en golden standard for en københavnercykel, og at det skal være så problemfrit som muligt for kunden. Nu – med vores cykler – kan du med relativt stor sandsynlighed køre stort set uden problemer i fem år plus.
Og så er der gratis service, lige så længe du har den – til solen brænder ud.”