scroll-down

I denne københavnske beskyttelsesbunker gemmer der sig 60.000 eksklusive flasker vine

Siden 2016 har vinsamlere kunne opbevare og handle med hinanden i en bunker under Carlsbergbyen i København, som tilhører UrbanWineBox. For nylig udbød de to flasker til en samlet minimumsværdi på omkring én million kroner. Vi har besøgt bunkeren og gået på opdagelse i de mange unikke vine dernede.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Gastro Euroman

Mathias Axel Laugesen fører os ned i en atombombesikret beskyttelsesbunker under København. Vi skal små ti meter ned under terræn. Væggene er armerede, og der er en høj luftfugtighed hernede. Helt nøjagtigt befinder vi os under Carlsbergbyen på Vesterbro og i forlængelse af bygningen De Hængende Haver. Der gemmer sig knap 60.000 eksklusive flasker vine i bunkeren.

”Jeg anede ikke selv, at sådan et sted eksisterede under København. Og blev også helt blown away over, at behovet fandtes,” siger Mathias Axel Laugesen.

Han har siden september 2020 været administrerende direktør i UrbanWineBox. En virksomhed, der fik vores opmærksomhed for halvanden måned siden, da man satte to Melchiorflasker på hver 18 liter til salg på auktion til en samlet minimumsværdi på omkring én million kroner. Vinene er fra Château Cheval Blanc i Saint-Émilion i Bordeaux. Cheval Blanc er én ud af bare fire vinproducenter i området, der har gjort sig fortjent til den højeste rang som Premier Grand Cru Classé A.

”De to 18 liter Cheval Blanc er desværre ikke solgt endnu. Men sælger har fået et par bud,” fortæller Axel Laugesen.

UrbanWineBox har eksisteret siden 2016. Idémanden til projektet Søren Riis fik en drøm om en deløkonomisk vinkælder under Carlsberg, fordi han havde fundet lejemålet til denne unikke bunker. Hurtigt kom flere investorer med, og projektet ændrede sig fra kun at være vinopbevaring til en peer-to-peer platform, hvor samlerne kunne handle med hinanden. I dag kan alle få lov til at byde på en vin. Det kræver ikke, at du har en samling i bunkeren.

”Ideen har været at træde ind på brugtmarkedet for vin, som ikke er Den Blå Avis, men hvor man også kan stole på, hvordan vinen har været opbevaret,” fortæller Axel Laugesen.

Hans kollega, Rasmus Mahler, der er head of product, supplerer:

”Vi er den digitale vinkælder.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Vin, Interview og Foto