Fiskerikajen, der siden dens start har været synonym med passion, kvalitet og kompromisløse jagt på den højeste standard inden for bæredygtige fangstmetoder, er ikke bare kendt som en topleverandør af frisk fisk og skaldyr til Danmarks gastronomiske elite.
Hvert år, op til nytår, forvandler de nemlig også Kødbyen til et kæmpe og uhøjtideligt fiskemarked, hvor der altid er gang i den. Og så er de – i restaurantionsmiljøet – også kendt for at afholde en stor fodboldturnering for alle de restauranter, som de leverer fisk til.
Og det er alt det, som Libertine-Libertine, det danske modebrand, der blev stiftet i 2009, har sat sig for at hylde. De har nemlig slået sig sammen med Fiskerikajen om at skabe en fodboldtrøje, der passer som fod i hose ind i den blokecore-trend, som har fyldt i modebilledet de seneste år.
Resultatet er en energisk og spraglet afvigelse fra Libertine-Libertines ellers sædvanlige strømlinede udtryk.
”Vi ønskede at indkapsle den vilde energi, som definerer Fiskerikajen,” siger Rasmus Bak, der er medejer og -stifter af Libertine-Libertine.
”Det her projekt er en hyldest til deres passion for fodbold og høj musik. Det endelige udtryk er bevidst skævt i forhold til vores normale æstetik, hvilket gør det til et endnu mere forfriskende eksperiment.”
Samarbejdet handler dog om mere end mode og mad. Trøjerne, som lanceres i et begrænset antal, har et velgørende formål. Al indtægt går nemlig til at støtte Fiskerikajens fortsatte arbejde med bæredygtige fiskerimetoder.
Trøjen vil blive sat til salg fredag den 29. november på Libertine-Libertines hjemmeside og koster 399 kroner.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.