Det er efterhånden blevet en sommer-rutine.

Forud for den nye sæson lancerer de danske Superliga-klubber hvert år deres nye hjemmebanetrøje med højtbelagte præsentationsvideoer og tilsvarende hed debat til følge. ”Brøndbys trøje er grim”, siger fans af FCK, ”FCK’s trøje er kedelig”, siger fans af Brøndby, ”AaB’s trøje er altid smuk”, siger alle, ”AGF’s trøje er den pæneste i Superligaen”, siger sportsjournalisterne.

Og sådan går det år efter år.

For at kontraangribe automatreaktionerne har vi nu allieret os med en mand, der mener meget om mode, men ingenting om fodbold: Euromans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen. Ud fra kriterier som farvekombinationer, pasform, krave, sponsorer og logoer har vi bedt den 100 procent neutrale moderedaktør rangere de 14 Superliga-klubbers nye hjemmebanetrøjer fra grimmest til flottest.

Det tog sig ud som følger:

Hobro.jpg14. Hobro

”Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det her en røv-grim trøje. Jeg kan virkelig ikke lide den. Der er en fed og lidt sjov retro-vibe over den. Men integrationen af sponsorer og logoer… Det kunne have været Stevie Wonder, der havde puttet logoerne på. Man ved ikke, om det øverste sponsorlogo er relateret til DS Gruppen, og der er bare meget galt. Jeg kan ikke lide de der mærkelige prikker, som ikke går igen på ærmerne. Det havde været bedre, hvis den bare var gul.”

Randers.jpg13. Randers FC

”Det er da en rigtig Randers-trøje. Der er virkelig noget hurtig-slå-på-tæven-æstetik over den her trøje. Sponsoren har et lidt irriterende slut-90’er-agtigt logo. Randers’ logo er til gengæld meget fedt. Prikkerne på trøjen kan jeg igen ikke lide, det ser bare underligt og forstyrrende ud. Farven på trøjen er lidt fesen og nærmest en slags ikke-blå.”

SjE.jpg12. SønderjyskE

”Den her trøje ligner en pakke pålægschokolade, fra da jeg var barn. Man har intet gjort for at integrere Danfoss-logoet, men har i stedet bare klistret det på i en enorm størrelse. Striberne i siden ligner faktisk lidt strækmærker. Jeg kan godt lide kraven og den mørkeblå detalje deroppe. Hummels logo sidder godt, og den diskrete, mørkeblå piping omkring ærmegabet er en god detalje."

SIF.jpg11. Silkeborg IF

”Igen er sponsorlogoet ekstremt dominerende. Man lægger mærke til farven, lad mig sige det sådan. Silkeborgs logo er flot og jeg kan egentlig meget godt lide den hvide stribe henover skuldrene. Mascot Workwear er nok glade for, hvor meget de har fået lov at fylde her, for det er meget svært at abstrahere fra deres firmanavn, når man kaster blikket henover Silkeborgs trøje.”

Lynbgy.jpg10. Lyngby

”Hold da op, hvad sker med sponsorlogoet her? Det er jo et godt formål at lade sig sponsorere af verdensmålene, men logoet clasher helt vildt med resten af trøjen. Man kan også diskutere, om det behøvede at have sådan en infrarød-pink farve. Jeg kan rigtig godt lide kraven, som ser lidt dyrere ud end på de andre trøjer, og farvekombinationen blå og hvid er bare altid pæn. Til gengæld må jeg sige, at det der mørke mønster i trøjen ligner sved. Nederst ligner det næsten, at man sveder i skridtet.”

FCM.jpg9. FC Midtjylland

”Hvis man fjernede de to sponsorer, ville det her være en stinkefed trøje. Jeg synes bare, det er synd, både for JBS og FC Midtjylland, at det logo er så stort. Faktisk fylder begge logoer alt for meget, og når jeg lige skimter trøjen får jeg altid det indtryk, at der står ’det farlige hus’. Det virker mere som en forlystelse i Tivoli. Placering af logoerne virker faktisk næsten fængselsagtige. Til gengæld er resten af trøjen fed, og jeg kan rigtig godt lide farvekombinationerne i FC Midtjyllands logo.”

Horsens.jpg8. AC Horsens

”Det ligner virkelig et tysk Bundesliga-levn fra 80’erne, det her. De mørke striber ligner ligesom SønderjyskEs trøje strækmærker. Især hvis man er lidt stor, er det en meget uheldig detalje. Den øverste stribe, der løber igennem logoet, kan jeg faktisk meget godt lide. NG Zink kender jeg ikke, men deres logo er ikke ret flot, og det er mærkeligt, at det går igen oppe ved skulderen. Det fedeste ved trøjen er helt klart kraven. Den er cool og unik. Trøjen skulle bare have været helt gul.”

AGF.jpg

7. AGF

”Der er noget fedt ved, at Ceres er hovedsponsor. Fodbold og øl går lidt hånd i hånd, så der er noget ekstremt autentisk ved, at det lokale bryggeri selvfølgelig skal sponsorere det lokale fodboldhold. Til gengæld synes jeg, at der er for langt mellem striberne på trøjen. Selvfølgelig skal trøjen hovedsageligt være hvid hos ’De Hvii’e’, men det er lidt synd, at striberne fylder så lidt. Jeg synes også, placeringen af Hummels logo helt oppe under hagen er ærgerlig. Generelt sidder logoerne lidt for tæt på hinanden og giver et lidt sammenpresset udtryk. Omvendt forstår jeg godt, at det kan se næsten komisk ud, hvis Ceres-logoet skal strække sig henover ølmaven.”

BIF.jpg6. Brøndby IF

”Der er en god placering mellem de forskellige logoer, og jeg har egentlig altid meget godt kunne lide det gule og blå. Sammenspillet mellem den blå krave og den gule trøje er godt, og placeringen af Hummel-pilene er sej nok. Det er måske lidt tamt med en bank som sponsor, fordi det er så tørt, som noget kan blive.”

EfB.jpg

5. Esbjerg

”Det fede ved den her trøje er, at den er totalt start-80’er i udtryk, farvesammensætning, logostil, alting. Rød, blå og hvid er nok min favorit-trikolore. Sponsorlogoet er godt nok kæmpestort, og det er lidt synd, at det fylder så meget. Til gengæld er det fedt, at farverne i sponsorlogoet spiller godt sammen med resten af trøjen.”

AaB.jpg4. AaB

”Her er sponsoreren integreret i trøjen på en virkelig god måde, hvor striberne stopper for logoet og giver plads, uden at sponsoren fylder for meget. Det er langt pænere, end når sponsorlogoet bare er plastret henover. Min første tanke, da jeg så den her trøje, var, at den ser meget gammeldags ud. Striberne kunne vel nærmest have set sådan ud i 40’erne. Rød og hvid er bare en flot farvekombination, og så kan jeg rigtig godt lide AaB’s logo. Flot trøje.”

FCN.jpg

3. FC Nordsjælland

”DHL-logoet er megafedt, men det er mere held end forstand. Det hænger for mig sammen med, at Vetements jo pludselig gjorde DHL-logoet cool. Farvekombinationen med det røde, gule og hvide kan jeg rigtig godt lide, og det spiller fedt med klublogoet. Holdet kender jeg til gengæld ikke.”

FCK.jpg

2. F.C. København

”Ud fra grundlæggende æstetiske principper er det her bare en virkelig, virkelig flot trøje. Jeg kan rigtig godt lide Carlsberg-logoet, som for mig er et af de flotteste logoer, vi har herhjemme. Igen spiller det 100% med et lokalt bryggeri. Hvis jeg alligevel skal sige noget negativt om trøjen, så er den måske lidt for bar. Der kunne godt være lidt flere detaljer omkring kraven, ærmerne eller andet. Men det er en trøje, der ikke behøver at larme, og derfor får den en topplacering.”

OB.jpg1. OB

”Okay, den er fed! Igen har vi det lokale bryggeri, der er gjort plads til sponsorlogoet, skøn farvekombination med en virkelig flot blå, OB-logoet er simpelt og pænt, kraven er elegant og unik, de sorte detaljer omkring ærmerne er gode. Alt spiller bare her. Det eneste negative, jeg kan sige, er, at Hummel-logoet går igennem striberne. Det ser lidt mærkeligt ud. De skulle have brugt deres andet logo, men alt i alt er det her en skøn trøje, der kombinerer simpel designæstetik med de lokale kendetegn. Superligaens fedeste trøje.”